معاون امور عمرانی استاندار مازندران گفت: طول نوار ساحلی استان مازندران به جز ساحل میانکاله 370 کیلومتر است که از این میزان 45 درصد آزادسازی و 55 درصد باید آزادسازی شود.
کد خبر: ۷۵۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴ 13 June 2019

تابستان، گرما و ماسه‌های ساحل و لذت تنی به آب زدن موضوعی است افراد حتی برای یک بار هم شده آن را تجربه می‌کنند و تمایل دارند لحظات و خاطرات خوشی را برای خود و خانواده رقم بزنند.

اگر به سری به سواحل مازندران از شرق تا غرب بزنیم می‌بینیم سواحلی که آزاد است در مقابل پلاژهای تفریحی که دسترسی همه افراد به آن وجود ندارد از وضعیت مناسب‌تری برخوردار نیست، درحالی‌که ساحل حق همه افراد جامعه است و همه افراد حق دارند از این نعمت خدادادی برخوردار شوند.

طی سال‌های گذشته بحث آزادسازی ساحل مطرح شده هر بار قسمتی از ساحل آزادسازی شد و به فراموشی سپرده شد ولی درحال حاضر با تلاش مسؤولان این موضوع به‌صورت جدی درحال انجام است به‌طوری‌که اقدامات نخستی که انجام شده توانسته مردم را امیدوار کند.

نکته مهم در این زمینه جای خالی سازمان عمران و توسعه سواحل است که هنوز پا نگرفته و به‌دلیل اینکه متولیان مختلفی در بحث سواحل داریم این موضوع روند کار را طولانی‌تر کرده که امیدواریم با برنامه‌ریزی خوب مسؤولان این مهم نیز به سرانجام برسد.

در استان مازندران و در سواحل دریای خزر نیز در مسابقه تصاحب ساحل، ادارات دولتی و نهادهای خصوصی از هم پیشی گرفته و با این عمل راه دسترسی مردم به دریا در بیشتر قسمت‌های ساحل را از بین بردند.

دولت در سال 88 طرح آزادسازی سواحل را تصویب کرد که اوایل مدتی پیگیری و اجرا اما در ادامه مسکوت ماند اما اخیرا پیگیری طرح آزادسازی سواحل در استان براساس قانون اعلام شده است که در این زمینه استاندار مازندران با اعلام حمایت از این طرح نوید آزادسازی سواحل به نفع مردم را دادند که امیدواریم این اقدام خیلی زود عملیاتی شود.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طول نوار ساحلی استان مازندران به جز ساحل میانکاله 370 کیلومتر است که از این میزان 45 درصد آزادسازی و 55 درصد باید آزادسازی شود.

مهدی رازجویان با اشاره به اینکه ساحل شرق مازندران به نسبت غرب و مرکز استان بیشتر آزادسازی شد، افزود: از مرکز استان هرچه به سمت غرب استان پیش می‌رویم با توجه به فاصله کم بین دریا و جنگل نیاز است آزادسازی بیشتری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به پیشروی آب دریا برخی از اراضی زیر آب رفتند که براساس ماده 63 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه باید حریم ۶۰ متری آب آزادسازی صورت گرفت.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران بیان کرد: مقرر شد سازمان عمران و توسعه سواحل شکل بگیرد چرا که مشکلی که داریم تعدد دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر در حوزه سواحل است که با شکل‌گیری این سازمان مشکلات حل خواهد شد.

رازجویان با اشاره به اینکه وزیر کشور هشتم خرداد ماه امسال به استانداران شمالی ابلاغ کردند تا سازوکار برنامه‌ای در این زمینه تنظیم شود و ملاک عمل قرار گیرد، تصریح کرد: همچنین دسترسی ساحل به باید آزاد شود و بحث مجتمع‌های فرهنگی، تفریحی و اقامتی باید نسبت به آزادسازی حریم 60 متری اقدام کنند و در این زمینه نباید ساخت و سازی صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه دادستان مازندران به‌خوبی پای کار آمده است، با هماهنگی‌های لازم در این زمینه باید آزادسازی صورت گیرد.

 

جانشین ناجا نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: آماده آزادسازی سواحل هستیم و ما هم مثل همه دستگاه‌ها تلاش می‌کنیم اولین مجموعه در آزادسازی سواحل باشیم؛ ما که ضامن اجرای قانون هستیم سعی می‌کنیم به قانون به درستی عمل کنیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور نیز از دستور ویژه رحمانی فضلی وزیر کشور، برای آزاد سازی حریم ساحلی دریای خزر در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران خبر داد.

 

وزیر کشور همچنین به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور مأموریت داد، تا با اتخاذ تمهیدات لازم، زمینه پیگیری جدی و مستمر این موضوع را از طریق استانداران سه استان ساحلی دریای خزر فراهم کند.
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار