در این جنگ ۲۴ ساعته که از سویی مردم مسلح، گروه‌های چریکی و نیروی هوایی و از جانب دیگر گارد جاویدان در آن شرکت داشتند، کلانتری‌های تهران تسخیر شد، قرارگاه پلیس و مهمات‌سازی ارتش به دست مردم افتاد، پنج تانک گارد در هم کوبیده شد، سه هلیکوپتر نظامی سرنگون شد و مردم، تهران بزرگ را که تمام شب در آتش و دود غرق بود به دست گرفتند.

در جریان نبردهای دیروز تهران تا آنجا که به اطلاع ما رسیده ۱۷۵ نفر شهید و ۶۶۳ نفر مجروح شده‌اند.

در گوشه و کنار تهران، از عصر دیروز سلاح‌های گرم بین مردم توزیع می‌شد. کسانی که در جنب ساختمان تسلیحات ارتش در خیابان فرح‌آباد به متقاضیان اسلحه تحویل می‌دادند، صورتشان را سیاه کرده بودند. آنها ابتدا از متقاضی کارت پایان خدمت یا کارت کمیته‌ی انتظامات امام خمینی را طلب می‌کردند و سپس از او می‌خواستند که به قرآن قسم بخورد که به مردم خیانت نخواهد کرد. پس از ادای سوگند، اسلحه بلافاصله پس از بوسه‌ای تحویل متقاضی می‌شد و مقداری فشنگ نیز در اختیارش قرار می‌گرفت.

قسمت‌های وسیعی از تهران پس از ساعت‌ها جنگ‌وگریز به تصرف نیروهای مسلح مردم و نیروی هوایی که به مردم پیوسته است درآمد. شدیدترین برخوردها بین واحدهای مخصوص گارد شاهنشاهی، شب گذشته هنگام تصرف کلانتری‌ها و مواضع مهم شهر که تاکنون در اختیار فرمانداری نظامی و شهربانی بوده است صورت گرفت. از شب گذشته در نقاطی که به دست مردم و نیروی هوایی افتاده، پست‌های نگهبانی دایر شده است و تمام افراد تازه‌وارد به منطقه بازرسی می‌شوند تا از نفوذ افراد ارتشیِ وابسته به رژیم جلوگیری شود.

در جریان برخوردهای شب گذشته و دیروز بعدازظهرِ نیروی هوایی و مردان مسلح با گارد شاهنشاهی، تعدادی تانک منهدم شده و به تصرف مردم در آمده است. این تانک‌ها دیروز و دیشب از خیابان‌های نیروی هوایی، فرح‌آباد، نظام‌آباد و سی‌متری نیروی هوایی عبور می‌کردند و افراد پاسدار را در معرض رگبار گلوله قرار می‌دادند.

تعداد زیادی جیپ و کامیون متعلق به نیروی زمینی منهدم شده است. تقریباً تمام کسانی که مسلسل و تفنگ به دست دارند صورت خود را برای شناخته‌نشدن سیاه کرده‌اند. شب گذشته روی بام‌های منطقه بسیاری از زن‌ها و پیرمردها برای پیروزی افراد مسلح و نیروی هوایی دعا می‌کردند.

از دیشب سنگرهای متعددی جلوی درهای جنوبی، شرقی و غربی دانشگاه تهران تعبیه شده است. در گوشه‌های مختلف دانشگاه بخصوص جلوی مسجد، افرادی طرز تهیه‌ی کوکتل مولوتوف و نارنجک دستی را به حاضران می‌آموزند و طریق جنگ‌های خیابانی را آموزش می‌دهند.

دیشب و صبح امروز در اثر همکاری مردم و آوردن غذا و میوه‌های گوناگون، دانشگاهیان نتوانستند دو هزار نفری را که دیشب در دانشگاه به سر بردند شام و صبحانه بدهند. در حال حاضر هم آمدورفت مردم برای رساندن پتو و ملافه و پنبه و داروهای مختلف همچنان ادامه دارد. جمعیتی که هم اکنون در دانشگاه تهران هستند انحلال لشکر گارد را خواست مبرم خود اعلام کرده‌اند.

صبح امروز گزارش رسید که ستاد ژاندارمری در میدان ۲۴ اسفند سقوط کرده و به دست افراد نیروی هوایی، دریایی، چریک‌ها و مردم افتاده است. وقتی به این مرکز نظامی هجوم برده شد، گروهی از ماموران اسلحه‌های خود را بالا گرفتند و تسلیم شدند.

پیش از ظهر امروز دومین اطلاعیه‌ی ارتشِ مردم صادر شد و بصورت دست‌نویس بین نیروهای مسلح پخش شد و روی دیوارها نصب گردید. در این اطلاعیه از مردم خواسته شده در شب نهایت همکاری را با افراد مسلح ارتشِ مردم داشته باشند و ضمن حفظ آمادگی برای هرگونه کمک مورد نیاز، شب‌ها به خیابان نیایند تا مردان مسلح بتوانند هر هجومی را با کمترین تلفات سرکوب کنند.

ساعت ۱۰ صبح امروز خبرنگار کیهان تلفنی گزارش داد که سه هلیکوپتر نظامی که بر فراز تهران‌نو پرواز می‌کردند، به دنبال شلیک مردم مسلح سقوط کردند. مردم به طرف لاشه هلیکوپتر هجوم بردند تا اگر سلاحی در آن باشد بردارند. ساعت ۱۱ خبر رسید که مردم توانستند با ایجاد حفره‌های متعدد در دیوارهای مسلسل‌سازی فرح‌آباد، به درون آن راه یابند و هرچه را به دستشان رسید بردارند و فشنگ فراوانی به دست آنها افتاد.

مردمی که در شهرهای دیگر از قزوین و قم تا تبریز و مشهد خبر درگیری‌های تهران به گوششان رسیده به پشتیبانی از این حرکت و افراد نیروی هوایی و ارتش مردم به تظاهرات و راهپیمایی پرداختند و عده‌ای مهیای آمدن به تهران شده‌اند.

در کرج تمام خیابان‌ها با آهن و چوب استتار شده و هیچگونه عبورومرور صورت نمی‌گیرد. دو گروهان از نیروهای ارتشی که از قزوین به پشتیبانی از گارد شاهنشاهی عازم تهران بودند در ورودی شاهدشت به اتوبان، مردم راه را بر آنها بستند و پل پشت سر آنها را تخریب نمودند و در حال حاضر این دو گروهان در محاصره‌ی مردم هستند.

مردم ساوه شب گذشته جاده‌ی همدان به ساوه را که به تهران منتهی می‌شود مسدود کردند تا مانع حرکت احتمالی نیروهای نظامی کرمانشاه به پایتخت شوند.

حضرت آیت‌الله العظمی خمینی امروز در پاسخ استفتاء جمعی از افراد نیروهای مسلح درباره‌ی وفاداری به سوگندی که یاد کرده‌اند اعلام داشتند: «قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که این نحو قسم خورده‌اند، باید بر خلاف آن عمل کنند».

از منزل امام خمینی اطلاع داده شد که گروه‌هایی از نیروهای مسلح دیروز و امروز همراه با سلاح‌هایشان به منزل امام مراجعه کرده و پشتیبانی خود را از او اعلام داشته‌اند.

خبر رسیده در بین افرادی که شاهد کشته‌شدن گاردی‌ها بوده‌اند، دو دستگی ایجاد شده و گروهی از آنها مخالف حمله بودند. اینها می‌گویند اگر ما بخواهیم بدون هدف تیراندازی کنیم، عده‌ی زیادی از مردم حتی اقوام نزدیک ما جان خود را از دست خواهند داد. به همین خاطر ما فرمان ارتشبد و سپهبدهایی را که دستور برادرکشی می‌دهند اجرا نخواهیم کرد.

امام خمینی دیروز در رابطه با اتفاقات اخیر اعلامیه‌ای منتشر و به مسئولان کشتارهای اخیر اخطار کردند که اگر جلوی تعدیات و وحشیگری‌ها گرفته نشود، دستور جهاد مقدس خواهند داد. متن اعلامیه به شرح زیر است:

«ملت شجاع ایران، اهالی محترم تهران، بطوری که می‌دانید اینجانب بنا دارم که مسائل ایران بطور مسالمت‌آمیز حل شود. دستگاه ظلم‌وستم چون خود را بحسب قانون محکوم می‌بیند، دست به جنایت زده و در شهرهای گرگان و گنبد کاووس به مردم شجاع مسلمان حمله کرده و کشتار نموده است و در تهران لشکر گارد بطور ناگهانی به نیروی هوایی که به ملت پیوسته است، حمله نموده و نیروی هوایی به کمک مردم شجاعانه آنان را شکست داده‌اند. من این تعرض غیرانسانیِ عمل گارد را محکوم می‌کنم. اینان با این برادرکشی می‌خواهند دست اجانب را در کشور ما باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند. من با آنکه هنوز دستور جهاد مقدس نداده‌ام و نیز مایلم تا مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود، لیکن نمی‌توانم تحمل این وحشیگری‌ها را بکنم و اخطار می‌کنم که اگر دست از این برادرکشی برندارند و لشکر گارد به محل خودش برنگردد و از طرف مقامات ارتش از این تعدیات جلوگیری نشود، تصمیم آخرم را به امید خدا می‌گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین و متجاوزین است. من از مردم شجاع تهران می‌خواهم که در صورتی که قوای متجاوز عقب‌نشینی کردند با حفظ آمادگی و هوشیاری از خدعه‌ی دشمن، آرامش و نظم را حفظ کنند ولی مجهز و مهیا برای دفاع از اسلام و فرامین مسلمین باشند. اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ‌وجه به آن اعتنا نکنند. برادران و خواهران عزیزم! هراس به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی، حق پیروز است».

منبع: کیهان