کد خبر: ۷۰۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 17 January 2019

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از قیر صادراتی ایران با توسعه زیرساخت‌های مناسب از بندر چابهار صادر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار،بهروز آقایی ظهر امروز در یک همایش بازرگانی-نفتی که با حضور صادرکنندگان، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیر در بندر چابهار برگزار شد؛ اظهار داشت: بندر چابهار امروز بندری بدون محدویت است؛ راهبرد توسعه بندر چابهار با توجه به موفعیت استراتژیک و نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای تجارت بین‌المللی، افزایش سهم تجارت دریایی ایران، رقاپذیری کالاهای صادراتی و کاهش هزینه کالاهای وارداتی بوده است.

وی افزود: حدود یک میلیارد دلار صرف توسعه فاز اول این بندر شده و از زمان افتتاح فاز اول در آذر ماه گذشته توسط رئیس جمهور، جهشی بلند در صادرات و درخواست سرمایه‌گذاری در این بندر داشتیم؛ فقط در نه‌ماهه گذشته امسال 62 درصد رشد عملیاتی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی ما در بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار موقعیتی ویژه برای صادرات کالاهی نفتی و به‌ویژه قیر صادراتی ایران دارد؛ با یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده قیر به تفاهم رسیدم و این شرکت به‌زودی عملیات احداث زیرساخت‌های قیر صادراتی خود را در بندر چابهار شروع می‌کند.

آقایی گفت: با آنکه ایران بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده قیر خاورمیانه است و با آنکه تقاظای وافری در بازارهای بین‌المللی برای قیر است اما تنها کمتر از 20 درصد بازار قیر آسیا و کمتر از 10 درصد بازار قیر دنیا از آن ایران است که امیدواریم بتوانیم با توجه به نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای اصلی تجارت بین‌المللی که قیمت تمام شده حمل و نقل را کاهش می‌دهد و صادرات را رقابت‌پذیر می‌کند، بخش مهمی از قیر صادراتی ایران را از راه این بندر صادر کنیم و از بازار قیر آسیا و جهان سهم‌خواهی کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به اتصال ریلی چابهار که مهم‌ترین پارامتر پسکرانه و مکمل توسعه بندر است، امیدواریم به یک هاب صادراتی قیر ایران تبدیل شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار