مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه ۱4 میلیون نفر به انواع سرطان‌های پوستی یا ریوی و تنفسی در منطقه مبتلا خواهند شد.
کد خبر: ۶۷۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 22 October 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی خلیل ساعی عصر  امروز در جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در تبریز،  بحث دریاچه ارومیه  را یک بحث ملی دانست و اظهار کرد:  اگر دریاچه ارومیه  نباشد ۱۴ میلیون نفر تحت‌تأثیر ریزگردهای نمکی و در نهایتاً بحث تهدید سلامت افراد قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه بحث دریاچه ارومیه باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود،  ادامه داد: چنانچه در زمان جنگ، وضعیت استان‌های در مسیر جنگ بر سر زبان‌ها بود که  در چه وضعی بودند، احیای دریاچه ارومیه هم نیازمند عزم ملی و هم  تبدیل شدن به یک گفتمان ملی را می‌طلبد.

ساعی افزود: تا امروز برخی از مسوولان ابراز کرده‌اند که برخی از اقدامات را انجام داده‌اند اما من از شما توقع دارم که بگویید چه کارهایی باید انجام می‌دادیم که تا به حال انجام نگرفته است.

وی با اشاره به این مطلب که تهدید بزرگی که دریاچه ارومیه برای ما دارد و ممکن است  فرار سرمایه از استان و استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه رخ دهد که  آیا استان آذربایجان‌شرقی می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد، تصریح کرد:  دریاچه ارومیه به عنوان یک تهدید برای ما مطرح شد ولی به عنوان یک فرصت برای مردم می‌تواند باشد به این‌گونه که در سال‌های گذشته بحثی در خصوص مصرف آب نداشتیم اما با وضعیت دریاچه ارومیه سران مملکت نیز پی به  کمبود آب بردند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا در استان افزود: بنا بر گزارش دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق از سال  ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۱ هزار و 630  هکتار در سه استان  آذربایجان‌شرقی و غربی و  کردستان،  افزایش و توسعه در بخش کشاورزی را داشتیم و  از مجموع ۷ میلیارد مترمکعب آبی که در استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه  که ظرفیت تولید  آب را دارند هدر داده‌ایم.

وی گفت: هیچ ضرورتی  ندارد که چغندرقند در آذربایجان‌غربی و شرقی تولید شود تا مورد مصرف در استان و اصفهان  خراسان رضوی قرار گیرد.  

ساعی خاطرنشان کرد: ما آب زیادی نداریم و با نشست دشت‌ها روبه‌رو شده‌ایم، هیچ ماده‌ای جایگزین آب نمی‌شود و کشورهایی که به سمت اضمحلال کشیده شده‌اند، همان کشورهایی هستند که در اثر نبود آب این مسیر را طی کرد‌ه‌اند. اگر  در کشور دو بحث اساسی از جمله بیکاری و بی‌آبی را نتوانیم سر و سامان بدهیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

ساعی با تأکید بر اینکه بحث تثبیت ریزگردهای نمکی جزو برنامه‌های ستاد احیا است، ادامه داد:  اداره‌کل منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در بسیاری از کانون‌های تولید ریزگردها بوته‌هایی از جمله  گز و دیگر بوته‌ها در سطح وسیعی کاشته شده که در طول یک‌سال محافظت و با تغذیه از نزولات جوی، به عنوان بستری که می‌تواند تمام ریزگردها را در خود جمع کرده  که در سطح وسیعی توسط استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی مورد کشت واقع شده است. 

 

 

دریاچه ارومیه به عنوان نگین  فیروزه‌ای آذربایجان به شمار می‌رود/ خشک شدن دریاچه ارومیه 14 میلیون نفر را به انواع سرطان‌های پوستی یا ریوی و تنفسی تهدید می‌کند

وی اذعان داشت: زمانی که بحث دریاچه ارومیه  توسط رئیس جمهور یک اولویت خوانده شد و اولین مصوبه نیز بحث احیای دریاچه ارومیه بود عمدتاً سلامت انسان‌ها مد نظر بود، درست است که دریاچه ارومیه به عنوان نگین  فیروزه‌ای آذربایجان به شمار می‌رود ولی بحث  مهم‌تر اینکه  14 میلیون نفر به انواع سرطان‌های پوستی یا ریوی و تنفسی مبتلا خواهند شد.

ساعی ادامه داد: ما  به مردم اطلاعات کافی و دقیق از تهدیدات دریاچه ارومیه را بازگو نکرده‌ایم، یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند  برای احیای  دریاچه ارومیه مفید باشد بحث همراهی مردم است که باید مردم را همراه خود کنیم. اگر بخواهیم زندگی مستمری داشته باشیم باید از آب محافظت کرده و به قولی خردمندانه از آن استفاده کنیم‌.

وی با اشاره بر مصرف ۹۰  درصدی آب در بخش کشاورزی گفت: باید در این قسمت بیشترین بها را داده تا بتوانیم کشاورزی را با حداقل‌ترین آب انجام دهیم. طبق مصوبه ستاد احیا سالانه باید هشت درصد و در مدت زمان پنج سال، ۴۰ درصد از مصرف آب در تمام بخش‌ها کاسته شود. با کاستن ۴۰ درصدی آب، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب به نفع دریاچه می‌توانیم آب ذخیره کنیم.

 

کاهش 2 سانتی‌متری دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

ساعی تصریح کرد: حق‌آبه دریاچه ارومیه 2 میلیارد و ۵۷۸ میلیون مترمکعب است که باید سالانه علاوه بر میزان تبخیر، وضعیت دریاچه حدود ۲۳/ ۱۲۷۰ که نسبت به سال گذشته حدود دو سانتی‌متر کاهش داشته است، ولی از سال ۱۳۷۴ و قبل از تشکیل ستاد احیا سالانه ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متر و در بازه‌ زمانی بیست ساله، 8 متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده است که توانسته‌ایم در حالت تثبیت نگه‌داریم.

وی افزود: اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل نمی‌گرفت امروز دریاچه حدود  ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت که این مقدار بسیار ناچیز است. یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، جلوگیری از کاهش تبخیر است. اگر بتوانیم راهکاری برای کاهش تبخیر داشته باشیم سالانه می‌توانیم  حدود  ۶۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره کنیم، با انتقال از آب رای کردستان  به پیکره دریاچه حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب وارد دریاچه خواهد شد.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا در استان ادامه داد: اصلاح الگوی کشت از سال‌ها پیش با همکاری سازمان جهادکشاورزی در بسیاری از روستاها و شهرستان‌ها با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشت زعفران، پسته، درخت  سنجد که مورد ترویج قرار گرفته است، همه تلاش می‌کنند اما همراهی مردم برای ما بسیار مهم است و همه باید روی این موضوع فکر کرده و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

 

بحث انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه

ساعی افزود: در ارتباط با انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه به دلیل اختلاف سطح بیشتر حدود بالای ۲ هزار متر و از طرف دیگر بحث همخوانی آب که موجب برهم زدن اکوسیستم دریاچه می‌گردد، انجام نگرفت و در اعتبارات امسال دولت لحاظ بر این شده است، طبق مطالعات انجام گرفته  انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه می‌تواند، باشد.

وی افزود: بحث انرژی‌های پاک یکی از موضوعاتی است که در بسیاری از روستاها و با حمایت دولت می‌تواند به عنوان اشتغال جایگزین برای معیشت کشاورزان مطرح باشد.

 

 

امانت‌دار خوبی نیستیم

 محمد فاریابی، دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز گفت: دریاچه ارومیه میراث ما و میراث گذشتگان است که متأسفانه امانت‌دار خوبی نیستیم این استارت آپ‌ها تلاش در راستای آگاهی دادن به مردم ، مسوولان و ذینفعان هستند  که نشان دهیم این دریاچه برای ما مهم است و نباید خشک شود و امانتی در دست ماست. کم  لطفی های فراوانی در حق این دریاچه شده و ادامه دارد و این را باید به گوش همه رساند که  اگر دریاچه خشک شود میلیون‌ها نفر از کار و زندگی خواهند افتاد.

وی ادامه داد: وظیفه ما بازاریابی محتوا در فضای دیجیتال برای آگاهی رسانی به مسئولان در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه است  و ماموریت ما بازاریابی دیجیتال برای استارت آپ  دریاچه ارومیه است که یک پیش رویداد در تبریز، تهران و ارومیه انجام خواهد شد ک برای این رویداد فرهنگی، زیست محیطی و حتی اقتصادی باید بازاریابی انجام گیرد.

فاریابی افزود: با ابراز امیدواری از بازاریابی در خصوص دریاچه ارومیه در کنار انسان‌های دلسوز و متخصص تعهدات جمع شده باید دست به دست هم دهیم تا نقش ایفا کنیم آیندگان از ما خواهند پرسید که برای دریاچه ارومیه چه اقداماتی انجام داده‌ایم. بازاریابی جذب مخاطب برای رویداد است، علمی است برای ایجاد رونق در کسب و کارها، رویدادی که وظیفه شرعی و قانونی همه ما ایرانیان است. با ایجاد هجمه‌ای در فضای مجازی که قدرتمندترین فضاها هستند که می‌تواند پیام ما را به مخاطبان برساند.

 وی با تأکید بر اینکه محتوا حاکم است و تعیین می‌کند که چه مسیری را حرکت  می‌کنیم، ادامه داد: پیام ما کمک به احیای دریاچه ارومیه پارازیت‌ها عدم اعتقاد برخی از مسوولان، ناملایمت‌هایی که از سمت تخصیص یافتن بودجه برای احیا است.

فاریابی گفت: ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه باید گزارشاتی از اقدامات خود ارائه دهند. باید دنباله‌رو اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه باشیم، مجلس چه مصوباتی داشته و نمایندگان مجلس چه اقداماتی انجام می‌دهد.

دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه  بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک است، خاطرنشان کرد: متأسفانه  ما هنوز مرگ دریاچه ارومیه را جدی نگرفته‌ایم، چندبار در مجلس لایحه دو فوریتی احیای دریاچه ارومیه رأی نیاورده است این نشان از کم لطفی دارد.

وی  با تأکید بر اینکه بازاریابی محتوا یک فرآیند مستمر است، افزود: محتوایی که درون آن آسیب‌شناسی، پیشنهاد، نقد عملکرد، مطالعات تطبیقی، بحث فرهنگ‌سازی و هر محتوایی کمک موثری برای ستاد احیای دریاچه ارومیه بکند. شیوه‌ای برای نفوذ به تصمیمات تصمیم‌گیرندگان، نفوذ بر تفکر و نگرش و باورهای مردم که کمک کنند برای احیای دریاچه ارومیه.

فاریابی گفت: افزایش آگاهی مردم، توسعه‌ تکنولوژی، گران شدن رسانه‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات و کاهش اثر بخشی تبلیغات‌های سنتی به دلیل آشنا شدن مخاطبان با شگردهای تبلیغاتی از عمده‌ترین دلایل مشهوری است که شکل سنتی بازاریابی و تبلیغات به سمت بازاریابی محتوا حرکت کرده و در یک سطح ملی و مجازی ارائه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار