کد خبر: ۷۲۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 13 March 2019
کد خبر: ۸۸۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 12 March 2019
 			 				 					ظریف: یکی دیگر از آثار جنگ صدام از بین رفت

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانیه مشترک ایران و عراق، نوشت: این بیانیه یکی دیگر از آثار جنگ صدام را از بین برد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در عراق حضور دارد با اشاره به مهمانی شام دیشب «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در صفحه توئیترش نوشت: «شب گذشته، نخست‌وزیر عراق میزبان شامی با حضور مهمانان بی نظیری از سیاستمداران عراقی بود.»

وی با بیان اینکه همه عراقی‌ها دوستان ما هستند، افزود: «امروز رهبران دو کشور بیانیه مشترک تاریخی را منتشر کردند، شامل تعهد بر اجرای عهدنامه 1975 و لایروبی هر چه سریع‌تر رودخانه‌ مرزی، که (این بیانیه مشترک) یکی دیگر از آثار جنگ صدام را از بین برد.»

به گزارش فارس، در بیانیه مشترکی که امروز (سه‌شنبه) 21 اسفند ماه در جریان سفر حسن روحانی به عراق منتشر شد، دو طرف در خصوص اروندرود (شط العرب)، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق» مورخ 13 ژوئن 1975 و پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تأکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه 1975 مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در این بیانیه مشترک راه‌های تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت، زیارت‌های دینی را مورد بحث قراردادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود.

افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ 12 فروردین 1398 ( یکم آوریل 2019) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیروز (دوشنبه) در رأس هیأتی و در اولین سفرش در دوران ریاست جمهوری وارد بغداد شد. ظریف هم از شنبه شب برای تدارک این سفر به بغداد رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار