کد خبر: ۷۰۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 07 January 2019

معاون پیشین وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری مذاکرات سیاسی ایران و طالبان در تهران اظهار کرد: ایران این مذاکرات را در راستای امنیت خود و همچنین تحقق صلح و ثبات در افغانستان و منطقه انجام می‌دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ابراهیم رحیم‌پور با بیان اینکه بعد از سفر اخیر آقای شمخانی به افغانستان هیاتی از طالبان به تهران آمد و با آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد، خاطرنشان کرد : پیش از این کابل نسبت به انجام این مذاکرات ملاحظاتی داشت و می‌خواست این مذاکرات با هماهنگی کابل باشد و یا از نتایج آن آگاه باشد و ما نیز در این موضوع استدلال‌های خود را داشتیم.

این دیپلمات سابق کشورمان همچنین با بیان اینکه در حال حاضر شاهد انجام مذاکراتی از سوی آمریکا، روسیه، پاکستان با گروه طالبان هستیم، اظهار کرد: واقعیت این است که در حال حاضر بخشی از افغانستان در اختیار طالبان است واگرچه جزء حاکمیت افغانستان نیست ولی در این کشور طرفدارانی دارد .

رحیم‌پور با بیان اینکه دولت کابل نیز تا کنون تلاش زیادی انجام داده است تا این گروه بر سر میز مذاکره حضور پیدا کنند ولی طالبان قبول نکرده و می‌گوید تا زمانی که آمریکایی‌ها در افغانستان هستند از این کار خودداری می‌کند، ادامه داد: البته اخیرا شاهد انجام مذاکراتی بین طالبان و آمریکایی‌ها بودیم و از دیگر سو آقای ترامپ نیز اعلام کرده که قصد دارد قسمتی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند. گرچه مشخص نیست که آیا این کار را انجام خواهد داد یا نه؟ در زمان اوباما تعدادی از این نیروهای نظامی از افغانستان خارج شدند ولی باز هم عده‌ای ماندند. در دوران ترامپ تعداد نظامیان در این کشور افزایش پیدا کرد ولی گویی به نظر می‌رسد که ترامپ در حال مراجعت به عصر اوباما در مورد افغانستان است.

معاون پیشین وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه دولت کابل در بخشی از افغانستان تسلط ندارد و این بعضا باعث ایجاد ناامنی در برخی از مناطق افغانستان از جمله مرزهای این کشور شده است، گفت : ما نمی‌توانیم قبول کنیم که مشکلاتی در مرزهای‌مان به وجود آید چرا که در آن منطقه داعش ورود پیدا کرده و در حال به کارگیری سربازان محلی است. بنابراین دولت افغانستان باید مطلع باشد که ما باید این مذاکرات را انجام دهیم ،چرا که آنچه که برای ما مهم است امنیت مرزهای‌مان است گرچه امنیت افغانستان نیز برای ما دارای اهمیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار