کد خبر: ۶۸۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ 26 November 2018

از آن به طلای کثیف یاد می شود پس ارزشی بسیار دارد که چنین لقب گرفته است. زباله را در کنار کثیفی، بوی بد و دورریز بودن آن می توان از منظر دیگر هم نگریست این که معمولا قابل بازیافت و تبدیل است.
تکه های شیشه، مقوا، کاغذ، قوطی های فلزی، ظروف پلاستیکی و ... هر یک می تواند دوباره در چرخه تولید قرار گیرد و به کالایی مشابه تبدیل شود.
این کار نه تنها به تولید و ایجاد اشتغال منجر می شود بلکه موادی را که در چرخه دفن زباله، سبب آلودگی بیشتر محیط زیست خواهد شد، حذف می کند. همگان واقف اند که موادی چون شیشه و پلاستیک تا تجزیه شود به ده ها سال زمان نیاز دارد که بسیار طولانی است، از طرفی تولید وسایل مشابه، خود به تولید مجدد زباله می انجامد، در حالی که اگر زباله های پلاستیکی تبدیل شود، هم از تولید زباله اولیه کاسته شده و هم موادی صرف تولید کالای جدید نشده است بنابراین می تواند از هر دو نظر موردتوجه باشد.
در کنار آن زباله های تر می تواند به موادی چون کود تبدیل شود و به چرخه مواد غذایی بر گردد در این مورد نیز علاوه بر کاهش زباله، آلودگی های زیست محیطی و ... آن را به ماده ای مثمر تبدیل می کند.
گواه بر سودآوری زباله ها همین بس که بسیاری کار خود را به جمع آوری زباله منحصر کرده اند و حتی از این محل ارتزاق می کنند! زمانی که فردی تا کمر در سطل زباله خم می شود و با فلاکت برای به دست آوردن چند بطری پلاستیکی تلاش می کند، می توان نتیجه گرفت که سودی سرشار دارد. کاری که شهروندان و متولیان می توانند با برنامه ریزی لازم مانع از دورریز زباله های قابل بازیافت از مبدا باشند.
اگر دست واسطه هایی چون زباله گردها قطع و این کار از مبدا انجام شود علاوه بر تولید، اشتغال زایی و ... را به دنبال خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار