کاخ سفید دقایقی قبل از نشست خبری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند. به گفته دولت آمریکا، این کشور به همراه متحدان خود توافق کرده اند با اقداماتی «به موقع» تضمین کنند که در پی حذف نفت ایران از بازارها، نیاز جهانی به این محصول تامین شود.
کد خبر: ۷۳۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ 22 April 2019

کاخ سفید دقایقی قبل از نشست خبری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است تا دقایقی دیگر در این زمینه یک نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار کند.

بنابر اعلام کاخ سفید، آمریکا، عربستان و امارات برای تامین نیاز بازار به توافق رسیده‌اند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا قرار است تا دقایقی دیگر در این زمینه یک نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار کند. 

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه مه به پایان می‌رسند (معافیت‌های تحریمی) تمدید نکند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است، ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. 

ترامپ معافیت های 8 خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد/ پمپئو: تمام صادرات نفت ایران را قطع می کنیم/ چه کشورهایی کسری نفت ایران را جبران می کنند؟

یک شنبه شب روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود: روز دوشنبه صبح به وقت واشنگتن،  وزیر خارجه آمریکا به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد که از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشورهایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند اعطا نخواهد کرد. 

مقامات آمریکایی مدعی هستند که اختلال در بازار نفت به دو دلیل حداقلی خواهد بود؛ اول اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است و دوم اینکه پامپئو قرار است اعلام کند که کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد به ایجاد تعادل در بازار نفت هستند. ترامپ روز پنج شنبه در همین زمینه با «محمد بن زاید آل نهیان» شاهزاده اماراتی صحبت کرده بود. 

نوامبر سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا معافیتهای 180 روزه‌ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند. این مهلت در حال به پایان رسیدن است و دوم مه 2019 تمام خواهد شد. 

این خبر باعث افزایش سه درصدی قیمت نفت در بازار جهانی شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت هر بشکه نفت به ۷۴ دلار و ۳۰ سنت رسید که بالاترین قیمت از ماه نوامبر سال گذشته میلادی بوده است.

ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، ایتالیا، تایوان، ترکیه و یونان کشورهایی هستند که معافیت موقت از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران گرفته‌اند.

کشورها و شرکت‌های خارج از آمریکا که تحریم‌های این کشور علیه ایران را رعایت نکنند با مجازات و محدودیت در داخل آمریکا روبرو می‌شوند.

کنفرانس خبری مایک پمپئو

بلافاصله پس از بیانیه کاخ سفید پمپئو در نشست خبری حاضر شد و در مورد تحریم های نفتی ایران اظهاراتی را مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: هدف خروج یکسال پیش آمریکا از توافق هسته ای با ایران این بود که رفتار این «رژیم» اصلاح شود. جمهوری اسلامی در بی ثبات سازی در خاورمیانه نقش داشته است.

وی ضمن تکرار ادعاهای بی اساس خود افزود: ایران از منابع مالی ناشی از فروش نفت برای حمایت از تروریسم استفاده می کند. ما معافیتی برای کشورها گذاشتیم که از ایران بتوانند نفت بخرند اما اکنون آنها را لغو می کنیم. هدف ما این است که صادرات و فروش نفت رژیم ایران را صفر کنیم. آنها اکنون فرصت دارند دوباره درباره عملکرد شان تجدیدنظر کنند.

ترامپ معافیت های 8 خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد/ پمپئو: تمام صادرات نفت ایران را قطع می کنیم/ چه کشورهایی کسری نفت ایران را جبران می کنند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا مدعی شد: ما به ایران گفته ایم خواسته مان چیست. به آنها گفتیم که برنامه موشکی تان را متوقف کنید، حمایت از تروریسم نکنید و شهروندان خارجی را گروگان نگیرید. به رژیم ایران گفته ایم رفتار طبیعی داشته باشید، به جامعه جهانی باز می گردید.

او در اظهارونظر عجیب دیگری عنوان کرد: ما همواره همراهی مان را با مردم ایران اعلام کرده ایم. مردم ایران به ما گفته اند که از فشار بر جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند. ایران باید رفتار خودش را اصلاح کند.

از پمپئو پرسیده شد آیا فکر می کنید پنج کشور واردکننده بزرگ نفت از ایران از تصمیم شما تبعیت کنند که وزیر خارجه آمریکا گفت اگر آنها چنین نکنند، با تحریم های ما مواجه می شوند.

خبر تکمیل می شود...

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
خداوند از آمریکا بینهایت بزرگتره.خدا با ماست ترامپ ناچیز.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار