کد خبر: ۶۶۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 30 September 2018

31 شهریور ماه، پنج عامل گروهک های تروریستی در اقدامی خصمانه و در حین برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز به سربازان بی سلاح، نیروها و مقامات حاضر و مردم تماشاکننده حمله ور شدند که بر اثر این اقدام تروریستی، 24 تن از هموطنانمان شهید و حدود 60 تن زخمی شدند؛ اقدامی که با گذشت یک هفته از آن، گلایه هایی در خصوص عوامل تأمین کننده امنیت مراسم و همچنین برخی قصورهای صئرت گرفته مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»؛ از آغاز وقوع این اقدام تروریستی علیه هموطنانمان در اهواز، «حشمت الله فلاحیت پیشه»، رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده بود که برخی سهل انگاری های امنیتی، باعث بالا رفتن قدرت مانور تروریست ها شده است. حالا پس از گذشت یک هفته از وقوع این حادثه تروریستی، فرضیات فلاحت پیشه درباره برخی کم کاری های احتمالی به واقعیت نزدیک شده است.

او در آخرین مصاحبه اش، جزئیات ناراحت کننده ای از برخی کم و کاستی ها و کم کاری ها از سوی برخی عوامل تأمین کننده امنیت مراسم رژه اهواز بیان کرده و با تأکید بر اینکه «سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد» گفته است: «به هیچ وجه قابل قبول نیست، چند تروریست با استفاده از این سهل انگاری تیر خلاص به مردم بزنند و از آن طرف کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار داشت، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند.»

چه‌کسانی باید تشویق و چه کسانی باید تنبیه بشوند؟!/ آموزش مقابله با تروریست‌ها باید جدی‌تر باشد/ جزئیاتی دردناک از فیلم دیده‌نشده حادثه تروریستی اهواز

هرچند نباید رشادت و شجاعت برخی نیروهای حاضر در میدان رژه 31 شهریور ماه اهواز را نادیده گرفت ـ که اتفاقا باید قدردان آن بود ـ نارسایی ها، کاستی ها و قصور برخی تأمین کنندگان این مراسم را ـ که شاید متحیر از این همه قساوت تروریست ها بوده اند ـ باید برای جلوگیری از تکرار چنین موضوعاتی مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و تلاش کرد که ضمن رفع هرگونه ابهام در این خصوص، جلوی ضعف ها و نارسایی ها گرفته شود.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» در گفت‌وگویی، جمع بندی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حادثه تروریستی اهواز را این گونه مطرح کرد: «این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور وزرای اطلاعات و کشور و با شرکت ۹۲ نماینده دیگر مجلس، فیلم حادثه تروریستی اهواز را مورد بررسی قرار داد. فیلمی که ما در سفر به اهواز از شورای تأمین استان‌ گرفتیم تا در کمیسیون بررسی کنیم.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از فیلم هایی که تنها در اختیار نهادهای مسئول و مجلس قرار گرفته، سخن گفته و عنوان کرده است: «این فیلم توسط دوربین وزارت اطلاعات که به صورت ثابت در منطقه رژه مستقر شده بود و دوربین ارتش تهیه شده است. کسی که مسئول فیلمبرداری از سوی ارتش بود، با شجاعت و بدون ترس صحنه‌ها را کامل فیلم برداری کرد. البته این فیلم در صفحه مجازی پخش نشده و فقط در اختیار ماست.»

فلاحت پیشه صحنه‌های حادثه تروریستی اهواز را زجرآور خواند و گفت: در این صحنه‌ها مظلومیت آنهایی که ترور شده‌اند به خوبی مشهود است که ایجاد چنین صحنه‌هایی تنها به خاطر اشتباه امنیتی بود. اینکه چند نفر به کسانی که در حال جان دادن هستند تیر خلاص می‌زنند، بسیار ناراحت کننده است و این اقدام به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی با تأکید بر اینکه «کمیسیون امنیت ملی این حادثه را پیگیری می‌کند» گفت: باید جلوی این سهل انگاری ها گرفته شود تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم. به هیچ وجه قابل قبول نیست چند تروریست از خدا بی خبر به عزیزان ما تیر خلاص زدند؛ آن هم کسانی که سابقه رفتن به سوریه داشتند. آنهایی که مجروح شدند، می‌گفتند که اگر یک تفنگ در دست داشتند، جلوی این کار را می‌گرفتند، چون از صحنه‌های بدتر از این در سوریه با پیروزی عبور کردند اما چون رژه بود آنها نمی‌توانستند تفنگ پر از فشنگ همراه داشته باشند. این افراد قربانی تیر خلاص شدند.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دفاع از عملکرد این کمیسیون در بررسی ابعاد این حادثه گفت: باید یکسری واقعیات در مجلس مطرح شود. معتقدم باید این فیلم در جلسه غیرعلنی مجلس نیز به نمایش گذاشته شود. دلیلی ندارد کشوری با اقتدار جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتباه محاسباتی چند نفر دچار مشکل شود. در زمان حادثه تروریستی، فیلمبردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.

وی یادآور شد: در زمان حادثه مشرف به جایگاه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار وجود داشت که به راحتی می‌توانستند در سی ثانیه تروریست‌ها را به درک بفرستند. حتی با یک تفنگ قدیمی هم می‌توانستند این کار را انجام دهند؛ اما کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار بود در ابتدا حمله تروریستی را باور نمی‌کند و می‌گوید، گلوله‌ها مشقی است. بعد که تیر خلاص را می‌بیند می‌گوید دستور شلیک ندارد. فردی که پیش اوست به فرمانده زنگ می‌زند حتی فرمانده به او دستور تیراندازی را می‌دهد اما باز آن فرد شلیک نمی‌کند.

وی افزود: ما کشور جبهه دیده‌ای هستیم که در تحولات مختلف در دنیا صاحب نقش بودیم. کمیسیون امنیت ملی به هیچ وجه در این قضیه کوتاه نمی‌آید و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. باید دستورالعمل حفاظتی برای شرایط مقابله با تروریست‌ها را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در عین حال گفت: البته یک عده می‌گویند ممکن است مشکلاتی باشد و دشمن هم کارهایی را انجام دهد. این حرف ها درست است اما هیچ کدام توجیه کننده چنین صحنه‌هایی نیست. طبیعی است که اتفاقا دشمنان مردم ایران دقیقا از همان جاهایی رخنه کنند که ما در آن ضعف و نقصان داریم، بنابراین در چنین حوادثی باید برخورد جدی تری با عواملی که قصور از آنها سر زده است، صورت بگیرد، تا در آینده شاهد تکرار چنین موضوعاتی نباشیم.

بر اساس آنچه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است، نیروهای تأمین کننده امنیت در چنین شرایطی و در موقعی که عوامل دشمن رسما پا به عرصه نبرد گذاشته و در حال به شهادت رساندن عده ای بیگناه و بی سلاح هستند، منتظر دریافت دستور بمانند و یا از وقوع چنین صحنه هایی یکه بخورند؛ از طرفی فرماندهان میدان و عواملی که برخورد با هر گونه شرارت به دستور آنها انجام می شود، باید آموزش ها و هماهنگی های لازم را به افرادی نظیر تک تیراندازان و عوامل تأثیر گذار در برخورد با این گونه اقدامات را کرده باشند.

مسلم است که بر اساس اظهارات رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که مساله حمله تروریستی اخیر به رژه 31 شهریور ماه اهواز را چندین بار با حضور مقامات اطلاعاتی و امنیتی کشور بررسی کرده اند، این اتفاق که منجر به تیراندازی 10 تا 12 دقیقه ای تروریست ها شده، حاصل برخی بی تدبیری ها و سهل انگاری ها بوده است؛ بنابراین، باید ضمن ارج نهادن به رشادت های برخی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، با افرادی که در این بین سهل انگاری کرده اند برخورد بشود، چرا که یک لحظه اقدام نکردن و قصور آنان باعث از دست رفتن جان 24 هموطن و مجروح شدن 60 نفر دیگر شده است.

شاید اگر در ماجرای حمله داعشی ها به ساختمان مجلس شورای اسلامی، علاوه بر قدردانی از حافظان امنیت، با افرادی که دچار سهل انگاری شده بودند، برخورد می شد و پس از آن آموزش های بیشتری به نیروهای مسئول در تأمین امنیت برای مقابله با چنین اقدامات تروریستی داده می شد، امروز یا حمله ای به رژه اهواز صورت نمی گرفت یا اینکه خسارات جانی و مجروحان این حمله تروریستی به مراتب کمتر از آنچه واقع شد، می بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار