رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست خبری مطرح کرد:
بوشهر: رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر با اشاره به اینکه پنجمین کنگره شهدای وزارت بهداشت 21 اسفند به میزبانی بوشهر برگزار می‌شود، گفت: وزیر بهداشت مهمان ویژه این مراسم است که در این راستا افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی استان توسط وزیر در برنامه قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۲۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 09 March 2019

 

بوشهر: رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر با اشاره به اینکه پنجمین کنگره شهدای وزارت بهداشت 21 اسفند به میزبانی بوشهر برگزار می‌شود، گفت: وزیر بهداشت مهمان ویژه این مراسم است که در این راستا افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی استان توسط وزیر در برنامه قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ سعید کشمیری در نشست خبری افزود: همچنین در این سفر پیگیر اعتبار تکمیلی برای اتمام ساخت دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر هستیم که از سال 90 شروع شده است. استان سهم 10 میلیاردی خود برای این پروژه را تزریق کرده و براساس تفاهم نامه موجود، وزارت بهداشت نیز باید معادل همین مبلغ تخصیص دهد.

کشمیری ادامه داد: شاخص ترین پروژه ها شامل افتتاح مرکز جامع سلامت جزیره خارگ، جزیره شیف، درمانگاه بیمارستان خورموج و ساختمان 15 خانه بهداشت استان است و کلنگ ززنی ها نیز درخصوص محل اسکان نیروهای بهداشت و درمان در نقاط مختلف استان می باشد.

وی اضافه کرد: در سال جاری اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان استان رقم خورد که راه‌اندازی دانشکده سلامت و بهداشت که فارغ التحصیلان آن مهندسان بهداشت حرفه ای خواهند شد، فاز دوم بیمارستان اهرم و فاز سوم این پروژه شامل بخش های جراحی، افتتاح آی‌سی‌یو در بیمارستان های برازجان، کنگان و گناوه، 13 دستگاه جدید دیالیز در استان، شروع بکار اورژانس هوایی که برای انتقال بیماران خصوصا از جزیره خارگ موثر بوده و توسعه اورژانس بیماران سکته مغزی از 2 به 4 بیمارستان استان بخشی از این اقدامات بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مناسب راه‌اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب در جنوب استان به مرکزیت کنگان بود که باعث شد چهار شهرستان جنوبی استان نیازی به اعزام بیماران ضربه مغزی نداشته باشند و باعث کاهش میزان مرگ و میر در جنوب استان می‌شود.

توسعه بخش آنکولوژی اطفال

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره سوالی پیرامون کمبودها درباره آنکولوژی اطفال (سرطان خون) در بوشهر و نیاز به مراجعه به استان های دیگر برای تزریق اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های راه‌اندازی این بخش می باشد و براین اساس، از پارسال تاکنون دو متخصص آنکولوژی اطفال در استان جذب شده است

سعید کشمیری افزود: در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس مکانی برای راه‌اندازی بخش جدید وجود ندارد. تلاش می کنیم با همکاری بیمارستان تأمین اجتماعی یا جابه‌جایی بخش‌های مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر این بخش راه اندازی شود.

وی گفت: تلاش می کنیم در سال آینده مشکلات راه‌اندازی بخش آنکولوژی اطفال را تا حدود زیادی برطرف کنیم  تا بسیاری از مشکلات اعزام این بیماران به خارج از استان برطرف شود.

وی با بیان اینکه در استان امکانات ضعیفی برای سرطان خون اطفال داریم و برای رفع این مشکل برنامه داریم اظهار داشت: مرکز پیشگیری از سرطان بوشهر با همت خیرین آماده راه‌اندازی شده است.

رکود بوشهر از نظر مصرف دخانیات توسط زنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درخصوص پرسشی پیرامون استعمال قلیان در مراکز عمومی استان و ناموفق بودن برخوردها گفت: استان بوشهر دارای بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان دخانیات در بین خانم‌ها است. از طرفی، سرطان مثانه در استان بالاست که یکی از شاخص های آن مصرف قلیان است.

کشمیری با بیان اینکه هر یک تومان هزینه برای پیشگیری معادل ۱۲ تومان هزینه در بخش درمان است تصریح کرد: عدم استعمال دخانیات نیازمند همکاری مردم است، چون قبلا نیز طرح های زیادی برای جمع آوری قلیان از پارک های ساحلی و قهوه خانه ها انجام شده، ولی می بینیم به شکل و شمایل دیگری نمایان می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از قلیان توسط دختران ده برابر شده و در استان بوشهر هم همین رشد دیده می شود افزود: برخورد با عرضه قلیان به عنوان یک عامل خطر سلامتی نیازمند همکاری همه بخش ها است و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی موثر نیست. ضمن اینکه بالاترین تاثیر باید از سوی مردم باشد که نسبت به عوارض استعمال آن هوشیار باشند.

هشدار درباره غذافروشی در صندوق عقب خودرو

این مقام مسئول در ادامه به فعالیت دست‌فروشان مواد غذایی در میدان مرکزی گناوه اشاره کرد و گفت: کمپینی برای بهداشت شهر گناوه ایجاد شود. میلیون‌ها توریست می‌آیند و از سویی در میدان مرکزی گناوه اغذیه غیربهداشتی در صندوق عقب خودرو یا پشت وانت عرضه می شود که هیچ نظارتی روی آن نیست و نگرانی خودمان درباره  خطرات این موضوع را به دستگاههای مسئول اعلام کرده ایم.

کشمیری تصریح کرد: هر ماده غذایی که در محل های دستفروشی عرصه می شود غیربهداشتی است و شهرداری باید آنها راجمع کند. در گناوه که وضعیت مصیبت بار است و با وجود توریستی و تجاری بودن این شهر، این نوع عرصه غیربهداشتی مواد غذایی بیداد کند.

دانستن حق مردم است، اما نگران کردن حق مردم نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار «خلیج فارس» در ارتباط با نامه اخیر رئیس دانشگاه خلیج فارس به وی در مورد سرطان زا بودن کباب‌ها خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که موجب نگرانی جامعه می‌شود نباید به صورت نامه‌نگاری‌های این شکلی انجام شود. این نامه چیز جدیدی نبوده و کشف تازه ای رخ نداده که حرارت مستقیم زیر مواد غذایی موجب خطراتی می شود، ولی آیا فقط در بوشهر کباب اینگونه پخت می شود؟

وی ادامه داد: در این نامه فرضیه ای مطرح شده که با وزارت بهداشت برای بررسی دقیق تر هماهنگی گردیده و اگر موارد اعلامی مبنی بر تاثیر هیدروکربن ها جدی باشد، باید به فکر دستگاه دیگری بود که حرارت کباب از بالا باشد.

کشمیری با بیان اینکه به نحوه انتشار این نامه از سوی رییس دانشگاه خلیج فارس اعتراض داریم و باید اجازه داده می شد بررسی های دقیق تری صورت می گرفت، ادامه داد: دانستن حق مردم است ولی نگران کردن حق مردم نیست. این نامه باعث نشد که مردم سراغ کباب نروند، بلکه باعث شد افرادی که نامه را دیده بودند، کباب در دهن شان زهر شود.

۶۰۰ تخت جدید درمانی در دستور کار استان

وی در ارتباط با توسعه زیرساخت‌های درمانی استان نیز گفت: 600 تخت در حال ساخت در استان بوشهر داریم که ۱۰۰ تخت مربوط به اورژانس هسته‌ای است که دلگرم هستیم تا هفته دولت سال آینده افتتاح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: ‬ بیمارستان ۱۲۰‬ تخت‬خوابی هفده شهریور برازجان ۳۵ درصد پیشرفت دارد و در سفر آینده رئیس جمهور مبالغی را برای تکمیل آن بگیریم، همچنین بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان فاطمه زهرای بوشهر در مراحل اولیه است در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور ۵۰ میلیارد تومان پول برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، قرار است با مشارکت نیروگاه اتمی بیمارستان ۱۸۰ تخت‌خوابی قلب بوشهر نیز ساخته می‌شود که امیدواریم سازمان انرژی اتمی در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای این مهم تسریع کند.

آلودگی عسلویه موضوع ملی شود

کشمیری در پاسخ به سوالی درباره ضرورت تدوین پیوست سلامت از سوی صنایع آلاینده استان اضافه کرد: درخواست ما از رئیس جمهور این است که معضل آلودگی پارس جنوبی و عسلویه به یک موضوع ملی تبدیل شود و شاهد اقدامات مؤثری در این زمینه باشیم و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه طی سالجاری اقدامات خوبی در راستای کاهش آلایندگی های پارس جنوبی استارت خورده که قطعا پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی در این مهم موثر بوده؛ اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز رصد سلامتی مردم در شهرستان عسلویه در این راستا بوده، محیط زیست نیز در حال راه‌اندازی مرکز پایش در عسلویه است.

دلایل مرگ بانوی بوشهری در انتظار اعلام نظر مرجع قضایی

کشمیری درخصوص اینکه با گذشت حدود یک ماه و نیم، از دلایل و حواشی پیش آمده درخصوص مرگ دختر جوان بوشهری به دلیل عمل زیبایی خبری منتشر نشده، با ابراز تأسف از فوت یک بانوی جوان بوشهری در حین عمل جراحی بیان کرد: پزشکی قانون مشغول بررسی موضوع است و نتیجه این قضیه باید تا این هفته اعلام شود. البته هنوز نتیجه کالبدشکافی اعلام نشده که بسیاری از پرسش ها را می تواند پاسخ دهد، چرا که این عمل غیراورژانسی بوده و انتظار مرگ در آن نمی رفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه قبلا به هشدارهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی درخصوص رعایت اصول فنی عمل های زیبایی توسط برخی پزشکان توجه نشده؛ اظهار داشت: قبلا شکایتی در این زمینه از پزشک موردنظر توسط دانشگاه انجام شد و رای قضایی برای تعطیلی مطب وی با مرگ این دختر جوان همزمان شد.

وی درباره اینکه آیا فردی که عمل را انجام داده پزشک نبوده، بیان کرد: والدین فرد متوفی شکایتی تنظیم کرده و مرجع قضایی نیز در حال بازجویی و بررسی است، از این رو باید منتظر اعلام نظر مرجع قضایی درباره دلایل این اتفاق و حواشی آن باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار