کد خبر: ۶۶۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 02 October 2018

 

قیمت دلار در بازار ایران سقوط کرد و فروشندگان خانگی به بازار آمدند. این خبری بود که روز گذشته روی تلکس همه خبرگزاری های داخلی و خارجی قرار گرفت.
سارا محقق

قیمت دلار که تا چند روز پیش تا 19 هزار تومان را خرید و فروش می شد به یکباره سقوط کرد.
کاهش ارزش دلار در بازار ایران به گونه ای بود که چهار راه استانبول تهران به عنوان قلب خرید و فروش ارز ناگهان مملو از فروشندگان خانگی برای فروش دلارهای خود حتی زیر قیمت خرید شده بودند.
در شهرستانها نیز مردمی که اقدام به خرید های کلان و احتکار دلار در خانه کرده بودند به خیابان ها آمدند.
بر اساس برخی از گزارش ها فروشندگان دلار در شهرستانها تا پاسی از شب با حضور در جلو صرافی ها و دوره کردن دلال ها در خیابان ها در تلاش برای فروش دلارهای خود بودند.
سقوط 2 تا 3 هزار تومانی و همزمان هجوم مردم برای فروش دلار در کنار امتناع صرافی ها برای خرید، فروشندگان را سردر گم کرد. این در حالی است که بسیاری از دلالان ارز هم بازار را ترک و حاضر به خرید دلار مردم نشده اند.
هجوم مردم برای فروش دلار
چرا دلار سقوط کرد؟

اما چرا قیمت دلار و ارز های دیگر که در چند هفته گذشته تاثیر بسیار زیادی از لحاظ روانی بر مردم به جای گذاشته بود به یکباره سقوط کرد؟
بر اساس برخی از تحلیل ها، افزایش قیمت نفت و تامین ارز خدماتی که جدیدا بانک مرکزی بخشنامه آن را صادر کرده بود می تواند یک علت برای کاهش تقاضا و در ادامه افت قیمت ارز در بازار باشد.
همچنین برخی از کارشناسان احتمال تصویب لوایح fatf که چند وقتی است در مجلس معطل مانده را هم مزید بر علت کاهش ارزش دلار در بازار اعلام می کنند. ضمن اینکه توافقات جدید اتحادیه اروپا با ایران را نیز نباید نادیده گرفت.

سیر نزولی قیمت دلار در ایران ادامه دارد

امروز نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، رییس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در همین زمینه از موفقیت برنامه های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای کنترل تلاطم غیر واقعی بازار ارز و سکه خبرداد و گفت: با تصمیمات مناسبی که در این شورا اتخاذ شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود.
بر اساس برخی از گزارش ها کاهش ارز دلار امروز هم ادامه دارد به طوری که امروز چهار راه استانبول دلار 10 تا 12 هزار تومان قیمت خرید و با قیمت 13 تا 15 هزار تومان نیز به فروش می رود.
دلار بانکی همچنان 4200 تومان

این در حالی است که بانک مرکزی امروز هم قیمت دلار بانکی را همان 4200 تومان اعلام کرده است.
منتظر افزایش دوباره قیمت دلار در ایران باشیم؟

به اعتقاد برخی از فعالان بازار 19 هزار تومان سقف قیمت دلار بود و این ارز بیشتر از این کشش افزایش قیمت را ندارد بنابراین بعد از این باید شاهد کاهش قیمت دلار در بازار ایران بود.
حال باید منتظر ماند و دید که بازار دلار می تواند این سقف را حفظ کند یا بعد از فروکش کردن جو روانی کاهش قیمت یک صعود دوباره را هم تجربه خواهد کرد؟ و آیا مداخله‌ بانک مرکزی می تواند حباب و انتظارات ایجاد شده برای تقاضای ارز را کاهش دهد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار