کد خبر: ۶۹۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ 31 December 2018

نظام جمهوری اسلامی ایران در عمر چهل ساله خود در حوزه‌های مختلف و در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی دستاوردهای فراوانی بدست آورده که این دستاورد‌ها با وجود تحریم‌ها، جنگ تحمیلی و دشمنی‌های مستمر به دست آمده است. در این میان، یکی از دستاوردهایی که شاید نسبت به دیگر حوزه‌ها، نمود کمتر داشته است، چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان توحیدی است که جلوه‌ای از تعامل اسلام با دیگر ادیان توحیدی را نشان می‌دهد. امری که در قرن بیست‌ویک در برخی کشورهای مدعی دموکراسی غربی کمتر دیده می‌شود، آنچه در ادامه می‌آید نگاهی اجمالی به جایگاه ادیان توحیدی در دکترین انقلاب اسلامی است.

چهار دهه همبستگی پیروان توحیدی در جمهوری اسلامی ایران

در اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب توجه به پیروان ادیان توحیدی و احترام به آن‌ها دیده می‌شود، دیدار‌های متعدد مقام معظم رهبری از خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان اقلیت‌های دینی گویای این مطلب است.  به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌های دینی در قانون اساسی و رعایت حقوق اقلیت‌های دینی بر پایه همزیستی مسالمت‌آمیز به عنوان شـهروند ایرانی از افتخارات انقلاب اسلامی است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق شهروندی اقلیت‌های دینی همچون تساوی در برابر قانون، محفوظ بودن جان، مال، شغل، مسکن، آزادی عقیده، انتخاب شغل، برخورداری از روند عادلانه دادرسی، داشتن تابعیت، مشارکت در اداره امور کشـور، حتی تساوی دیه مسلمان و غیر مسلمان و ... محترم شمرده شده است.

البته با وجود جمعیت اندک پیروان دیگر ادیان توحیدی در کشور آنان دارای ۵ نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند. همچنین وجود مدارس اختصاصی برای این عزیزان نشانه بارزی از وجود عدالت تحصیلی برای آنان است.

اینکه پیروان ادیان مسیحی، کلیمی و زرتشتی با داشتن کلیساها، کنیسه‌ها و آتشکده‌های متعدد می‌توانند مراسم و آیین‌های مذهبی خود را  به صورت فردی و جمعی آزادانه برگزار کنند. این در حالی است که کارمندان اقلیت‌های دینی می‌توانند علاوه بر مرخصی استحقاقی در موقع مراسم و اعیاد مذهبی خود با استفاده از حقوق و فوق‌العاده‌های مندرج در حکم کارگزینی از مرخصی برخوردار شوند. اقلیت‌های دینی با اخذ مجوز ۱۲ نشریه، مورد حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران هستند. پس از انقلاب اسلامی تسهیلاتی برای مرمت و بازسازی اماکن مذهبی، تاریخی اقلیت‌های دینی در نظر گرفته شده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران  کلیه وقایع مدنی اقلیت‌ها  از جمله ازدواج، طلاق و ارث که مهم‌ترین وقایع شخصیه تلقی می‌شوند، تابع اصول و قوانین فقهی دین آن‌ها ست.

انقلاب اسلامی و شهروندان کلیمی/ آماری از شهدای کلیمی

از نکات قابل توجه حضور شهروندان کلیمی در جریان انقلاب اسلامی است. آن‌ها به دلیل اندیشه‌های عدالت خواهانه انقلاب اسلامی، امکانات خود را در اختیار مبارزان انقلابی قرار دادند. پرسنل بیمارستان «سپیر» متعلق به کلیمیان، در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی خدماتی به مجروحان انقلاب ارائه دادند. باوجود تعداد بسیار اندک کلیمیان در کشور، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.

 

 

شهروندان کلیمی دارای ۷۰ کنیسه، ۳۲ انجمن و سازمان مردم‌نهاد فعال هستند. دارای کتابخانه تخصصی با بیش از ۲۰ هزار جلد هستند. دو مدرسه دخترانه و سه مدرسه پسرانه ویژه آن‌ها وجود دارد. کلیمیان در دوران دفاع مقدس با ۱۱ شهید، ۳۲۸ جانباز و ۳۴ آزاده حضور فعالی داشتند. همچنین کلیمیان در جمهوری اسلامی ایران از تعطیلات رسمی ویژه خود استفاده می‌کنند.

انقلاب اسلامی و شهروندان زررتشتی

پیروان زرتشتی همگام با مردم انقلابی ایران با تشکیل کمیته هماهنگی زرتشتیان به نهضت امام خمینی (ره) علیه رژیم طاغوت کمک کردند. امروزه سازمان زنان زرتشتی با هدف ارتقاء سطح آگاهی‌های دینی، فرهنگی، حقوقی، بهداشتی و در نتیجه بهبود وضع زندگی شخصی و اجتماعی آنان فعالیت پر رنگی دارد. زرتشتیان علاوه بر تهران دارای انجمن‌های مختلف در سایر استان‌های زرتشتی‌نشین مانند اصفهان، کرمان، یزد، اهواز و ... هستند.

 

 

انتشارت فروهر، انتشارات چیستی و انتشارات راستی از انتشارات شهروندان زرتشتی است. نشریه و هومن و نشریه اَمرداد هم از نشریه‌های منتشرشده از سوی شهروندان زرتشتی است. آتشکده تهران و آتشکده یزد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند. زرتشتیان دارای ۳۸ مدرسه اختصاصی در سطح کشور هستند. همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران حق آزادی آموزش خط دین دبیره اختصاصی زردتشتیان را به آنان داده است.

با حمایت انقلاب اسلامی، زرتشتیان همواره نیرو‌هایی نخبه و متهعد به جامعه معرفی می‌کنند؛ فرشاد فلاحتی از زرتشتیان ایران مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بهرام بختیاری نخبه مخترع از این دست هستند. ۳۲ شهید، ۲۰۹ جانباز و ۲۳ نفر آزاده نشان از حضور شهروندان زرتشتی در هشت سال دفاع مقدس دارد. همچنین به منظور ارج نهادن به شهدای زرتشتی کتاب «جای پای فرهاد» زندگینامه شهید زرتشتی فرهاد خادم منتشر شده است که  این اثر مورد توجه ویژه رهبر انقلاب قرار گرفته است.

انقلاب اسلامی و شهروندان ارامنه/ ۳ کلیسای ارامنه ایران ثبت یونسکو شده است

هفته‌نامه آراکس، دو هفته‌نامه هویس، فصلنامه پیمان و... از نشریات رسمی ارامنه ایران هستند. به برکت انقلاب اسلامی تاکنون تعدادی از کلیسا‌ها و اماکن مقدس مسیحیان توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مرمت و بازسازی شده‌اند. همچنین تعداد زیادی از ابنیه مسیحیان در شهر‌های مختلف ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند. ۳ کلیسای ارامنه ایران؛ قره‌کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زُر زُر ثبت یونسکو شده است. 

 

 

ارامنه ایران با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفر قریب به ۳۰۰ کلیسا دارند؛ یعنی به ازای هر ۵۰۰ نفر یک کلیسای ارمنی در ایران وجود دارد. برخلاف دوره پهلوی که بسیاری از مدارس ارمنی تعطیل شدند، در نظام جمهوری اسلامی ایران  مدارس اقلیت‌های دینی رونق گرفتند. امروزه حدود ۵۰ مدرسه ویژه ارامنه، دروس دینی آنان به زبان مادری تدریس می‌شود. ورزشکاران مسیحی در تیم ملی و باشگاه‌های ایران حضور گسترده و بدون محدودیتی دارند مانند ادموند بزیک، آندرانیک تیموریان در فوتبال، آرن داودی چگانی و اوشین ساهاکیان در بسکتبال. هنرمندان مسیحی در  عرصه‌های گوناگون هنری همچون سینما، موسیقی، تئاتر، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فعالیت برجسته و مستمری دارند مانند خانم پطروسیان، مرحوم زاون قوکاسیان، مرحوم لوون هفتوان، لوریس چکناواریان.

آمار شهدای مسیحی اعم از ارمنی و آشوری در جنگ تحمیلی ۹۰ نفر، جانبازان ۲۹۵ نفر و آزادگان مسیحی ۵۸ نفر هستند. در دوران دفاع مقدس ۴۰۰ ارمنی که قبلاً دوران خدمت خود را سپری کرده بودند، به صورت داوطلبانه راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند. هر ساله در دهه فجر مراسم یادبود شهدای مسیحی در کشور برگزار می‌شود. هر سال آیین مذهبی سالانه مسیحیان جهان در قره کلیسای چالدران نیز برگزار می‌شود.

انقلاب اسلامی و شهروندان آشوری/ جامعه ۳۰ هزار نفری آشوریان ۶۵ کلیسا دارند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از ابنیه آشوری در شهر‌های مختلف ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند. پس از انقلاب اسلامی بسیاری از خیابان‌های کشور به نام شهدا و مفاخر آشوری نامگذاری شده است (شهید آلفرد سرکیس اردوشاهی و ...). جامعه ۳۰ هزار نفری آشوریان ۶۵ کلیسا در جمهوری اسلامی ایران  دارند. یعنی هر ۴۶۱ نفر یک کلیسا که این آمار در مقایسه با کشور‌های دیگر بی‌سابقه است. مدارس تخصصی در زمینه آموزش خط و زبان آشوری وجود دارد. با حمایت و همراهی نظام جمهوری اسلامی ایران به طور متناوب  اجلاس سراسری جوانان کلیسای شرق آشور ایران در آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

 


حضور پیروان ادیان توحیدی در راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال نشان از همبستگی و همدلی آن‌ها با شهروندان مسلمان خود دارد که این نحوه تعامل می‌تواند به عنوان بهترین الگو برای جهان عرضه شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار