کد خبر: ۶۸۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 05 December 2018

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر هم اینک سهم منطقه سیستان از کل تولیدات بخش کشاورزی این استان با کاهش بیش از 50 درصدی مواجه شده است.

علیرضا دهمرده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 40 تا50 درصد کل تولیدات بخش کشاورزی در سیستان تولید می‌شده که این رقم به کمتر از 22درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: خشکسالی های اخیر بویژه سال زراعی گذشته خسارت سنگینی به کشاورزان منطقه سیستان وارد کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان 420 هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت دارد اما بدلیل محدودیت منابع آبی ناشی از خشکسالی های پی در پی، بین 45 تا 70 درصد آن به زیرکشت محصولات باغی و زراعی می رود.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ تولید محصولات گرمسیری، خرما، محصولات خارج از فصل، گوشت قرمز، ظرفیت دامپروری و محصولات شیلاتی دارای جایگاه ویژه ای در کشور است.
دهمرده اظهار داشت: با توجه به اهمیت چگونگی مصرف بهینه آب، ایجاد اشتغال پایدار و اقتصادی باید به سمت ایجاد گلخانه در سیستان و بلوچستان روی آورد.
وی تصریح کرد: الگوی کشت مبتنی بر کشاورزی قراردادی تضمین کننده کشاورزی اقتصادی است و دغدغه کشاورزان ناشی از فروش محصولات تولیدی خود رابه حداقل خواهد رساند.
به گزارش ایرنا خشکسالی حدود 2 دهه در سیستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس تر است کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش های زندگی مردم رنج دیده این دیار را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم ولایتمدار سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون بر حوزه کشاورزی استوار است که متاسفانه وابستگی 100درصدی این منطقه به منابع آب رودخانه خارجی هیرمند سبب شده تا از حدود 19 سال پیش تاکنون گرفتار خشکسالی ناشی از قطع آب این رودخانه شده اند و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مرزنشین به حد بسیار بحرانی و سخت برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار