کد خبر: ۶۹۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ 10 January 2019

 

سیستان‌وبلوچستان به سبب داشتن شرایط ممتاز برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی در تامین برخی اقلام اساسی و مورد نیاز کشور از جمله گوشت قرمز نقش مهمی ایفا می کند که در همین راستا با صدور مجوز واردات گاو از برزیل به این استان صنعت کشتارگاهی رونق می یابد.

به گزارش ایرنا؛ گرچه خشکسالی های چند دهه اخیر در سیستان و بلوچستان به ویژه شمال آن صنعت دامپروری و کشاورزی منطقه را تحت تاثیر قرار داده اما موقعیت ویژه و استثنایی به سبب برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی این استان را در موقعیت خاص از نظر تجارت و تامین نیاز کشور در بخش های مختلف از طریق واردات قرار داده است.
این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی توانایی تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور را دارد به طوری که هیچ استانی از این ظرفیت برخوردار نیست.
از جمله ظرفیت های مهم سیستان و بلوچستان وجود کشتارگاهها و قرنطینه دامی است که می تواند نقش مهمی در واردات دام داشته باشد و به همین دلیل اخیرا از سوی سازمان دامپزشکی کشور واردات دام سنگین از کشور برزیل به این استان مورد توجه قرار گرفت که اجرای این طرح نتایج مطلوب و ارزشمندی در رونق اشتغال و توسعه استان خواهد داشت.

**سیستان و بلوچستان توانایی تامین گوشت مورد نیاز کشور را دارد
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی توانایی تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور را دارد به طوری که هیچ استانی از این ظرفیت برخوردار نیست.
آیت الله عباسعلی سلیمانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در واردات دام و قرنطینه و کشتار آنها در کشتارگاههای موجود دارد افزود: متاسفانه به دلیل عدم بکارگیری برخی از ظرفیت های استان در زمینه گوشت بسیاری از کشتارگاهها با وجود برخورداری از مدرن ترین امکانات و تجهیزات تعطیل یا با ظرفیت اندک مشغول فعالیت هستند.

**واردات دام زنده رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از آنجایی که نیاز گوشت قرمز کشور در مصارف خانگی بیش از 200 هزار تن و مصارف صنعتی بیش از 400 هزار تن است واردات دام زنده می تواند عاملی مهم برای رونق اقتصادی کشور بحساب آید.
علیرضا رفیعی پور در سفر آذرماه گذشته به سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان به دلیل قرار داشتن در موقعیت خاص راهبردی و برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران شرایطی را فراهم کرده است که می تواند تامین کننده منافع ملی باشد.
وی با اشاره به واردات گاو زنده از برزیل به مقصد سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به توانمندی های این استان سازمان دامپزشکی حدود پنج ماه بر روی پروتکل واردات دام زنده کار کرد تا برزیلی ها را متقاعد سازد واردات گاو زنده به مقصد این استان انجام شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: براساس این برنامه واردات سالانه حدود 648 هزار راس دام زنده و کشتار آنها در کشتارگاههای سیستان و بلوچستان انقلاب صنعتی را در منطقه ایجاد می کند.
وی افزود: دام وارداتی برزیل به سیستان و بلوچستان را می توان در شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه این استان کشتار کرد که این امر رونق اقتصادی را به همراه دارد.
رفیعی پور با بیان اینکه حداقل چندین دهه طول می کشد که جمعیت دامی کشور افزایش یابد افزود: از آنجایی که نیاز کشور به گوشت تا چندین دهه ادامه دارد، واردات گاو زنده از برزیل سبب اقتصادی پویا و دایمی در سیستان و بلوچستان می شود.

** سیستان و بلوچستان مقصد واردات دام سنگین ایران از برزیل شد
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: برنامه ریزی های لازم برای واردات دام سنگین زنده از برزیل برای تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق سیستان و بلوچستان و دام های سبک از سایر استان ها انجام خواهد شد.
علی صفر ماکنعلی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور یک اقدام ارزشمندی را در راستای تامین گوشت مورد نیاز کشور از حدود یک سال قبل با سازمان دامپزشکی برزیل شروع کرده است به طوری که بر اساس یک پروتکل مشترک بزودی اقدامات بسیار موثری در این حوزه انجام خواهد شد.
وی برتامین گوشت قرمز کشور به صورت بلند مدت تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیت مرزهای شرقی کشور در سیستان و بلوچستان برنامه واردات دام زنده از برزیل به این استان با هدف کاهش مخاطرات احتمالی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: گاو ورودی از برزیل به سیستان و بلوچستان بلافاصله در کشتارگاهها ذبح می شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: مرحله نخست پروتکل واردات دام از برزیل به سیستان و بلوچستان مورد تایید قرار گرفته تا بر اساس پیش بینی ها در سال نخست 100 هزار گاو وارد این استان شود.
وی بیان کرد: مرحله دوم عملیات پروتکل بین ایران و برزیل این است که شرایط خاص در بندر چابهار برای تخلیه گاو در آن منطقه به وجود آید.
ماکنعلی بر به وجود آمدن یک شبکه حمل و نقل داخل استانی بر اساس پروتکل برای دام زنده تاکید کرد و افزود: در این زمینه می طلبد استاندار و بقیه مسئولان آمادگی داشته باشند زمانی که دام در استان تخلیه می شود بلافاصله به مقصد کشتارگاهها حمل و قرنطینه ها تنها مصرف استراحت کوتاه دام را دارند.

** ظرفیت کشتارگاههای دام استان بیش از پنج هزار راس در روز است
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت کشتارگاههای دام این استان پنج هزار و 630 راس در روز است.
دکتر مهدی حسینی اظهار داشت: هزار و 830 راس از کشتار کشتارگاههای سیستان و بلوچستان در روز به دام های سنگین و سه هزار و 800 راس به دام های سبک اختصاص دارد.
وی ادامه داد: هم اینک 11 کشتارگاه صنعتی دام در سطح سیستان و بلوچستان فعال است.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان ظرفیت بالایی در تامین گوشت کشور دارد، تاکید کرد: موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی و قرار گرفتن در همسایگی با کشور افغانستان و پاکستان ظرفیت و توانمندی زیادی در تامین گوشت مورد نیاز کشور در این استان فراهم کرده است.
وی با اشاره به ظرفیت بسته بندی گوشت قرمز گفت: هم اینک 38 واحد بسته بندی گوشت قرمز به ظرفیت 302 تن در روز در این استان فعال است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار