رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: اين استان به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و داشتن ظرفيت هاي لازم توانايي تامين ۵۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نياز كشور را دارد و هيچ استاني از اين ظرفيت برخوردار نيست.
کد خبر: ۷۵۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶ 14 June 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان  غلام حيدر زورقي در نشست خبري با اصحاب رسانه با تبريك هفته جهاد كشاورزي اظهار داشت: وجود كشتارگاه‌ها و قرنطينه دامي از جمله ظرفيت‌هاي مهم سيستان و بلوچستان است كه مي‌تواند نقش مهمي در واردات و كشتار دام داشته باشد.

وي با بيان اينكه سيستان و بلوچستان تنها استان كشور است كه در آن واردات دام انجام مي‌شود گفت: سال گذشته مجوزهاي واردات دام محقق نشد، اما امسال تعداد زيادي از اين مجوزها منجر به واردات دام و زمينه ساز رونق اشتغال و توسعه استان شده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: ۱۵۷ پروژه بخش كشاورزي با اعتباري بيش از ۲۸۳ ميليارد و ۱۲۷ ميليون ريال در هفته جهاد كشاورزي در اين استان به بهره برداري مي‌رسد.

زورقي اظهار داشت: با بهره برداري كامل از اين پروژه‌ها كه سه هزار و ۱۷۵ خانوار روستايي و عشايري از مزاياي آنها بهره‌مند خواهند شد براي هزار و ۵۱۸ نفر شغل دائم و ۱۰ هزار و ۷۹۵ نفر روز شغل موقت در سيستان و بلوچستان ايجاد خواهد شد.

وي بيان كرد: طرح‌هاي قابل افتتاح در سيستان و بلوچستان شامل ۸۵ طرح آب و خاك، ۲۸ طرح توليدات گياهي، ۹ طرح توليدات دامي، ۲ طرح صنايع كشاورزي و غذايي، ۱۱ طرح شيلات آب‌هاي داخلي، ۱۹ طرح عشايري و سه طرح آبخيزداري است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: براي راه‌اندازي اين طرح‌ها بيش از ۵۵ ميليارد و ۸۶ ميليون ريال توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري شده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان بيان كرد: سال گذشته به دليل خشكسالي شديد در استان سطح زير كشت محصولات كشاورزي به ويژه زراعي با كاهش ۳۲ درصدي رو به رو بود. وي افزايش ۶۴ درصدي توليدات باغي، رشد ۱۱۲ درصدي ماهيان سرد آبي و ۱۹ درصدي ماهيان گرم آبي را از جمله دستاوردهاي حوزه كشاورزي با وجود خشكسالي در استان ذكر كرد.

زورقي سطح زير كشت محصولات زراعي و باغي سيستان و بلوچستان در سال گذشته را ۲۴۲ هزار هكتار ذكر كرد و گفت: اين در حاليست كه اگر خللي در تأمين منابع آبي وجود نداشته باشد اين سطح به بيش از ۴۰۰ هزار هكتار قابل افزايش است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: تاكنون حدود ۲۲۵ مجوز صنعت طيور در استان صادر شده است كه حدود ۴۹ واحد آن غير فعال است.

زورقي افزود: اين استان با وجود تمامي مجوزهاي صادر شده هنوز در تأمين گوشت مرغ مورد نياز خودكفا نشده است و حتي اگر ظرفيت تمام مجوزهاي صادر شده بكار گرفته شود تنها تأمين كننده حدود ۶۱ درصد نياز استان به گوشت مرغ است.

وي از تشكيل كارگروه ساماندهي مرغداري‌هاي در سيستان و بلوچستان خبر داد و افزود: اين كارگروه بزودي بمنظور تكميل چرخه صنعت مرغ استان راه اندازي خواهد شد تا وابستگي به خارج استان كمتر شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان بيان كرد: هم اينك دان مورد نياز مرغداري‌ها با قيمت مصوب در اختيار آنان قرار مي‌گيرد به طوري كه فعالان اين عرصه مي‌توانند از دان مرغي و فروش تضميني بهره مند شوند.

وي برخورد با مرغداري‌هاي غير فعال در سيستان و بلوچستان را از اولويت‌هاي اين سازمان براي ساماندهي وضعيت گوشت سفيد توليدي در استان عنوان كرد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: اين استان جزو استان‌هاي قنات خيز كشور محسوب مي‌شود به گونه‌اي كه رتبه ششم كشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگي به آب قنات را دارد.

زورقي افزود: هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ كيلومتر طول در سيستان و بلوچستان وجود دارد كه بيشترين آنها مربوط به شهرستان‌هاي خاش، نيكشهر، سراوان و ايرانشهر است.

وي گفت: سيستان و بلوچستان از مناطق خشك و كم باران كشور است كه شرايط جغرافيايي و اقليمي موجود و نبود منابع آب سطحي سبب گسترش فناوري قنات در گستره پهناور استان شده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به گستردگي و پراكنش قنوات استان مي‌طلبد كه با مشاركت بهره برداران و افزايش اعتبارات دولتي طرح مرمت قنوات با جديت بيش از پيش پيگيري و اجرا شود تا بهره گيري از اين موهبت بزرگ كه منشأ بركات بيشماري در كشاورزي استان است به شرايط مطلوب خويش نزديك شود. 

زورقي بر اهميت بكارگيري سامانه‌هاي آبياري نوين تاكيد كرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن ايران و بويژه اين استان در مناطق خشك و نيمه خشك كره خاكي و مشكل كم آبي و بحران آب و از سوي ديگر افزايش روزافزون جمعيت و تأمين امنيت غذايي و محدود بودن منابع آب بايد سعي شود تا از آبياري سنتي فاصله گرفته و با آبياري مدرن و مكانيزه ضمن صرفه جويي در مصرف آب، راندمان توليد را نيز افزايش دهيم.

وي با بيان اينكه اين سازمان تاكنون افزون بر ۳۳ هزار هكتار آبياري تحت فشار در سيستان و بلوچستان اجرا كرده است افزود: هيچ محدوديتي براي اجراي سيستم آبياري نوين در استان وجود ندارد.

وي با اشاره به اجراي طرح ۴۶ هزار هكتاري انتقال آب با لوله در دشت سيستان گفت: اجراي اين پروژه بزرگ كشاورزي در شمال سيستان و بلوچستان تا كنون ۹۴ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

زورقي بيان كرد: با توجه به چالش كمبود آب، تغيير الگوي كشت ضروري است به همين سبب توسعه سطح زير كشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوي كشت و افزايش توليد در حوزه كشاورزي كمك مي‌كند.

وي از كلنگ زني گلخانه طبيعي در سطح ۲ هزار هكتار از اراضي كشاورزي چابهار در هفته جهاد كشاورزي خبر داد و افزود: دماي هواي چابهار و كنارك، خاك حاصلخيز، نوع تابش و درجه حرارت اين شهرستان‌ها با ساير نقاط كشور متفاوت و بهترين موقعيت براي كشت‌هاي گلخانه‌اي و ساير محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري را دارد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان بيان كرد: دسترسي مناسب چابهار به بازارهاي جهاني بهترين شرايط را براي ساخت گلخانه به وجود آورده است و مي‌توان علاوه بر تأمين بازار مصرف داخلي از طريق بندر شهيد بهشتي محصولات توليدي را به كشورهاي مختلف دنيا نيز صادر كرد.

وي گفت: بزودي با راه اندازي گلخانه‌هاي طبيعي در چابهار و كنارك با اعتبار افزون بر پنج هزار ميليارد تومان علاوه بر جهش بزرگ در بخش گلخانه استان شاهد فراهم شدن زمينه اشتغال ۵۰ هزار نفر در منطقه خواهيم بود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: ۶۰ ميليارد ريال از اسفند سال گذشته تاكنون براي مبارزه با ملخ صحرايي در سطح ۱۵۷ هزار هكتار از مراتع و مزارع اين استان هزينه شده است.

وي ادامه داد: براي مبارزه با ملخ صحرايي تاكنون هيچ اعتبار استاني اختصاص نيافته است و تنها حدود يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان از اعتبارات ملي به اين بخش اختصاص داده شده است.

زورقي گفت: به دليل درگير بودن برخي نقاط جنوب سيستان و بلوچستان به مراكز جمعيتي تاكنون از هواپيما براي سمپاشي استفاده نشده است و در صورت نياز حتماً از هواپيماي موجود استفاده لازم خواهد شد. وي بيان كرد: ضرورت و اهميت مبارزه و كنترل اين آفت در بخش كشاورزي سبب شده در جنوب سيستان و بلوچستان بيشترين فعاليت روزمره مديريت جهاد كشاورزي شهرستان‌هاي اين استان به اين امر اختصاص يابد. رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان از تمامي بهره برداران بخش كشاورزي خواست در رديابي و مبارزه با اين آفت با اين سازمان همكاري كنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار