کد خبر: ۶۹۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 05 January 2019

کیا سراتو و یا ام جی 6 در بازار ایران، به عنوان سدان‌های کوچک، جزو پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در سطح ایران و البته دنیا محسوب می‌شوند که به واسطه مشخصات فنی مطلوب، قیمت مقرون به صرفه و ارایه ویژگی‌های مد نظر خانواده‌های کوچک، بسیاری از نیازهای اقشار مختلف جامعه را برطرف می‌سازند. تب استفاده از این خودروها در کشور ما نیز محسوس است و این رده توسط انبوهی از سدان‌های کوچک ژاپنی و کره‌ای احاطه شده که از آن جمله می‌توان به کیا سراتو، هیوندای الانترا، میتسوبیشی لنسر، تویوتا کرولا و دو عضو کمتر شناخته شده یعنی ام جی 6 و هوندا سیویک اشاره کرد که در وضعیت فعلی بازار، با توجه به سلامت، سن و سال و کارکرد، قیمت خودرو متفاوت بوده و بین 100 تا 300 میلیون تومان هستند. البته لازم به ذکر است که خودروهای دیگری نیز در زمان‌های مختلف سعی در ورود به این رده پرفروش را داشته‌اند که می‌توانیم به عرضه ناموفق سوزوکی کیزاشی از سوی ایران خودرو و یا عرضه بسیار خوب کیا سراتو نسل قبل توسط سایپا اشاره کنیم.

 			 				 					کیا سراتو گزینه مناسب‌تری است یا ام جی 6؟

ام جی 6 به وضوح شکل و شمایل اروپایی دارد و نشان می‌دهد که چقدر حضور یک خودرو با طراحی متفاوت در میان انبوهی از سدان‌های آسیایی، می‌تواند جلب توجه کند. سبک خاص طراحی بدنه که لیفت‌بک نامیده می‌شود، ام جی 6 را معادل خودروهای بالاتر از خودش نشان می‌دهد و این نکته می‌تواند یک ارزش افزوده برای مشتری باشد. در نقطه مقابل کیا سراتو از اصول طراحی مدرن‌تری بهره می‌برد و البته در بازار شناخته شده‌تر است. پس در اینجا یک دو راهی برای انتخاب داریم، کسانی که ظاهر متفاوت می‌خواهند و افرادی که تمایل دارند خودرویی بروز داشته باشند.

در زمینه قوای فنی، برتری مطلق از آن ام جی 6 است که با استفاده از یک پیشرانه 1.8 لیتری توربو با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر، شتابی 8.5 ثانیه‌ای را ارایه می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. در مقام مقایسه، کیا سراتو با تکیه بر موتور دو لیتری تنفس طبیعی با قدرتی در حدود 160 اسب بخار و گشتاوری در حدود 195 نیوتن‌متر، شتابی ده ثانیه‌ای دارد. جعبه دنده‌های هر دو خودرو از نوع شش سرعته اتوماتیک است، اما ام جی 6 های تولید سال 2015 به بعد، از گیربکس شش سرعته دو کلاچه بهره می‌برند که تعویض دنده بسیار کوتاه‌تری دارد.

ام جی 6 در زمینه تعلیق و فنربندی نیز برتر ظاهر می‌شود. فنربندی مولتی‌لینک مستقل عقب در ام جی 6 نوید یک سواری نرم و کم دردسر را می‌دهد، در حالی که کیا سراتو همانند بسیاری از همرده‌ها خود در عقب از فنربندی نیمه مستقل یکپارچه بهره می‌برد و نمی‌تواند در زمینه هندلینگ به چست و چابکی ساخته ام جی ظاهر شود. البته نباید فراموش کرد که شاسی مدرن‌تر کیا سراتو، ایمنی بهتری را برای این خودرو ارمغان می‌آورد.

مشکل اصلی که کیا سراتو در نسل‌های مختلف با آن دست به گریبان بوده، خشکی بیش از حد فنربندی و هندلینگ نه چندان مناسب در گذر از پیچ‌هایی با مسیر موج‌دار و پوشش آسفالت کج و معوج است که به دلیل تعلیق و فنربندی خشک این سدان اسپرت می‌باشد. البته این ایراد تا حد زیادی در نسل جدید این خودرو رفع شده و سامانه کنترل پایداری خودرو وظیفه‌اش را به خوبی ایفا می‌کند. ترمزها نیز بسیار عالی عمل کرده و خاطر راننده را از بابت عدم ایجاد یک تصادف عمدی راحت می‌کنند. با این وجود، کیا سراتو که یک سدان اسپرت نامیده می‌شود، نمی‌تواند به اندازه‌ای که خریدار از آن انتظار دارد اسپرت عمل کند و در بازار جهانی نیز، افرادی که به دنبال یک سدان کوچک اسپرت هستند، ترجیح می‌دهند یک سوبارو ایمپرزا داشته باشند.

در نقطه مقابل، ام جی 6 کمتر شناخته شده و مهجور، سواری فوق‌العاده اسپرتی را در حد خود ارایه می‌دهد و به راستی خریدار احساس می‌کند یک سدان اسپرت خریده است. در شتاب‌گیری‌ها و سرعت‌های بالا، ام جی 6 عملکرد نسبتاً خوب را از خود به نمایش می گذارد و نمی‌توان آن را مورد انتقاد قرار داد. با این وجود، وقتی از ام جی 6 توقع یک سواری شهری آرام و بی دغدغه را داشته باشید، این خودرو به خوبی وظیفه‌ای که از آن انتظار دارید را انجام می‌دهد.

از نظر منطقی، اگر بخواهیم فقط هر دو خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، قطعا ام جی 6 برنده این رقابت خواهد بود و با قیمت کمتری که دارد، ارزش افزوده بیشتری را برای مالک تولید می‌کند، اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد که خرید ام جی 6 را از حالت ایده‌آل به عدم اطمینان تغییر می‌دهد، از جمله: حساسیت بیشتر پیشرانه توربو این خودرو به کیفیت بنزین، کمبود نسبی قطعات یدکی و قطعات بدنه، بدفروش بودن و افت قیمت نسبتاً زیاد در بازار دست دوم در مقایسه با خودروهای جدید و عدم عرضه در سال‌های اخیر. به این دلیل بهتر است تا با صرف هزینه بیشتر یک سدان بروزتر و شناخته شده‌تر، نظیر کیا سراتو یا هیوندای الانترا را خریداری نمایید تا از دردسر دوری کنید. دردسر را به جان خریدن، یک ویژگی مختص عشاق خودروست و این دسته از افراد قطعاً باید ام جی 6 را به پارکینگ خانه خود بیاورند.

برای بررسی بیشتر خودروهای این رده قیمتی و همچنین مشاهده عکس‌های کامل این گزارش می‌توانید به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
نفست از جای گرم در میاد تابناک عزیز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار