به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی گفت: ما شاهد انقلاب‌ها و حرکت‌های متعددی در طول تاریخ بشر بوده‌ایم که یا اثراتش از بین رفته و فقط اسمی از آن‌ها باقی مانده یا حتی اسمی هم نمانده است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: معدود حرکت‌هایی هستند که هم اثرشان ماندگار و هم در تاریخ بشر موثر بوده‌اند، نخستین انقلاب که این هر دو مولفه را با هم دارد انقلاب جهانی حضرت خاتم الانبیاء(ص) است که هم در تاریخ بشر موثر بوده و هم اثرش تا امروز باقی مانده است، بیداری اسلامی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم اثر همان نهضت رسول‌الله(ص) است.

وی با بیان اینکه بعثت رسول‌الله(ص) عرب جاهلی را از عمق ذلت به اوج عزت رساند؛ افزود: حضرت ختمی مرتبت هدف بعثت خود را حاکم کردن اخلاق در جامعه بشری ذکر کردند و نکته اینجاست که مخاطب پیامبر(ص) در این حاکمیت اخلاق فقط جزیره العرب نیست، بلکه آن انقلاب جهانی یا بعثت همه دنیا را فرا گرفت.

حجت‌الاسلام مومنی بیان کرد: با رحلت یا به قولی شهادت پیامبر(ص) ما شاهد یک‌ سری تحولات و تغییرات در جامعه هستیم، منکر و معروف و ارزش و ضدارزش جایشان با هم عوض شد و هرچه خاتم الانبیاء به‌عنوان ارزش اخلاقی و انسانی حاکم کرده بودند از بین رفت، وصایای پیامبر(ص) فراموش شد و در واقع ما در آن برهه از تاریخ شاهد بازگشت جاهلیت در تمام ابعاد و زوایای خودش به‌جامعه عرب هستیم.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌حاکم شدن ارزش‌های قومی قبیله‌ای و تبعیض‌های نژادی بعد از رحلت پیامبر(ص) بر جامعه، گفت: امام حسین(ع) در خطبه‌ای که در سرزمین کربلا برای لشگر حُر بیان کردند، فرمودند که از دین جز نَمی در تَه کاسه باقی نمانده که با اندک نسیمی از بین می‌رود و من نمی‌توانم این به ذلت افتادن جامعه بعد پیامبر را ببینم و سکوت کنم، پس حرکت و مبارزه می‌کنم حتی اگر در این راه کشته شوم.

وی تصریح کرد: دومین انقلاب ماندگار تاریخ بشر انقلاب سیدالشهدا(ع) برای حفظ و نگهداری ارزش‌های اندک باقی‌مانده و احیای ارزش‌های از دست رفته است.

حجت‌الاسلام مومنی بیان کرد: امام حسین(ع) انقلاب کرد و اثر این نهضت تا به امروز باقی است، انقلاب سیدالشهدا(ع) فقط برای شیعیان و مسلمانان نبود، بلکه حتی گاندی هم که مسلمان نیست، طبق گفته خودش با الهام گرفتن از مکتب امام حسین(ع) پیروز شد.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: گاهی باید برای حفظ ارزش‌ها سکوت کرد، البته سکوتی با حفظ اصول و استقامت، همانطور که امیرالمومنین(ع) حرمت خانه‌اش را شکستند و به او دشنام دادند، اما برای حفظ آن عده قلیل مامور به‌سکوت بود و امروز هم مشابه آن سکوت در جامعه توسط ولی خدا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) دومین انقلاب ماندگار تاریخ بشر را رقم زد و امام سجاد(ع) زمینه را برای انقلاب سوم مهیا کرد، ادامه داد: تثبیت و توسعه انقلاب سوم با زحمات امام پنجم و امام ششم بود و صادقین(ع) با انقلاب فرهنگی خود، زمینه‌ساز انقلاب آخر یعنی نهضت جهانی امام زمان(عج) شدند.

حجت‌الاسلام مومنی اظهار کرد: صادقین در دوره خود شاگردان زیادی در همه شاخه‌ها از جمله فقه و نجوم و پزشکی تربیت کردند و به این ترتیب زمینه را برای انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) مهیا کردند، چرا که فقط تربیت‌شدگان مکتب صادقین(ع) می‌توانند در انقلاب جهانی امام عصر(عج) موثر باشند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما امروز در انقلاب سوم یعنی انقلاب فرهنگی صادقین(ع) قرار داریم، تصریح کرد: اما انقلاب ما در امتداد و هم‌راستا با انقلاب سیدالشهدا(ع) با همان اهداف، با همان آرمان‌ها و با همان شعارها است.

وی ادامه داد: روزی مانند دیروز مصادف با ۲۸ ماه رجب، امام حسین(ع) با خروج از مدینه انقلاب خود را رقم زد و قبل از ترک مدینه وصیتنامه‌ای نوشت و به دست برادرش محمد حنفیه داد تا اهداف انقلابش را مکتوب و ماندگار کند، آن وصیتنامه نشان می‌دهد انقلاب او یک انقلاب الهی است.

حجت‌الاسلام مومنی با بیان اینکه رمز ماندگاری انقلاب‌ها الهی بودن آن‌ها است، تصریح کرد: اگر انقلابی الهی باشد امور مادی هم درست می‌شود، اگر می‌بینید مردم در معیشت و اقتصاد و فرهنگ دچار چالش شده‌اند علتش این است که کسانی که زمام امور را به‌دست گرفته‌اند، از آن خط انقلاب الهی فاصله گرفته‌اند و فقط حرف و ادعایش را دارند.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر می‌بینید افرادی در حل مشکلات کشور عاجزند، علتش این است که از معنویات دور شده‌اند، اگر قرار است انقلاب ما موثر باشد و زمینه‌ساز انقلاب امام زمان(عج) باشد، باید در سیر معنویت قرار بگیرد، چون با اتصال به‌معنویات است که اقتدار به‌وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر مقام معظم رهبری موضع قاطع در مقابل آمریکا و غرب دارند، علتش اتصال معنوی و اعتقادات ایشان است، اما متاسفانه برخی مسوولان تعلق به‌زندگی مادی تمام وجودشان را گرفته است، چرا بعد از گذشت این مدت از سیل باید وضع زندگی مردم در مناطق سیل‌زده هنوز این چنین باشد و اینگونه در زحمت باشند؟

حجت‌الاسلام مومنی خطاب به برخی مسوولان گفت: ای مدعیان، مردم می‌فهمند و نجابت می‌کنند، به امر ولی گوش کنید، زمان امام خمینی(ره) یار زیاد بود، اما حالا مدعی زیاد است، که ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند، اگر راست می‌گویید به‌منویات مقام معظم رهبری را در بیانیه گام‌ دوم انقلاب دقت کنید، کارگروه‌های تخصصی راه بیاندازید، اینقدر حرف نامربوط نزنید و به‌ فهم و شعور مردم توهین نکنید، مردم اگر چیزی نمی‌گویند چون منتظر امر ولی خدا هستند، شما در نظر این مردم اعتباری جز امضای ولی خدا پای حکم مسوولیتتان ندارید.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که پیاله گدایی پیش اجنبی دراز می‌کنند، چون خدا در نظرشان بزرگ نیست و به‌خاطر دوری از معنویات غیرخدا در نگاهشان بزرگ شده و اقتدار ندارند.

وی با بیان اینکه ۱۲ فروردین روزی است که مردم ما به جمهوری با قید اسلامیت رای دادند، گفت: کسی که درصدد است با تصویب بعضی لوایح و در منگنه گذاشتن نظام، اسلامیت را از جمهوری در ایران حذف کند، این آرزو را با خود به گور می‌برد.

مومنی با اشاره به سالگرد شهادت شهیدان صیاد شیرازی و آوینی عنوان کرد: اگر صیاد شیرازی نبود، مرصاد مهار نمی‌شد، صیاد شیرازی قبل از این نظام انقلابی بود، انقلابی ماند و انقلابی رفت، نه اینکه مانند بعضی‌ها نان این نظام را بخورد و چوب به ارزش‌ها بزند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی مسوولان مدعی باید در مقابل امثال شهید صیاد شیرازی زانوی ادب بزنند و از او درس معنویت و اخلاق بیاموزند، او اعتبارش را از مردم می‌دانست و ذره‌ای تکبر و خودبرتر بینی نداشت، خدا بی‌جهت به کسی اعتبار و درجه نمی‌دهد، این چیزها مستلزم معنویت و اعتقاد به قبر و قیامت است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با وصیتنامه‌ای که به‌دست محمد حنفیه دادند در واقع برای ما سند چشم‌انداز ارائه کردند و نشان دادند که برای حکومت، تفریح و بزرگ شدن و ظلم و خرابی قیام نکرده‌اند، بلکه بیان کردند من برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای دین جدم رسول‌الله(ص) قیام کردم.