برنامه تشکل فراگیر تولید و تجارت جهت انتخابات اتاق بازرگانی استان اصفهان تشریح شد.
کد خبر: ۷۲۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 28 February 2019

به گزارش تابناک، نشست خبری تشکل فراگیر تولید و تجارت دوشنبه هشتم اسفندماه در مکان ستاد انتخاباتی این تشکل برگزار و برنامه این تشکل برای مدیریت دوره پیش روی اتاق بازرگانی استان اصفهان به‌صورت چندرسانه‌ای جهت اصحاب رسانه تشریح شد.
در این برنامه به وظیفه 86 درصدی اتاق بازرگانی در بهبود محیط کسب و کار اشاره شده بود که این وظیفه مهم در مدیریت فعلی اتاق به فراموشی سپرده شده است. تجربه اتاق‌های بازرگانی موفقی همچون اتاق تهران نشان می‌دهد تمرکز بر آموزش، نشست و سفرهای مختلف نباید اتاق را از وظیفه اصلی و عمده‌اش که بهبود فضای کسب و کار است بازدارد، بلکه همه فعالیت‌های اتاق بازرگانی باید فقط و فقط در مسیر رسیدن به فضای کسب و کار مناسب و بهبود یافته باشد. برنامه‌های تشکل فراگیر تولید و تجارت بر مبنای این ایده شکل گرفته است که اولویت اول اتاق بازرگانی اصفهان و بزرگترین خدمتی که می‌تواند و باید به اعضا ارائه دهد، تلاش جهت بهبود مداوم فضای کسب و کار از طریق پایش مداوم و تلاش مشاوره‌ای جهت از میان برداشتن موانع کسب و کار در استان و کشور است. ایران از لحاظ سهولت سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار در رتبه 128 جهان قرار دارد و در این میان استان اصفهان علیرغم اینکه یکی از برترین اقتصادهای کشور است در کنار استانهای لرستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه به عنوان یکی از بدترین محیط‌های کسب و کار قرار گرفته است. متأسفانه نه تنها در بحث محیط کسب و کار که در سرمایه اجتماعی نیز استان اصفهان وضعیت بسیار نامساعدی دارد به نحوی که در میان استانهای کشور تنها استان قزوین وضعیتی نامساعدتر از اصفهان دارد. بسیاری از عوامل کاهش سرمایه اجتماعی ریشه در اکوسیستم کسب و کار در یک استان دارد به بیان دیگر حضور صنایع آلاینده، مهاجرپذیری لجام گسیخته، سیطره بروکراسی بی‌روح، عدم فعالیت نهادهای مشاوره‌ای، سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌های اقتصادی، بیکاری، نابودی محیط زیست و در یک کلام توسعه ناپایدار سبب تاثیرات اجتماعی ویران‌گر و کاهش و فروپاشی سرمایه اجتماعی می‌شوند.
سال‌ها بود که اصفهان ستیزی در سطح کشور را حس می‌کردیم اما امروزه براساس آمارهای سرمایه اجتماعی به اصفهان گریزی رسیده‌ایم و فرار مردم و سرمایه‌ها از استان آغاز شده است. از همین رو امروز دیگر نمی‌توان بر مبناهای سیاسی یا بدون مبنا به مدیریت امور پرداخت و باید اتفاق تازه‌ای در مدیریت اتاق به عنوان سرآمد و جمع فضائل بخش خصوصی استان اتفاق بیفتد. آن اتاق تازه این است که ضمن حضور درایت سیاسی باید حاکمیت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اتاق بازرگانی استان اصفهان با نبوغ اقتصادی باشد. 
شعار اصفهان شاخص می‌خواهد یعنی باید شاخص‌های وضعیت محیط کسب و کار و پایش مداوم آن‌ها مبنای فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان باشد و اتاق در همه برنامه‌های خود بهبود این شاخص‌ها را که در نهایت به بهبود سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد در دستور کار قرار دهد. حرکت برمبنای شاخص‌ها این خصوصیت را دارد که قابل پایش، بررسی و تحلیل است و مردم عموما و اعضای اتاق بازرگانی خصوصا می‌توانند در مورد فعالیت‌های اتاق در این زمینه مطالبه‌گری کنند آمارها امروز نشان می‌دهد طی دو سال گذشته محیط کسب و کار استان نه تنها بهبود نیافته بلکه نامساعدتر شده است و در این زمینه اتاق بازرگانی وظایف خود را به فراموشی سپرده است. در برنامه این تشکل راه‌کارهای بهبود فضای کسب و کار و سرمایه اجتماعی نیز به تفصیل و تفکیک تخصصی مطرح شده است. توجه به توسعه پایدار، کاهش اشباع صنایع آلاینده، توسعه بیش از پیش صنعت گردشگری، توسعه صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، فعال‌سازی ظرفیت‌های مشاوره‌ای اتاق بازرگانی به اعضا و نهادهای حاکمیتی، تلاش در جهت برطرف نمودن موانع کسب و کار شناسایی شده در استان، پیگیری موانع قانونی احیاء زاینده رود از سراب تا پایاب، کشت فراسرزمینی و توسعه الگوی کشت بخشی از راهکار‌های ارائه شده در این برنامه است. شایان ذکر است طی دوره گذشته مدیریت اتاق بازرگانی اصفهان باتوجه به عدم انتخاب نمایندگان تشکل در هیأت رئیسه  کانون اجرائی اصلی اتاق، نمایندگان این تشکل همه تلاش خود را در مسیر بهبود فضای کسب و کار انجام دادند که بخشی از آن متأسفانه با برخی کارشکنی‌ها ناکام ماند و برخی به ثمر نشست. توجه ویژه به کسب و کارهای کوچک،توسعه صنعت گردشگری، تلاش در ترفیع مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها، ایجاد ساختار تشکیلاتی برای کمیسیون‌ها، شناسای فرصت‌ها و پیشنهاد کسب و کار برای اعضا، تربیت نسل جوان به عنوان رهبران آینده اتاق، بخشی از موفقیت‌های اتاق بازرگانی در دوره گذشته است که نمایندگان این تشکل در راستای برنامه‌های 4 سال پیش خود با همکاری سایر نمایندگان بدان دست یافتند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار