کد خبر: ۶۶۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 02 October 2018

ایران: بازار ارز و طلای خیابان فردوسی پایتخت از روزهای قبل شلوغ‌تر است اما این بار نه برای این که خرید کنند. دیروز همزمان با افت شدید و دسته جمعی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا صاحبان دلارهای خانگی و سکه به بازار آمده بودند تا قبل از زیان بیشتر موجودی خود را بفروشند. این درحالی است که درمیانه روز تنها تعداد انگشت شماری از صرافی‌ها بازبودند و اکثر آنها با نصب کاغذی روی شیشه با عنوان این که خرید و فروش ارز نداریم در مغازه خود را بسته بودند.
همانگونه که هیجان طی روزهای اخیر دلار را به رقم تاریخی 19 هزار تومان رسانده بود، ترس از افت قیمت‌ها که نشانه‌های اولیه آن در بازار نمایان شد، نرخ دلار را به کانال 15 هزار تومان رساند با این وجود هنوز قیمت‌ها در بازار بالاست و نسبت به قیمت واقعی ارز فاصله زیادی دارد. با وجودی که نرخ دلار روی سایت‌های اعلام کننده قیمت کانال 15 هزار تومان را نشان می‌دهد، اما حضور صاحبان دلار خانگی برای فروش، عرضه را افزایش داده و دلالان هم در بازاری که خریداری ندارد، دلار را با نرخ‌هایی در حدود 12 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند. گرچه طی هفته‌های اخیر خبرهای متعددی درباره احتمال سقوط نرخ ارز منتشر شده بود اما مردم چندان آن را جدی نمی‌گرفتند، ولی خبرهایی که طی روزهای اخیرمنتشر شده است صاحبان ارز را نگران کرده است که مبادا سرمایه‌گذاری آنها در ارز به جای سود به زیان برسد.
برهمین اساس دیروز جنب و جوش زیادی در خیابان فردوسی مشاهده می‌شد. بسیاری از کسانی که به این خیابان آمده بودند فروشنده بودند درحالی که خریدار کمی برای ارز وجود داشت. روی تابلوی صرافی‌ها نیز درطول روز نرخ‌های متفاوتی نشست که پایین‌ترین آن درکانال 15 هزار تومان قرار داشت.
این درحالی است که همچنان دلالان درکوچه پس کوچه‌های خیابان فردوسی کار خود را می‌کنند و نرخ متفاوتی برای ارز دارند. درحالی که دلار در صرافی‌ها درمحدوده 15 هزار تومان قرار داشت دلالان این ارز را 16 هزار تومان نرخ‌گذاری کرده بودند.
روند نزولی قیمت‌ها در بازار نیز شبیه زمانی که قیمت‌ها اوج گرفته بود، ثبات مشخصی نداشته و همچنان نوسان در بازار موج می‌زند به‌طوری که در تابلوی قیمتی سایت‌ها گاهی دلار به کانال 15 هزار تومان می‌رود و گاه به 16 هزار تومان بازمی گردد. اما آنچه مسلم است قیمت‌ها میل به صعود خود را از دست داده است.
افت 2100 تومانی پوند
دیروز رنگ تابلوی قیمت در سایت‌ها به‌طور کامل قرمز و کاهشی بود. در زمان تنظیم این گزارش دلار با افت 1619 تومانی 15 هزار و 403 تومان قیمت خورده بود. این درحالی است که تا چند روز پیش دلار نرخ بیش از 19 هزار تومان را هم دیده بود. همچنین یورو با کاهش 1928 تومانی برروی نرخ 17 هزار و 852 تومان ایستاد. اما پوند با سقوط 2114 تومانی بالاترین افت را تجربه کرد و به 20 هزار و 100 تومان رسید. دراین روز درهم نیز به 4 هزار و 186 تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه 455 تومان افت داشت.
افت 240 هزار تومانی قیمت سکه
به دنبال افت قیمت‌ها در بازار ارز، بازار طلا و سکه هم روز کاهشی را پشت سرگذاشت. در روز دوشنبه در بازار سکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 240 هزار تومان ارزان شد و به 4 میلیون و 761 هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم هم با افت 150 هزار تومانی روی نرخ 4 میلیون و 660 هزار تومان ایستاد. همچنین نیم سکه به 2 میلیون و 383 هزار تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه 140 هزار تومان افت نشان می‌داد. ربع سکه نیز دراین روز 70 هزار تومان پایین آمد و به یک میلیون و 312 هزار تومان رسید. کمترین میزان افت میان سکه‌ها به سکه گرمی اختصاص داشت که با 10 هزار تومان کاهش نرخ 692 هزارتومانی را تجربه کرد.
در بازار طلا نیز شرایط مشابهی وجود داشت. دراین روز هرگرم طلای 18 عیار 37 هزار و 630 تومان کاهش یافت و به 443 هزار و 960 تومان رسید.
رونمایی از چهارمین بسته ارزی
ازابتدای آغاز نوسانات ارزی تاکنون بانک مرکزی چهار بسته مختلف برای مدیریت بازار ارز تدوین و اجرایی کرده است. تازه‌ترین این بسته روز یکشنبه رونمایی شد. در این بسته ارزی، سه نکته کلی وجود دارد، اول تأکید بر این‌که کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه و یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. این موضوع بارها پیش از این نیز مورد تأکید قرار گرفته بود.
موضوع دیگر این‌که اختیارات لازم به رئیس کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داده شد؛ به‌طوری که این بانک از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و البته قرار شد تا قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی کند. از سویی دیگر طبق یکی دیگر از مصوبات این جلسه، هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار