اسحاق جهانگيري معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه ايرانشهر از سوي استاندار و جمعي از مديران استان مورد استقبال قرار گرفت.
کد خبر: ۶۹۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 01 January 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان معاون اول رييس جمهور قرار است در اين سفر از نمايشگاه دستاوردهاي استان در شهرستان قصر قند و نيز كارخانه بافت بلوچ در ايرانشهر بازديد كند.

شركت در جلسه شوراي اداري شهرستان هاي خاش، ايرانشهر و دلگان و نيز حضور در جلسه بررسي مسائل و مشكلات استان از ديگر برنامه هاي دكتر جهانگيري در اين سفر خواهد بود.

وزراي نيرو، فرهنگ و ارشاد اسلامي، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، رييس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي و معاون رييس جمهور و رييس سازمان اداره استخدامي كشور در اين سفر معاون اول رييس جمهور را همراهي مي كنند.

معاون اول رييس جمهور پس از ورود به فرودگاه ايرانشهر در گفتگو با خبرنگاران از مردم استان سيستان و بلوچستان به عنوان مرزداراني غيور ياد كرد كه براي امنيت و پيشرفت كشور كارهاي بزرگي انجام داده اند و گفت: مردم استان با پشتكار و تلاش خود همواره موجب سربلندي كشور و اسلام بوده اند.

دكتر جهانگيري افزود: در اين سفر با مسئولين، صاحبنظران و نخبگان استان مسائل موجود را مورد بررسي قرار خواهيم داد تا براي چالش ها و موانع پيش روي توسعه استان راهكارهايي تدوين شود.

وي با اشاره به اينكه استان سيستان و بلوچستان از ظرفيت ها و استعدادهاي فراواني براي توسعه برخوردار است، يكي از اين ظرفيت ها را مرز مشترك زميني با دو كشور افغانستان و پاكستان دانست و اظهار داشت: اين استان از طريق اقيانوس هند و درياي عمان با كشورهاي متعددي مرتبط است.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: استان سيستان و بلوچستان از منابع طبيعي فراوان و نيروي انساني تحصيلكرده پرانرژي و مستعد برخوردار است و در سال جاري در يكي از مدارس شهرستان سراوان 16 نفر در رشته پزشكي پذيرفته شده اند.

وي افزود: با تكيه بر اين ظرفيت ها مي توان برنامه توسعه استان را در زمينه هاي مختلف نظير شيلات، كشتي سازي و صنايع مرتبط با منابع طبيعي، منابع معدني و تجارت خارجي دنبال كرد.

دكتر جهانگيري گفت: متاسفانه با وجود استعدادها و ظرفيت هاي فراوان استان سيستان و بلوچستان، اين استان همچنان از محروميت هاي فراواني رنج مي برد و اين كاستي ها به هيچ عنوان پذيرفته نيست و لازم است كه كارهاي جدي تري در جهت محروميت زدايي در اين استان انجام شود.

معاون اول رييس جمهور با يادآوري اينكه هم اكنون در آستانه جشن چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي قرار داريم،‌ تصريح كرد: در اين چهل سال كارهاي بزرگ زيربنايي و عمراني در سراسر كشور انجام شده است اما وضعيت استان سيستان و بلوچستان به گونه اي است كه بايد كارهايي بزرگ تر و فراتر انجام شود.

وي با تاكيد بر اينكه در اين سفر تمركز خود را بر چند موضوع معطوف خواهيم كرد خاطر نشان كرد: بايد مسائل و موانعي كه پيشنياز توسعه استان هستند را از پيش رو برداريم كه در اين ميان يكي از موضوعات بحث زيربناها و راه، راه آهن و بنادر است.

دكتر جهانگيري افزود: خوشبختانه در خصوص بندر چابهار تصميمات خوبي اتخاذ شده است و اين بندر بعنوان يكي از نقاط كليدي كشور و سواحل مكران،‌ در آينده به يكي از مهمترين بنادر در درياي عمان تبديل خواهد شد تا بتوانيم خدمات حمل و نقل و ترانزيت هم براي ايران و ديگر كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان ارائه دهيم.

معاون اول رييس جمهور راه آهن را يكي از مباحث پراهميت در موضوع توسعه برشمرد و اظهار داشت: از مدت ها قبل احداث راه آهن چابهار به زاهدان در دستور كار بوده و براي آن برنامه ريزي شده كه بايد روند ساخت خط ريلي در اين مسير تسريع شود تا در ادامه اين مسير، راه آهن به استان خراسان رضوي و كشورهاي آسياي ميانه نيز متصل شود.

وي برخورداري از انرژي گاز را يكي از پيشنيازهاي توسعه عنوان و خاطر نشان كرد: در دولت يازدهم براي گاز رساني به استان تصميم گيري شد و رييس جمهور در نخستين سفر خود به استان سيستان و بلوچستان اين موضوع را اعلام كرد و خوشبختانه با خط لوله اي كه از عسلويه تا ايرانشهر، زاهدان، زابل،‌چابهار و ساير شهرهاي استان كشيده خواهد شد، تلاش خواهيم كرد همه استان از نعمت گاز برخوردار شوند و صنايع مرتبط با گاز نيز بتوانند در استان فعال شوند تا شاهد برخورداري مردم از رفاه بيشتر باشيم.

دكتر جهانگيري محدوديت منابع آب را يكي از تنگناهاي اصلي استان سيستان و بلوچستان دانست و گفت: در اين سفر حتماً به موضوع آب به طور ويژه خواهيم پرداخت و وزير نيرو نيز كه در اين سفر حضور دارد، در خصوص تامين آب استان ماموريت داشته و اقداماتي در اين راستا انجام داده است.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به مسائل مرتبط با رود هيرمند اظهار اميدواري كرد از طريق تفاهم و توافق با برادران افغان بتوانيم اين مسائل را حل و فصل كنيم تا مردم زابل بتوانند از آب هيرمند بهره مند شوند.

وي شن هاي روان را يكي ديگر از مسائل و مشكلات استان سيستان و بلوچستان برشمرد و افزود: در بودجه سال 98 براي تامين قير مورد نياز براي عمليات مالچ پاشي تصميمات لازم اتخاذ شده است.

دكتر جهانگيري با بيان اينكه مسائل فرهنگي و هنري استان سيستان و بلوچستان يكي از مباحث كليدي است كه شايد تاكنون مغفول مانده است، خاطر نشان كرد: اين استان با توجه به نقشي كه در تاريخ و تمدن ايران دارد مي تواند در زمينه مسائل فرهنگي بسيار نقش آفرين باشد.

معاون اول رييس جمهور استان سيستان و بلوچستان را يكي از استان هاي كم نظير در بخش گردشگري توصيف كرد و گفت: امروز به شهرستان قصر قند يكي از محروم ترين شهرستان هاي استان سفر خواهيم كرد و از دستاوردها و ظرفيت هاي اين استان در زمينه صنايع دستي و گردشگري بازديد خواهد شد.

وي افزود: نهادهاي حمايتي نظير بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي كارها و اقدامات خوبي در زمينه احداث مسكن براي افراد نيازمند انجام داده اند و در زمينه عمران و آباداني مناطق محروم نيز تلاش هاي خوبي را به انجام رسانده اند و رييس بنياد مستضعفان نيز در اين سفر حضور دارد تا در شهرستان قصر قند در چارچوب برنامه اي اقتصاد مقاومتي به موضوع اشتغال و معيشت مردم به طور ويژه بپردازيم.

گفتنی است خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار که به همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نیابت وزارت نفت توسط شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در حال احداث است، علاوه بر سرمایه‌گذاران شهرک پتروشیمی مکران (سومین قطب پتروشیمی کشور) باعث دلخوشی مردم جنوب شرق کشور گردیده و انتظار است با برنامه‌ریزی منسجم، سرعت پروژه افزوده گردد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
ای کاش سیستان هم در دیدارهای این بزرگوار قرار میگرفت. سیستان و سیستانی ناامید نباشید...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار