معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای اداری شهرستان‌های حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان:
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وجود استعدادها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان در استان سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای توسعه این استان و رفع محرومیت از مناطق محروم، اهتمام و جدیت دارد.
کد خبر: ۶۹۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ 01 January 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان های حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان که در شهرستان ایرانشهر برگزار شد با اشاره به سفر خود به ایرانشهر در سالهای قبل از انقلاب برای دیدار با رهبر معظم انقلاب که در این منطقه تبعید بودند گفت: در آن دوران برخورد صمیمانه مردم منجر به احساس آرامشی برایمان بود.
معاون اول رئیس جمهور مردم ایرانشهر را مردمانی خونگرم و تلاشگر دانست و افزود: ایرانشهر همواره پایگاه مهم فرهنگی برای کشور بوده است.
دکتر جهانگیری مردم استان سیستان و بلوچستان را مردمانی مومن، مقاوم و انقلابی برشمرد که در اعتلای تمدن و فرهنگ ایران و اسلام سابقه درخشانی داشته اند، اظهار داشت: تمدن کهن و سابقه دیرینه تاریخی این منطقه موجب افتخار هر ایرانی است.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این که امروز استان سیستان و بلوچستان هنوز از برخی محرومیت ها رنج می برد و مردم این استان دچار مشکلاتی هستند بسیار ناراحت کننده است و باید برای رفع کمبودها و مشکلات این استان تلاش بیشتری انجام شود.
دکتر جهانگیری حضور جمع زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور در این سفر را نشانه اهتمام دولت نسبت به توسعه استان سیستان و بلوچستان دانست و افزود: دولت معتقد است که باید برای رفع مشکلات این استان اقدامی اساسی انجام شود، چرا که بر اساس آمارها این استان در بسیاری از شاخص ها از دیگر استان های کشور عقب تر است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وجود استعدادها و ظرفیت های فراوان در استان سیستان و بلوچستان گفت: باید از این توانمندی ها در راستای عبور از مشکلات به خوبی بهره برداری کنیم و در این سفر قصد ما گفتگو با صاحبنظران، مسئولان و اهل علم و دانش این استان برای بررسی مشکلات و راهکارهای حل آن است.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: زمانی که از جایگاه امنیت ملی به استان سیستان و بلوچستان نگاه می کنیم می بینیم که این استان جایی است که همه منافع ملی کشور با وجود مردم آن در این منطقه گره خورده است و اگر بخواهیم از ایرانی بزرگ و یکپارچه حفاظت کنیم قطعاً باید استان سیستان و بلوچستان نقشی کلیدی در آن داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم سیستان و بلوچستان مدافعین و محافظین کشور هستند و حضورشان در این منطقه، یک حضور استراتژیک و راهبردی است.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که اکثر مزیت هایی که منجر به توسعه می شود در این استان وجود دارد گفت: توان صنعتی بالا و دارا بودن مرز مشترک با کشورهای همسایه فرصتی مناسب برای توسعه صادرات کالا و خدمات و تولیدات کشور به شمار می رود.
معاون اول رئیس جمهور همجواری با دریای عمان و آب های آزاد را مزیتی دیگر برای توسعه استان دانست و با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و بندرچابهار به عنوان یک نعمت بزرگ فراموش شده گفت: توسعه و آبادانی سواحل مکران یکی از اقدامات و تصمیمات اساسی دولت به شمار می رود و تصمیمات راهبردی در این راستا اتخاذ شده است.
دکتر جهانگیری با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است اظهار داشت: هرگز اجازه نمی دهیم که امنیت این مسیر به خطر بیفتد و تلاش می کنیم تجارت در این منطقه با امنیت کامل استمرار داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که دلیلی نداشت که نفت کشور را در آن سوی تنگه هرمز تحویل نفتکش ها بدهیم اظهار داشت: دولت در یک تصمیم راهبردی برای صادرات نفت، پروژه احداث خط لوله انتقال نفت به این سوی تنگه هرمز در سواحل مکران را اتخاذ کرد که امروز در حال اجراست تا بتوانیم بخش عظیمی از نفت را از این منطقه به سراسر دنیا منتقل کنیم.
دکتر جهانگیری با بیان این که چابهار با وجود استعدادهای فراوانی که دارد می تواند یکی از بندرهای بزرگ ایران باشد که بسیاری از کشورهای آسیای میانه و همسایگان ما از آن استفاده کنند تصریح کرد: بندر چابهار می تواند کانون مهم ترانزیت در منطقه شود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که ایران از توسعه همکاری ها با دیگر کشورها استقبال می کند افزود: ما هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری با همسایگان و دوستان خود نداریم.
دکتر جهانگیری با بیان این که این منطقه می تواند کانون تحولی برای استان سیستان و بلوچستان باشد گفت: حضور نیروی انسانی مستعد، متخصص و توانمند در استان سیستان و بلوچستان از فرصت های بسیار خوب در مسیر توسعه این استان است؛ البته محدودیت هایی وجود دارد که باید به طور ویژه به آن پرداخته شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود در جاده ها و راه های مواصلاتی این استان اظهار داشت: متأسفانه میزان تلفات جاده ای در کشور ما رقم بسیار بالایی دارد و موضوع راه و ایمن سازی جاده ها از دغدغه های اصلی دولت و مسئولان به ویژه در این استان به شمار می رود که باید اولویت بندی شده و بودجه بیشتری برای آن اختصاص یابد.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که توسعه و گسترش زیربناها از نیازهای اصلی توسعه قلمداد می شود و راه آهن یکی از این زیربناها است گفت: نمی توانیم در منطقه ای به دنبال توسعه باشیم اما در آن منطقه راه آهن وجود نداشته باشد، و در این راستا باید برای تکمیل راه آهن در سیستان و بلوچستان تلاش بیشتری صورت گیرد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای حل مشکل آب استان به عنوان یکی دیگر از پیش نیازهای توسعه گفت: مدیریت مصرف منابع آب در کشور با نواقص و مشکلات زیادی روبرو است و متأسفانه در مصرف آب شرب، صنعتی و کشاورزی بی احتیاطی و هدر رفت زیادی داریم. البته امسال وضع بارندگی در اکثر استان ها خوب بوده و تنها در چند استان محدودیت داریم که یکی از استان ها استان سیستان و بلوچستان است.
دکتر جهانگیری ادامه داد: باید از منابع آبی جنوب کشور استفاده کنیم همانگونه که امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس از این منبع بزرگ برداشت آب می کنند ما هم باید شرایطی را به وجود آوریم که از این منابع برداشت کرده، نمک زدایی کنیم و از آن استفاده نماییم.
معاون اول رئیس جمهور از نخبگان و دانشگاهیان استان سیستان و بلوچستان خواست تا مسایل و مشکلات موجود در مسیر توسعه این منطقه را بررسی کرده و موضوعات محوری را از دولت پیگیری کنند تا بتوانیم راهکارهای مناسب برای پیشبرد توسعه استان را پیدا کنیم.
دکتر جهانگیری با اشاره به سخنان یکی از سخنرانان این جلسه مبنی بر احداث پتروشیمی در ایرانشهر و رفع مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد گفت: خوشبختانه وزارت نفت تردیدی برای انتقال گاز به این منطقه و احداث پتروشیمی در ایرانشهر ندارد و آماده است به محض حل مشکل انتقال آب، سرمایه گذار آن را انتخاب کرده تا این پروژه اجرا شود.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر کسی ذره ای به ایران و عظمت کشور علاقمند باشد زمانی که محرومیت های این منطقه را مشاهده می کند متوجه می شود که مردم در چه وضعیتی هستند.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که برخی از مناطق استان سیستان و بلوچستان محرومیت ها کاستی های زیادی دارند اظهار داشت: یکی از موضوعات اقتصاد مقاومتی رفع محرومیت از مناطق محروم و ایجاد اشتغال برای مردم این مناطق است که خوشبختانه بنیاد مستضعفان اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده و نشان دادند که می توان با تکیه بر استعدادهای محلی و ظرفیت های بومی زندگی مردم را ساماندهی کرد.
معاون اول رئیس جمهور تقویت تولیدات روستایی و عشایری و طرح های خوداشتغالی در مناطق محروم را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه این بخش می تواند منجر به صادرات غیرنفتی کشور شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت کارخانه بافت بلوچ تا خرداد سال آینده با تجهیزات جدید راه اندازی می شود افزود: احیای این کارخانه ریسندگی در توسعه اشتغال استان تأثیرگذار است، ضمن این که باید تلاش کنیم تا کشت پنبه در این استان مجدداً احیا شود.
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: ما در این سفر آمده ایم تا از نخبگان و مسئولان استان درخواست کنیم که تا با یک اراده مردمی، استانی و ملی همگی بسیج شده و در دوره ای کوتاه غبار محرومیت را از چهره استان سیستان و بلوچستان بزداییم.
در اين مراسم فرماندار ايرانشهر هم به ارائه گزارشي از عمده ترين مشكلات اين منطقه اشاره و خاطر نشان كرد: تنش آب و كمبود آب شرب يكي از مهمترين مسائل است كه اميدوارم با راهكارها و تدابير مسئولين حل و فصل شود.
حجت الاسلام والمسلمين ابطحي امام جمعه ايرانشهر نيز با بيان اينكه مهمترين پشتوانه نظام اعتماد مردم است، بر ضرورت شفاف سازي همه امور براي مردم تاكيد كرد و اظهار داشت: مسئولين بايد مسائلي را كه مردم نسبت به آن بدگمان هستند تبيين و تشريح كنند.
وي همچنين خواستار نظارت دقيق بر همه امور شد و افزود: همه آسيب ها بخصوص در حوزه اقتصادي ناشي از عدم نظارت و مراقبت است.
امام جمعه اهل سنت ايرانشهر نيز در اين مراسم اظهار داشت: نبايد عملكرد مسئولين به گونه اي باشد كه مردم ناراضي باشند.
مولوي كريم زايي بر ضرورت دو باند كردن جاده هاي ايرانشهر تاكيد كرد و اظهار داشت: مرگ و مير در جاده ها زياد است و مردم انتظار دارند كه در چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي اتفاقات مثبتي در حوزه راه سازي بيفتد.
در اين مراسم رييس مجمع نمايندگان مردم استان سيستان و بلوچستان در مجلس شوراي اسلامي، نماينده بانوان شهرستان ايرانشهر و نماينده شوراي اسلامي استان نيز هر كدام در سخناني نظرات و ديدگاه هاي خود را عنوان كردند و به تشريح مهمترين مشكلات و موانع پيش روي توسعه استان پرداختند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
به آقای دکتر سلام برسونید
بفرمائید دولت دو تا زحمت بکشد:
1. به جای ساخت پتروشیمی در ایرانشهر که 300 کیلومتر از اب دورتر است،20 پتروشیمی که در چابهار است را زود تر راه اندازی کند.
2. به جای خط لوله آب که می خواهد از کوه و کمر بکشد بیاورد برای پتروشیمی خیالی در ایرانشهر، خط لوله گاز که قرار است به چابهار برود را زود تر ببرد.

تو رو قرآن حرفی نزنیم،کاری نکنیم که خودمان به خودمان بخندیم.تو رئیس و رهبر ستاد اقتصاد مقاومتی هستی جهانگیری جان.چه صحبتی کردی که آخه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
این حرف از جهانگیری که وزیر صنایع بوده بعید بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
به امید روزی که زابل هم از این استان به حساب بیاید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
نشد یه جا یه لیوان آب خنک بدهند یک .... نیاد بگه چرا در ...آب گرم میدهند. خوب عزیز دل برادر. خبر را بخوان. هدف سفر به شهرهای جنوب استان بوده است. زابل تا آنجا که من می دانم در شمال استان است. در سفر دیگری که به شمال استان آمدند تو بگو به دردهایت رسیدگی کنند.اینقدر هم نیا اینجا ناله کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
ناشناس عزیز شما توجه نکردی من هم میگویم ای کاش روزی هم برسد که هدف سفر شمال استان باشد نه اینکه همش هدف سفر دوستان جنوب تعریف شود . اخه عزیز دل برادر دردهای شما تمامی ندارد ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
در طول 60 سال زندگی خود و اینهمه سفر و ایرانگردی که داشتم،پر مدعا تر و ... از ...ها ندیده ام
سالارزهی
|
United States
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
حرف های تفرقه آمیز حرام است.سیستانی برادر بلوچ و بلوچ مدافع سیستانی است و تفکر دعوا انداختن بین این دو قشر و قومیت کار دشمنان است. زنده باد شیعه، درود بر سنی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار