وی ادامه داد: از آنجایی که شهرداری طی یک سال به تعهدات خود در تفاهم‌نامه عمل نکرده، بنابراین باید مدیریت مرز را به گمرکات استان واگذار کند تا گمرکات بتواند با اعمال یک مدیریت یکپارچه، شرایط را برای صادرات بهتر کالا فراهم کند.
کد خبر: ۷۰۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 30 January 2019

یدالله مهرعلیزاده در نشست بررسی وضعیت مسایل و مشکلات پایانه مرزی چذابه که در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای که میان استانداری، ناظر گمرکات، شهرداری بستان و سایر دستگاه‌های اجرایی به منظور حل مشکلات پایانه چذابه در سال 91 به امضا رسید، در طول این سال‌ها هیچ ترتیب اثری به آن داده نشد و رها شده است.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: در حال حاضر باید برای حل مشکلات پایانه مرزی چذابه و بهبود روند صادرات در این مرز تصمیمی بگیریم که ضمانت اجرایی شدن را داشته باشد.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: باید جلسه‌ای با شهرداری و شورای اسلامی شهر بستان جهت بررسی جزییات موضوع زمین مورد نظر برای پارکینگ و بارانداز برگزار و شهرداری مکلف شود تا زمین در این مرز را یا اجاره دهد یا بفروشد و یا خدمات مورد نظر را در مرز برای متقاضیان ارائه دهد.

مهرعلیزاده همچنین در خصوص وجود باسکول غیر مجاز در مرز چذابه عنوان کرد: ما در معاونت اقتصادی به عنوان نماینده تام الاختیار استاندار مجوز فعالیت باسکول به بخش خصوصی نداده‌ایم. نصب باسکول در این مرز غیر مجاز بوده و ادامه فعالیت آن هم غیر مجاز است.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد باسکول نصب کند باید درخواست خود را مکتوب ارائه دهد که البته به صورت مکتوب نیز اجازه نصب باسکول در منطقه مرزی به کسی داده نمی‌شود.

 در ادامه امید بن عباس با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده در فروردین سال 96 و مصوبات مندرج در آن مبنی بر تسهیل امور مربوط به صادرات اظهار کرد: این تفاهم نامه با موضوع واگذاری مدیریت کلیه امور تجاری مربوط به پایانه مرزی چذابه، اجرای فرایندهای خدمات گمرکی از بدو ورود وسایل نقلیه و محموله‌های تجاری جهت ترخیص، صادرات، واردات و ترانزیت به گمرک استان خوزستان، 15 فروردین سال 96 در پایانه مرزی به امضای استاندار خوزستان، ناظر گمرکات استان، شهرداری بستان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و فرماندار دشت آزادگان رسید.

وی افزود: مسائل و مشکلات پایانه مرزی چذابه، تجار و بازرگانان باعث تشکیل کارگروهی برای رفع موانع شد اما اقدام دیگری در این خصوص صورت نگرفت و مشکلات در این مرز پا برجا باقی ماند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این که تعهدات هر کدام از طرفین در این تفاهم نامه مشخص شده است، تصریح کرد: شهرداری بستان وظایفی در این تفاهم نامه داشت که مکلف به واگذاری قطعه زمین 2 هکتاری به گمرکات استان شد تا این اداره کل به منظور ساماندهی باسکول و تجهیزات کنترلی برای تسهیل در امر صادرات اقدام کند که به این تعهد عمل کرد.

بن عباس ادامه داد: این شهرداری همچنین مکلف به واگذاری قطعه زمین 4 هکتاری برای پارکینگ و 13 هکتاری برای بارانداز در راستای اجرای ماده 13 دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورود و خروج مرزهای زمینی بود که این واگذاری تا امروز انجام نشده و باعث بروز مشکلاتی در مرز چذابه و ایجاد موانعی در امر صادرات شده است.

وی با بیان این که اداره کل گمرکات استان نیز تعهداتی در این تفاهم نامه داشت، عنوان کرد: یکی از این تعهدات انجام اقداماتی جهت ساماندهی وضعیت مرز پس از تحویل محوطه پارکینگ و بارانداز و همچنین زمین 2 هکتاری مورد نظر بود.

بن عباس بیان کرد: بخشی از این اقدامات در خصوص ساماندهی محوطه پارکینگ، شامل استقرار سامانه نوبت دهی، اخذ وجوه خدماتی و بازسازی و تجهیز استراحتگاه رانندگان بود که به دلیل عدم واگذاری زمین از سوی شهرداری بستان، گمرک نتوانست اقدامی در این راستا انجام دهد.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: همچنین حصارکشی و محوطه سازی و خرید باسکول‌های مورد نیاز و تجهیزات اتصال به سیستم شبکه یکپارچه گمرکی طی مدت 2 ماه به نحوی که فرایند توزین و کنترل محموله‌ها عملیاتی شود، از دیگر تعهدات گمرکات استان بود که باید انجام می‌گرفت اما تاکنون اجرایی نشده است.

همچنین فاضل سلامات اظهار کرد: در بحث توسعه بارانداز مرز چذابه باید شهرداری را موظف کنیم تا مدیریت بارانداز را به گمرک تحویل دهد تا شاهد بهبود شرایط در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که شهرداری طی یک سال به تعهدات خود در تفاهم‌نامه عمل نکرده، بنابراین باید مدیریت مرز را به گمرکات استان واگذار کند تا گمرکات بتواند با اعمال یک مدیریت یکپارچه، شرایط را برای صادرات بهتر کالا فراهم کند.

مدیر امور عراق و نماینده تام الاختیار استاندار در مرز چذابه تصریح کرد: در بحث مشخص شدن تکلیف سرمایه‌گذارانی که در مرز چذابه اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید اقداماتی انجام گیرد تا این سرمایه‌گذاران بتوانند با شرایط بهتری نسبت به نمایش و صادرات کالا اقدام کنند.

سلامات با اشاره به وضعیت باسکول متعلق به بخش خصوصی در این مرز گفت: این باسکول در نقطه صفر مرزی قرار گرفته است اما از آنجایی که این باسکول غیر مجاز است باید نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود.

وی ادامه داد: مرزبانی با ابلاغ استانداری خوزستان از سرمایه‌گذار این باسکول تعهد گرفته تا طی دو ماه باسکول را جمع‌آوری کند زیرا این باسکول به صورت غیر مجاز بوده و نصب آن مانع روند صادرات شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار