مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هر سال در فصول سرد باعث تلفات می‌شود. گرچه وسایل گرمازا، گرمابخش محیط زندگی هستند، اما رعایت نکردن اصول ایمنی در کاربرد آنها می تواند بسیار خطرناک باشد.
کد خبر: ۶۷۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 05 November 2018

تابناک فارس به نقل از برنا: معاون بهداشت دانشگاه گفت: گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی ‌بو است و همین ویژگی به نامگذاری آن به عنوان «قاتل پنهان» منجر شده است.
دکتر «عبدالرسول همتی» ضمن بیان این مطلب که این گاز از اجاق ‌ها، وسایل گازی پخت و پز، دستگاه‌ های حرارتی و هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌ شود، افزود: اگر این گاز سمی در یک فضای محصور و بدون تهویه تجمع‌ یابد، بسیار خطرناک است. این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، مانع رسیدن اکسیژن به بافت های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می شود.
این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به آمار پزشکی قانونی، گفت: در سال ۱۳۹۶ ، ۷۶۶ نفر و در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۱۷۷ نفر از هموطنانمان بر اثر استنشاق این گاز جان خود را از دست داده اند. بر اساس آمارهای منتشر شده در استان فارس نیز در سال ۱۳۹۶ ، ۳۷ نفر و در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۹ نفر قربانی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده اند.
دکتر همتی، بیشترین آمار قربانیان این نوع مسمومیت را مربوط به ماه های آذر، دی، بهمن و فروردین اعلام کرد و گفت: لازم است: قبل از سرد شدن هوا با رعایت نکات ایمنی و صرف زمان کافی، وسایل گرمایشی راه اندازی شود؛ چرا که بی احتیاطی در نصب و راه اندازی این وسایل منجر به خطرات ناشی از گازگرفتگی و مسمومیت با مونوکسید کربن، انفجار و سوختگی می شود.
او با تاکید بر آزمایش قبل از نصب و پس از نصب وسایل گرمایشی توصیه کرد: قبل از اینکه وسیله گرمایشی را وصل کنیم، لازم است درپوش دودکش روی دیوار را برداشته و شمع یا فندک روشن را به آستانه دودکش نزدیک کرد؛ چنانچه شعله به سمت داخل دودکش متمایل شد نشانه کارکرد صحیح آن است در غیر این ‌صورت، دودکش فاقد جریان مکش و نصب وسیله حرارتی به آن بسیار خطرناک و ممنوع است.
به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، راه دیگر استفاده از طناب و وزنه است که بالای پشت ‌بام رفته و وزنه متصل به طناب را از داخل خروجی دودکش به پایین هدایت کنیم؛ اگر وزنه در دهانه ورودی دودکش دیده شد دلیل بر باز بودن لوله است.
او یادآور شد: در حالی که وسیله گرمایشی روشن است، با احتیاط کامل، دودکش داخل خانه وسیله گرمایشی را لمس کرده، اگر دمای بالا حس شد نشانه کارایی صحیح سیستم است، اما اگر دودکش آن سرد بود نشانه مکش نکردن دودکش و کارکرد ناصحیح آن است که باید وسیله گرمایشی را خاموش و به رفع عیب آن به وسیله افراد واجد شرایط پرداخت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار