به گزارش ایرنا، همان‌طور که کارشناسان اقتصادی بازار و صنعت خودرو پیش‌بینی کرده بودند، اختلاف قیمت فروش خودرو در بازار با فروش رسمی کارخانه زیاد دوام نیاورد و مکانیزم بازار به سمت تعادل قیمتی پیش رفت. این روند کاهش قیمت که از دو هفته آخر مهرماه شروع شده بود، در روزهای آغازین دومین ماه پاییز همچنان ادامه دارد به طوری که قیمت برخی خودروهای پر متقاضی از 2.5 تا چهار میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است.

** منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو باشید
چندی پیش و هم‌زمان با آغاز کاهش پلکانی قیمت خودرو، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از احتمال کاهش بیشتر قیمت خودروها خبر داد. «سعید موتمنی» پیش‌بینی کرده بود که در صورت به ثبات رسیدن نرخ ارز در بازار آزاد، بسیاری از کسانی که پیش از این اقدام به خرید و نگهداری خودرو با هدف افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، فروشنده می‌شوند، در نتیجه با افزایش عرضه در بازار، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، در این شرایط سوداگران و سفته‌بازان از نوسانات صعودی نرخ ارز نا امید خواهند شد و دیگر انگیزه‌ای برای نگهداری خودرو با هدف افزایش نرخ ارز و کسب سود نخواهند داشت. یعنی برای جلوگیری از بلوکه شدن نقدینگی خود نسبت به فروش خودروهای در اختیار اقدام خواهند کرد و این موضوع اثر مثبتی بر بازار خودرو و افت قیمت‌ها خواهد داشت.

**نمایشگاه‌داران: همه فروشنده‌اند، خریدار نداریم
با آغاز هفته نخست آبان ماه، پیش‌بینی موتمنی درباره افزایش عرضه، کاهش تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها به حقیقت پیوسته است. گزارش‌های میدانی از نمایشگاه‌‌داران و فروشندگان خودرو در نقاط مختلف تهران نشان می‌دهد که با افت قیمت خودرو، همه فروشنده هستند. «ساسان»، یکی از نمایشگاه‌داران غرب تهران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بازار در رکود کامل به سر می‌برد، قیمت‌ها کاهش چشمگیری داشته و برای ما که بیشتر خودروهای داخلی معامله می‌کنیم، کار سخت‌تر شده‌ است. تعداد زیادی از افراد خودروهای خود را برای فروش گذاشته‌اند، اما با این قیمت‌ها خودرو در بازار خریداری ندارد.

به گفته این نمایشگاه‌‌دار، ثبات قیمت ارز در بازار آزاد، طرح‌های پیش‌فروش خودرو به قیمت نصف بازار و کاهش خریداران، قیمت خودرو را تا حد زیادی پایین آورده است.

«مهدی»، مدیر داخلی نمایشگاه خودروی بزرگی در شمال تهران نیز تصدیق می‌کند که رونق بازار مانند گذشته نیست. او می‌گوید: «تفاوتی ندارد، بازار هم برای خودروهای خارجی و هم برای خودروهای کلاس بالای داخلی، بی‌رمق شده است. خیلی‌ها سر می‌زنند، قیمت می‌گیرند، اما پای خرید نمی‌آیند.»
این مدیر داخلی نمایشگاه خودرو تصریح کرد: خیلی‌ها با کاهش قیمت خودرو سراسیمه شده‌ و نگران از دست دادن سرمایه‌شان هستند برای همین همه تمایل به فروش خودرو دارند، البته منظورم کسانی است که خودرو را خریده بودند تا پس از افزایش قیمت بفروشند و به دنبال سود بی‌زحمت بودند.

** قیمت خودروها در بازار آزاد و کارخانه
اکنون، قیمت «پراید 111» در کارخانه 22 میلیون و 492 هزار تومان و در بازار 31 میلیون و 800 هزار تومان، «پراید 131» 22 میلیون و 790 هزار تومان در کارخانه و 28 میلیون و 400 هزار تومان در بازار، «پراید 151» در کارخانه 23 میلیون و 400 هزار تومان و 28 میلیون و 500 هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

همچنین نرخ هر دستگاه خودروی «تیبا 2» در کارخانه 30 میلیون و 389 هزار تومان و در بازار 39 میلیون تومان، «چانگان» در نمایندگی 74 میلیون و 520 هزار تومان و در بازار 119 میلیون تومان معامله می‌شود، در حالی که هر دستگاه «پژو 405» در کارخانه 32 میلیون و 946 هزار تومان و در بازار 46 میلیون و 500 هزار تومان، «پژو SLX» در کارخانه 35 میلیون و 105 هزار و 900 تومان و در بازار 52 میلیون و 300 هزار تومان، «پژو 405» دوگانه سوز در کارخانه 34 میلیون و 745 هزار و 200 تومان و در بازار 48 میلیون و 800 هزار تومان است.

هر دستگاه «پژو پارس» از سوی خودروسازان به قیمت 40 میلیون و 595 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که این خودرو در حاشیه بازار 59 میلیون تومان قیمت دارد، همچنین هر دستگاه «پژو پارس TU5» در کارخانه 42 میلیون و 481 هزار تومان و در بازار 71 میلیون و 700 هزار تومان، «پژو 206 تیپ 2» در کارخانه 36 میلیون و 286 هزار تومان و در بازار 53 میلیون و 300 هزار تومان، «پژو 206 تیپ 5» در کارخانه 41 میلیون و 942 هزار تومان و در بازار 61 میلیون و 200 هزار تومان و خودروی «پژو 206 صندوق دار V» در کارخانه 42 میلیون و 763 هزار و 100 تومان و در بازار 61 میلیون تومان است.

در گروه خودرو سمند، هر دستگاه «سمند LX» در کارخانه 33 میلیون و 535 هزار و 400 تومان و در بازار 46 میلیون و 200 هزار تومان، «سمند EF7» در کارخانه 34 میلیون 338 هزار و 200 تومان و در بازار 49 میلیون تومان، «سمند دوگانه سوز» در کارخانه 36 میلیون و 616 هزار تومان و در بازار 51 میلیون تومان است، ضمن اینکه «دنا دنده اتوماتیک» 46 میلیون و 989 هزار و 400 تومان در کارخانه و 71 میلیون و 400 هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

هم‌چنین هر خودرو «دنا پلاس اتومات» در کارخانه 53 میلیون و 265 هزار و 800 تومان و در بازار 90 میلیون تومان و هر دستگاه «پژو 207 دنده اتوماتیک» در کارخانه 47 میلیون و 128 هزار و 300 تومان و در بازار 76 میلیون تومان است.

«برلیانس 330 اتومات» 66 میلیون و 481 هزار تومان از سوی خودروسازان به فروش می‌رسد و خریداران در حاشیه بازار بین 101 تا 106 میلیون تومان برای آن قیمت گذاشته‌ اند. هر دستگاه «برلیانس 320 اتومات» هم در کارخانه 63 میلیون و 741 هزار تومان بوده که در بازار نزدیک به 100 میلیون تومان نرخ می‌خورد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که کاهش پلکانی قیمت خودروها در نخستین هفته آبان ماه، همچنان ادامه دارد.

با نزدیک‌شدن بازار به تعادل، تفاوت قیمت فروش خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد، کاهش یافته و این تغییرات سبب افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار آزاد شده است؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود، این کاهش قیمت ادامه داشته باشد.