معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده ای را برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که در 4 استان گلستان، گیلان، مازندران و سمنان با وسعت دو میلیون هکتار گسترده است و ما 15 منطقه از این جنگل ها را به عنوان منطقه پیشنهادی درنظر گرفته ایم.
کد خبر: ۶۷۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰ 22 October 2018

«محمدحسین طالبیان» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز دو نفر ارزیاب از اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست (IUCN) از فنلاند و سوییس به ایران آمده اند تا از فردا به مدت 9 روز کار ارزیابی ثبت جهانی این پرونده را در یونسکو آغاز کنند.
وی با بیان اینکه این اقدام جزیی از فرآیند ثبت جهانی است، توضیح داد: ما نیز برای جریانسازی حفاظت اقدام به برگزاری نمایشگاه عکسی از این جنگل های باستانی کردیم تا هم سبب مشارکت جامعه مدنی و هم ارتقای آگاهی در این زمینه شود.
وی اظهار امیدواری کرد که هنرمندان دیگر همچون موسیقیدانان، نقاش ها و غیره برای حفاظت از هیرکان، محیط زیست و منابع طبیعی درون این منطقه کمک کنند.
به گفته طالبیان، این دومین ثبت جهانی میراث طبیعی ایران پس از بیابان لوت و نخستین ثبت جنگل در کشور است.
وی همچنین گفت که این پرونده سال آینده در کمیته میراث جهانی مطرح خواهد شد.
ارزیابی ثبت جهانی جنگل های باستانی هیرکانی در یونسکو به عنوان یکی از کهن ترین جنگل های جهان در ایران، از فردا (سه شنبه - یکم آبان) با حضور نمایندگان اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست در این منطقه آغاز می شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جنگل‌های مختلط پهن برگی که در حاشیه جنوبی دریای خزر به جنگل‌های هیرکانی شناخته شده‌اند، این جنگل های باستانی و حیرت آور 40 میلیون ساله اند که به گفته طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وسعتی دو میلیون هکتاری دارد.
قدمت بیش از 40 میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی است از یک سو و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری همچون راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار از سوی دیگر، این منطقه را تبدیل به موزه زنده کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار