به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» در ادامه سخنرانی‌های انتخاباتی در مناطق مختلف آمریکا، این بار در ایالت «ویسکانسین» بدون نام بردن از عربستان سعودی تلویحا حاکمان این کشور را «دیکتاتور» خواند و از آنها خواست هزینه‌های حفاظت نظامی واشنگتن از ریاض را بپردازند.

رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد امروز پنجشنبه به وقت تهران در تجمع حامیان جمهوری‌خواه خود در شهر «موسینی» باز هم انتقادهای قبلی خود درباره مواضع دولت‌های گذشته این کشور در قبال حفاظت از کره جنوبی، ژاپن و عربستان سعودی را تکرار کرد.

او که بارها در مبارزات انتخاباتی و همچنین بعد از آغاز ریاست جمهوری خود اعلام کرده است که آمریکا نباید هزینه‌های حفاظت از «متحدان ثروتمند» خود را متقبل شود، در ویسکانسین باز هم این مساله را تکرار کرد.

ترامپ که در یکی از سخنرانی‌های قبلی با اشاره به گفت‌و‌گویش با شاه عربستان سعودی گفته بود، «اگر ما نباشیم آنها دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورند»، این بار بدون اشاره مستقیم به نام عربستان سعودی باز هم مواضع خود درباره لزوم پرداخت پول توسط «متحدان ثروتمند» واشنگتن به آمریکا را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در نطق انتخاباتی امروز، تلویحا به حفاظت این کشور از «دیکتاتور‌ها» هم اذعان کرد و برای برخی دیگر از متحدان این کشور لقب «کوفتی» را برگزید.

ترامپ گفت: «ما باید از منافع مردم آمریکا حفاظت کنیم البته ما به دیگر کشورها کمک خواهیم کرد اما نمی‌توانیم شاهد وضعی باشیم که در آن ما هزینه‌های حفاظت از ارتش‌های کشورهای بسیار بسیار ثروتمند را بدهیم. من به برخی از این کشورها سفر کرده‌ام، نمی‌دانم که اسامی این کشورها را به شما بگویم یا نه، خوب زیاد هم مهم نیست چرا که کشورهای زیادی هستند. من به آنها گفتم "آقای نخست‌وزیر"، "آقای رئیس‌جمهور"، "آقای پادشاه"، "آقای دیکتاتور"، "هر آقای کوفتی که ما حفاظتش می‌کنیم"، شما باید شروع به پرداختن هزینه حفاظت خود کنید؛ باید هزینه‌ش را بپردازید».

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی به تمجید از مواضع سیاست خارجی دولت خود در قبال چین، ایران، کره شمالی پرداخت و مدعی شد که با اتخاذ این مواضع، «منافع مردم آمریکا» تامین شده است.

او در بخش مربوط به ایران، اظهارات تکراری خود درباره برجام را تکرار کرد و مدعی شد که این توافق «فاجعه‌بار» بود و برای همین آمریکا را از آن خارج کرده است.

اظهارات او علیه توافق هسته‌ای ایران در حالی صورت گرفته که به رغم مخالفت‌های بین‌المللی و همچنین مخالفت دیگر امضاکنندگان این توافق، دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و از طرح خود برای بازگرداندن تحریم‌های این کشور در دو بازده زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روز خبر داد.

به دنبال اقدام غیرقانونی آمریکا، دیگر کشورهای امضا کننده برجام و اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با خروج واشنگتن از توافق و بازگرداندن تحریم‌های ایران، تحرکات خود را برای حفظ این توافق آغاز کردند.

یکی از این تدابیر، مکانیسم مالی اتحادیه اروپا برای حفظ معاملات مالی و تجاری با ایران است تا به رغم تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، تبادلات تجاری بین اروپایی‌ها با تهران همچنان ادامه یابد.