کد خبر: ۷۰۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 07 January 2019

صنعتگران شهر کراچی در ایالت «سند» پاکستان، تصمیم گرفته اند که با توجه به بحران جاری گاز در این کشور، مراکز صنعتی و تولیدی خود را تعطیل کنند.

شرکت گاز جنوبی پاکستان (SSGC) در اطلاعیه ای اعلام کرده است که با توجه به کمبود گاز طبیعی در این کشور، جایگاه های عرضه گاز طبیعی در شهرهای اسلام آباد و کراچی تا دهم ژانویه سال میلادی جدید تعطیل است.
البته بر اساس این اطلاعیه، روند ارائه گاز به خودروهای بخش حمل و نقل عمومی ادامه می یابد.
این شرکت همچنین نشست مهمی برای بررسی بحران کمبود گاز در پاکستان، با حضور صنعتگران و سرمایه گذاران برگزار کرده و توضیحاتی درخصوص بحران گاز در کشور به آنان ارائه شد.
صنعتگران شهر کراچی نیز اعلام کردند که خط تولید خود را به دلیل مشکلات کمبود گاز در این ایالت تعطیل می کنند.
آنان همچنین تهدید کردند که در صورت رفع نشدن مشکلاتشان از اول ژانویه، تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری ایالت سند آغاز می کنند.
مردم پاکستان به ویژه در شهر کراچی با آغاز فصل زمستان با یکی از بزرگترین بحران های این کشور به نام کمبود گاز مواجه شده و آغاز فصل سرما در پاکستان با بحران کمبود گاز در این کشور همراه می شود.
هفته گذشته نیز، با توجه به آغاز بارندگی ها در مناطق مختلف پاکستان، فشار گاز در شهرهای مختلف کاهش یافت و حتی مشتریان خانگی گاز نیز از آن محروم شدند.
پیش از این نیز و طی هفته های گذشته، مشتریان خانگی گاز در پاکستان با بحران کمبود مواجه شده و شهرهای مختلف به ویژه ایالت سند شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کپسول‌های گاز مایع بود.
سیزدهم دسامبر سال 2018 میلادی بود که عمران خان در جلسه ای که به منظور بررسی مشکلات کمبود گاز در این کشور برگزار شده بود، از مدیران شرکت های گاز این کشور خواسته بود که در خصوص رفع این مشکل اقدام سریع کنند.
بروز مداوم این مشکلات در پاکستان، نگاه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را بیش از گذشته را به طرح انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به (آی - پی) معطوف می کند.
تقاضا برای گاز طبیعی در پاکستان بیش از میزان عرضه آن است و بر اساس گزارش منتشر شده در رسانه های پاکستانی، میزان استحصال گاز در این کشور در زمان کنونی حدود چهار میلیارد فوت مکعب در روز (CFD) است که این میزان تا سال 2020 که میزان تقاضای گاز طبیعی در این کشور به هشت میلیارد فوت مکعب(CFD ) افزایش یابد، به دو میلیارد فوت مکعب (CFD) کاهش می یابد.
به باور کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پاکستان، تکمیل خط لوله گاز ایران می تواند به پاکستان کمک کند تا تقاضای انرژی رو به رشد خود را به پایان رسانده و بحران کمبود گاز در این کشور را متوقف کند.
پاکستان که نیاز شدید به انرژی دارد، بارها اعلام کرده است که طرح خط لوله آی-پی کاملا مستقل از طرح تاپی است و این کشور به اجرای هر دو طرح برای رفع بحران انرژی خود نیاز دارد.
البته دولت پاکستان اعلام کرده است که بر روی کار بر سه گزینه گازی برای حل مشکلات کمبود گاز این کشور است، یکی از آنها خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به آی پی، دیگری پروژه انتقال گاز از ترکمنستان، افغانستان، پاکستان-هند موسوم به (تاپی) و دیگری نیز پروژه خط لوله گاز در زیر دریا می باشد.
اما یکی از مهم ترین پروژه هایی که دولت پاکستان نیاز به انجام آن دارد، طرح خط لوله گاز ایران و پاکستان یا خط لوله صلح است.
بر اساس نظر کارشناسان، این طرح تنها یک خط لوله گاز نیست، بلکه منبع انرژی برای پاکستان بوده و زمانی که این کشور با بحران کمبود انرژی مواجه است، تکمیل پروژه موسوم به ( IP ) اهمیت ویژه ای می یابد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار