کد خبر: ۶۶۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ 28 September 2018
باقی استدلال ها را بگذارید کنار. اینکه شرکای مورد اعتماد ایران شرقی هستند یا غربی و یا جهان سومی را بگذارید برای محافل تخصصی حوزه سیاست خارجی. کافی است به جلسه شورای امنیت به ریاست دونالد جان ترامپ نگاه کنید. همین امروز فرصت خوبی است برای سنجش میزان اعتبار راهبرد «نگاه به غرب» که توسط دولت روحانی پیاده شده است.
 
به گزارش رجانیوز: «کدام راهبرد می تواند منافع کشورمان را تامین کند؟ نگاه به شرق یا نگاه برغرب؟» این یکی از اصلی ترین اختلاف های جریان های اصلی داخل نظام در خصوص سیاست خارجی است. جریان اصلاح طلب و کارگزارن که امروز سهام داران اصلی دولت حسن روحانی هستند با دفاع از «نگاه به غرب» آن هم به شکل غیرحرفه ای و کاملا افراطی از حامیان اصلی این راهبرد هستنند.
 
این دیدگاه بدلیل بی توجهی به واقعیات مورد انتقاد جدی است. چرا که خواستگاه شرقی جمهوری اسلامی ایران، تضاد منافع جدیدی با غرب، موقعیت زئوپلیتیک ایران و دلایل بسیار دیگر نشان می دهد که این دیدگاه نمی تواند تامین کننده منافع ایران باشد.
 
اما فارغ از مباحث علمی در رد این نگاه، می توان شکست عینی سیاست موجود را در اتفاق روزگذشته شورای امنیت ملاحظه کرد.
 نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و ایران به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برگزار شد. این نشست بار دیگر جبهه بندی ها در موضوع ایران را به صورت رسمی و علنی به نمایش گذاشت. اگر دیروز می توانستیم با اشاره به همکاری کشورهای شرقی و همسایگان خود دولت ها را به دوست و دشمن تقسیم کنیم، در وضعیت جدید پس از خروج آمریکا از برجام با تشکیل این جلسه به ریاست آمریکا می توان بار دیگر دولت خصم را از غیرخصم تمیز دهیم.
 
 
آمریکا، انگلیس و فرانسه بار دیگر در کنار یکدیگر قرار گرفتند آن هم با یک حرف مشترک: «ایران باید نگرانی های موشکی و منطقه ای ما را برطرف کند!» اروپا و آمریکا در مقابل عقب نشینی های هسته ای دولت روحانی به صراحت مطالبه گر عقیب نشینی در سایر مولفه های قدرت می شوند و از ایران می‌خواهند که توان دفاع از امنیت خود در منطقه پر تنش غرب آسیا را کنار بگذارند.
 
در مقابل روسیه و چین و کشورهایی که در وزارت خارجه دولت روحانی جایگاهی ندارند همچون بولیوی به  دفاع از ایران در مقابل حملات غرب می پردازند.
ترامپ در این دیدار با اشاره به این کشورش به توافق هسته ای با ایران پایبند نیست ادعاهای واهی اش و تکراری خود را ادامه داد: « ایران خشونت، ترور و بی ثباتی را در منطقه صادر می کند. این کشور به صورت غیرقانونی و پنهانی برنامه موشک بالستیک خود را پیش می برد و این موشک ها را در سراسر خاورمیانه پخش می کند. »
 
رئیس جمهور فرانسه در حمایت از مواضع آمریکا اعلام کرد که با اهداف آمریکا موافق است و اختلاف سلیقه کشورش فقط در موضوع چگونگی دستیابی به این اهداف است. به همین دلیل مکرون علیه قدرت دفاعی ایران با یاوه گویی اعلام کرد: « فکر می‌کنم ما باید یک راهبرد بلندمدت برای حل این بحران اقدام کنیم، نمی‌شود که با تحریم این کار را کرد...باید در چارچوب‌هایی باشد که ما بعد از انقضای برجام مد نظر داریم. برای همین ما باید موشک‌های بالستیک را مورد بحث و بررسی قرار دهیم با در نظر گرفتن مولفه‌های امنیت و ثبات در منطقه....ما می‌خواهیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نرسد.... در خاورمیانه، موشک‌هایی که به حزب الله و حوثی‌ها داده می‌شود، باید الان جلویش گرفته بشود. » 
 
نخست وزیر انگلیس هم شرکای اروپایی و آمریکایی خود را تنها نگذاشت و اتهام زنی های آنها را تکرار کرد. او حتی پا را فراتر گذاشت و بدون اشاره به اینکه آمریکا باید تعهدات خود در توافقنامه برجام را رعایت کند درخواست داد تا سازمان ملل با ایران برخورد کند: «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه باعث نگرانی در جامعه جهانی است. سازمان ملل باید نسبت به این گونه رفتارها عکس‌العمل نشان دهد.»
 
در مقابل اکثر کشورهای جهان سومی همراه با روسیه و چین در مقابل رئیس جمهور آمریکا اقدام این کشور در خروج از توافق هسته ای را محکوم کردند.
 
 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بر حمایت روسیه از برجام تأکید کرد. او بدون حمایت از زیاده خواهی آمریکا و اروپا علیه قدرت دفاعی ایران گفت: «خروج یکجانبه آمریکا از برجام تهدیدی جدی برای نظام منع اشاعه ایجاد می‌کند. همان‌طور که خیلی‌ها تأیید کردند ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند بوده است و این چیزی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرده است.»
 
 
نماینده چین در این نشست هم خواهان عدم فشار به روابط اقتصادی و تجاری ایران شد و گفت:« توافق هسته‌ای با ایران نتیجه تلاش‌های گسترده جامعه بین الملل است. هیچ توافقی کامل نیست، اما در هر حال این توافق توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است. چین از ایران می‌خواهد که به برجام پایبند بماند و به طور همزمان خواستار عدم اعمال فشار برای قطع روابط تجاری و اقتصادی با این کشور است. همه کشور‌ها باید این اجازه را داشته باشند که با ایران روابط تجاری داشته باشند.»
 
 
سخنان انقلابی مورالس، رئیس جمهور بولیوی هم جالب توجه بود. وی به سابقه بدعهدی غرب به خصوص آمریکا اشاره کرد و با انتقاد از مواضع خصمانه واشنگتن علیه کشورمان گفت: امروز در اینجا درباره ایران صحبت شد. ابتدا باید بگویم که در سال ۱۹۵۳ آمریکا علیه دولتی که سعی داشت نفت را در ایران ملی کند، کودتا کرد. اکنون که ایران دوباره کنترل منابعش را در دست گرفته، آمریکا دوباره فشار‌های خود را به این کشور آغاز کرده است. آمریکا برای فشار به ایران پشت مسائل دیگر پنهان شده است.
 
او در ادامه یادآور شد: آمریکا بر اساس دروغی که به مردم جهان گفته شد، به عراق حمله کرد و جنگی را به راه انداخت که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند.رئیس جمهور بولیوی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: جنگ سوریه که بیش از نیم میلیون نفر در آن کشته شده اند نیز نتیجه مستقیم حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌هاست.مورالس تاکید کرد: اگر آمریکا به دنبال دموکراسی بود از دیکتاتور‌ها حمایت نمیکرد. آمریکا به دنبال عدالت در کشور‌های دیگر نیست در غیر اینصورت قوانین بین المللی را زیر پا نمیگذاشت.
 
او گفت: خروج آمریکا از برجام محکوم است. من از انگلیس و آلمان و فرانسه می‌خواهم که در برجام باقی بمانند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.
پرو و ساحل عاج هم از کشورهایی بودند که از عدم پایبندی آمریکا به برجام به شدت انتقاد کردند.
 
بررسی نشست شورای امنیت نشان می دهد که کفه حمایت از ایران، به سمت کشورهای شرقی و جهان سومی سنگین تر است و اروپا و آمریکا دست ایران را با وجود عقب نشینی های فراوان در حنا گذاشته اند. هرچند دولتمردان و بزک کنندگان غرب در رسانه ها سعی دارند تا با انتشار گزینشی مواضع غرب تصویری خیالی از آنها بسازند اما هم‌زبانی کشورهای غربی در مسائل منطقه و موشکی واقعیت دیگری را عیان می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار