کد خبر: ۶۹۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 19 December 2018

فیلم کوتاهی که از برخورد تعجب برانگیز «محمدباسط درازهی» نماینده سراوان در مجلس با کارمند گمرک شهید بهشتی منتشر شد، واکنش های بسیاری به دنبال داشت. آقای نماینده در پاسخ به کارمند حراست این مجموعه که تاکید دارد به واسطه عدم هماهنگی نمی تواند درب پارکینگ را به روی وی بگشاید، واکنش تندی نشان داده و او را با الفاظ و کلمات ناشایستی خطاب قرار می دهد؛ هرچند کارمند گمرک نیز پاسخ وی را می دهد و خواستار رعایت ادب و احترام است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از رد و بدل شدن برخی الفاظ توهین آمیز، کارمند گمرک که از رفتار نماینده مذکور متعجب شده، خطاب به مردم حاضر اعلام می کند، این فردی که در حال توهین است، کسوت نمایندگی مجلس را دارد که البته برخی حاضران از جمله یکی از جوانانی که در محل حضور دارد، رفتار تندی نشان داده و هرچند به کار بردن الفاظ ناشایست از سوی او خطاب به درازهی اشتباه است، خواستار ترک آن محل توسط نماینده سراوان می شود.

ماجرای توهین نماینده مجلس و واکنش مردم به او چه بود؟

پس از پخش گسترده این ویدئو، «محمدباسط درازهی» نماینده سراوان دست به کار شده و برای دفاع از خود در ویدئویی دیگر توضیحاتی ارائه می کند. او تأکید دارد که فیلم منتشره با ترفندهای کامپیوتری برای تخریب چهره وی تقطیع شده است. او همچنین ادعای دیگری را مطرح می کند، مبنی بر اینکه در آن فیلم کارمند گمرک به قوم بلوچ و اهل سنت توهین کرده و حتما مسأله را از مراجع ذی صلاح پیگیری خواهد کرد.

آقای نماینده! توهین کردی، جوابش را هم شنیدی!/ کاش فقط عذرخواهی می کردید و تمام/ مردم پیگیر وضعیت کارمند گمرک خواهند بود

اما یکباره احقاق حق از مراجع ذی صلاح جای خود را به بهره گیری از ابزار نظارتی و افزون شدن اشتباهی بر اشتباه دیگر می دهد، ولی دامنه اتفاقات در نهایت به «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد که اتفاقا امروز در مجلس حاضر بود. وزیر که انگار از اصل ماجرا خبر ندارد، بابت توهین کارمند گمرک از آقای نماینده مجلس عذرخواهی می کند، اما خواسته این نماینده و برخی اطرافیانش بیش از اینهاست!

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این ‌باره گفته که «وزیر اقتصاد در صحن صحبت کوتاهی در این مورد داشت و از طرف خود در این مورد عذرخواهی کرد و قرار شد، این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کند.» بر اساس آنچه در خبرها آمده است، منظور از بررسی ابعاد مختلف موضوع این است که بنا به خواسته نماینده مورد اشاره وزیر، باید رئیس کل گمرک و رئیس حراست را برکنار کند!

چرا وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد؟

آن طور که علی کرد، نماینده مردم خاش در مورد چرایی مطرح شدن استیضاح دژپسند وزیر اقتصاد گفته، این موضوع به دلیل توهین کارمند گمرک مطرح شده است، حال آنکه اصلا از توهین نماینده سراوان و چرایی آن حرفی به میان نیامده است. علی کرد با اشاره به اینکه چهل امضا برای استیضاح وزیر جمع شده، اعلام کرد که نمایندگان، استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل توهین به نماینده سراوان کلید زده و عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک را دنبال خواهند کرد!

«محمدباسط درازدهی» با این حال بیکار ننشسته و در کانال تلگرامی خود نوشته که «از مردم شریف ایران و نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کنم. وی با بیان اینکه مجادله نزدیک به ده تا دوازده دقیقه بوده و فقط چهل ثانیه از آن منتشر شده است، افزوده: با هماهنگی قبلی برای پیگیری مطالبات مردم به گمرک رفتم که پشت درب ورودی ۴۰ دقیقه معطل بودم!

نماینده سراوان در مجلس همچنین گفته ممکن است فیلم مربوط به دوربین‌های حراست باشد و باید پرسید توسط چه ‌کسی و چرا منتشر شده است. درازدهی ادامه داده است: تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج مدیرکل گمرک و کارمند هتاک ایستادم. امروز نوبت من است و فردا نوبت نماینده‌ای دیگر، اگر به این موضوع رسیدگی نشود، استعفا داده و به دانشگاه برمی‌گردم. از حق و حقوقم یک ذره کوتاه نمی‌آیم. (انگار آقای نماینده انتظار داشته توهین کند و بقیه در مقابل توهین او بنشینند و نظاره گر باشند، تا مبادا جایگاه نمایندگی ایشان خدشه دار شود.)

پاسخ یک کارمند گمرک به ادعاهای نماینده سراوان

البته در فاصله کمی، یکی از کارکنان گمرک پاسخ ادعاهای نماینده سراوان را داده و مشخص شده است که بسیاری از ادعاهای او درست نیست. یکی از کارکنان گمرک در مورد فیلم منتشره از یک نماینده مجلس هنگام ورود به ساختمان گمرک در خیابان بهشتی تهران و درگیری با یک ارباب رجوع، چنین توضیح داد: ساختمان خیابان شهید بهشتی گمرک جمهوری اسلامی در تهران دارای پارکینگ محدودی است که عمدتاً توسط خودروهای مدیران گمرک اشغال می‌شود و میهمانانی که از قبل هماهنگ کرده باشند، می‌توانند برای پارک خودرو از این پارکینگ استفاده کنند، اما در روز سه‌شنبه هفته قبل یکی از نمایندگان مجلس بدون هیچ هماهنگی قبلی قصد داشت با خودروی خود وارد پارکینگ شده و دیداری با رئیس کل گمرک داشته باشد که چون هیچ گونه هماهنگی از قبل انجام نشده بود از ورود خودروی این نماینده به پارکینگ گمرک به دلیل مشکل ظرفیت پایین پارکینگ جلوگیری شد.

وی افزود: اینکه نماینده محترم مجلس اعلام کرده جلسه با رئیس گمرک از قبل هماهنگ شده و بعدا تغییر یافته بود، صحت ندارد و کارمند انتظامات گمرک موظف بوده به خاطر عدم هماهنگی از ورود خودروی این نماینده به داخل پارکینگ گمرک جلوگیری کند.

وی افزود: کارمند گمرک که در فیلم منتشر شده در فضای مجازی اجازه ورود بدون هماهنگی را به نماینده مجلس نمی‌دهد، هیچ گونه سابقه سوئی در مدت خدمت در گمرک نداشته و اتفاقاً خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن صحرا در استان گلستان است و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل تسنن از سوی این کارمند و قومیتی جلوه دادن این بحث و درگیری، نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی تأکید کرد: این جریان در اوج ساعات کاری و شلوغی زمان اداری اتفاق افتاده که اگر آن نماینده مجلس قبلاً حتی با یک تلفن هماهنگ کرده بود، هیچ یک از این مشکلات پیش نمی‌آمد و از قبل برای جای پارک خودروی ایشان تدبیری می‌شد. همچنین طبق فیلمی که وجود دارد، این نماینده مجلس ۴۵ دقیقه در جلوی درب گمرک معطل نشده و همان ۵-۶ دقیقه‌ای که جر و بحث بین نماینده و کارمند و همچنین دخالت یک ارباب‌رجوع صورت گرفته، واقعیت دارد.

وی ادامه داد: هیچ فردی نباید فحش و ناسزا به دیگری بگوید؛ به ویژه این که فرد گوینده نماینده مجلس و از مسئولان کشور باشد و توهین از جانب هیچ کس به فرد دیگری پذیرفته نیست و همه باید نسبت به حفظ کرامت افراد بدون توجه به جایگاه آنها اهتمام داشته باشند.

این کارمند گمرک در پاسخ به این پرسش که آیا کارمند مورد نظر هنوز سر کارش است، گفت: دلیلی ندارد که آن کارمند وظیفه‌شناس از کار بی‌کار شود؛ البته باید در مورد همه شهروندان از جمله نمایندگان مجلس که خود قانون‌گذار هستند، قانون و مقررات رعایت شود.

ابزار نظارتی مجلس بازیچه عصبانیت نمایندگان نشود!

از آنجا که شروع کننده توهین و ایجاد مناقشه اخیر محمدباسط درازدهی، نماینده سراوان است، بهتر بود که او تنها به عذرخواهی از مردم حوزه انتخابیه اش، مردم ایران و حتی عوامل گمرک بسنده می کرد و سراغ بیان حرف های خلاف واقع برای تشدید اختلافات قومی و مذهبی نمی رفت. موضوعی که با توضیحاتی که درباره کارمند مذکور داده شده نشان می دهد، درست نیست.

قطعا کارمند مذکور گمرک از این نماینده مجلس دستور نمی گیرد که بخواهد تابع امر او باشد و آقای درازهی هم بهتر بود به جای درست کردن این غائله با یک هماهنگی ساده کار را به اینجا نمی کشاند. اینکه یک نماینده مجلس تا این اندازه خود را صاحب حق و اختیار بداند که توهین کند و کسی در مقابل به او پاسخی ندهد و اگر چنین داستانی درست شد به استفاده از ابزار نظارتی مجلس به منظور کینه جویی روی بیاورد، رویه ای کاملا اشتباه و غلط است، از همین لحظه مردم کوچکترین تغییر در وضعیت کارمند گمرک شهید بهشتی را دنبال و هر گونه برخورد با او را به واسطه فشار این نماینده مجلس محکوم خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
به نظر میرسد مولانا عبدالحمید میبایست در خصوص ادب و احترام و باخانواده بودن افرادی را که به مردم معرفی میکند برای رای دادن به انها کمی تحقیق کند و فقط به صرف بلوچ بودن هر بیسواد و بی ادبی را به مردم معرفی نکند.در نهایت به ضرر وجهه خودشان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار