مدیر جهاد کشاورزی سرخس:
مدیر جهاد کشاورزی سرخس از اجرای ۱۲۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در شهرستان سرخس خبر داد و افزود: تعهد امسال شهرستان سرخس برای آبیاری تحت فشار ۴۴۰ هکتار است.
کد خبر: ۷۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸ 12 August 2015
علیرضا عرفانی در نشستی خبری با خبرنگاران با اشاره به اهمیت کشاورزی در کشور اظهار داشت: بخش کشاورزی با وجود آنکه 92 درصد از آب کشور را مصرف می‌کند، اما تامین کننده غذای ملت است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس بیان کرد: باید در مصرف آب در بخش‌های صنعت و آب و فاضلاب علاوه بر بخش کشاورزی فرهنگ‌سازی شود.

عرفانی از اجرای 1200 هکتار آبیاری تحت فشار در شهرستان سرخس خبر داد و افزود: تعهد امسال شهرستان سرخس برای آبیاری تحت فشار 440 هکتار است.

وی با تاکید بر مدیریت منابع آبی گفت: 65 درصد از مردم سرخس کشاورز هستند و با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر باید منابع آبی مدیریت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در ادامه به تغییر کاربری‌های غیر مجاز زمین‌های کشاورزی اشاره و بیان کرد: اکثر زمین‌های کشاورزی به خانه باغ یا تاسیساتی تبدیل شده‌اند که هیچ ارتباطی با کشاورزی ندارند.

عرفانی افزود: در صورتی که زمینی نیاز به تغییر کاربری داشته باشد، افراد باید برای دریافت مجوز به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی بیان کرد: 30 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در سال گذشته به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده‌اند و در جهت جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز گشت‌های حفاظتی در حدود 500 هکتار در منطقه توسط جهاد کشاورزی سرخس صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در ادامه به فعالیت‌های فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی سرخس اشاره کرد و ادامه داد: 113 متر از قنات شورآب سفلی با اعتبار 495 میلیون ریال احیاء و مرمت شده است.

عرفانی افزود: پروژه آبیاری تحت فشار 70 هکتار از اراضی منطقه شیر تپه و شاه کرم با اعتبار سهم دولت 350میلیون تومان و سهم کشاورز 250 میلیون تومان و تکمیل پروژه آب رسانی با اعتبار 5 میلیارد ریال از دیگر فعالیت‌های جهاد کشاورزی در حوزه فنی و زیربنایی است.

وی با بیان اینکه شهرستان سرخس رتبه سوم دام سبک را در استان خراسان رضوی دارد، خاطرنشان کرد: 1500 تن نهاده سبوس و 2 هزار و 700 تن نهاده جو در بین دامداران توزیع شده است و در جهت افزایش دام سبک و ساماندهی آنها 300 میلیون ریال اعتبارات پرواربندی به دامداران داده شده و 50 پروانه دامداری‌های کوچک روستایی نیز صادر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس به توزیع 35 میلیون تومان یارانه شیر بین دامداران سرخس اشاره و عنوان کرد: روزانه 15 تن شیر در شهرستان سرخس تولید می شود که این مقدار برای احداث کارخانه لبنی در شهرستان کافی نیست، زیرا یک کارخانه لبنیاتی حداقل به 100 تن شیر در روز نیاز دارد.

عرفانی بیان کرد: پیشنهادی که برای این مقدار شیر تولیدی سرخس داده‌ایم این است که کارگاه‌هایی در سطح شهر ایجاد شود و لبنیات محلی را در بازار به فروش برسد زیرا شیر تولیدی در شهرستان سرخس بیشترین چربی را دارد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سرخس 1375 کلنی زنبور عسل وجود دارد، بیان کرد: هر ساله در این کلنی ها بیش از 11 هزار کیلوگرم عسل تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در ادامه به فعالیت‌های ایستگاه اصلاح‌نژاد گوسفند قره‌گل شهرستان سرخس اشاره و بیان کرد: در کل کشور فقط دو ایستگاه گوسفند قره‌گل وجود دارد که یکی از آنها در شهرستان سرخس است که این ایستگاه در شهرستان سرخس توانسته در سال گذشته تعداد 100 راس قوچ، 120 راس میش و 150 راس بره اصلاحی نژاد قره گل در بین دامداران شهرستان توزیع کند.

عرفانی به خشکسالی‌های سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: به علت ویژگی‌های گوسفند قره گل، دامداران در سال‌های گذشته که در خشکسالی بوده‌ایم توجه بیشتری به این گوسفند داشته‌اند.

وی بیان کرد: یکی از نمادهای شهرستان سرخس گوسفند قره‌گل است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس به فعالیت‌های این اداره در جهت حفظ نباتات اشاره کرد و ادامه داد: امروزه استفاده از محصولاتی که کمترین سموم در آنها به کار رفته است بسیار مهم است.

عرفانی بیان کرد: در جهت داشتن محصولات سالم گیاهی در سطح 975 هکتار با انواع جوندگان مضر مبارزه کرده‌ایم و بیش از دو هزار تن از غلات را ضد عفونی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح ipm در شهرستان سرخس گفت: در این طرح 1900 هکتار تحت نظارت 5 نفر از ناظرین گیاه پزشکی قرار داده شده که شامل 1500 هکتار از مزارع گندم 200 هکتار جالیز و 200 هکتار پنبه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: در طرح ipm مبارزه بیولوژیک با آفت مگس خربزه سبب کاهش تعداد دفعات سمپاشی از 7 نوبت به 2 نوبت شده است.

عرفانی به وجود شیلات در سرخس اشاره و عنوان کرد: شهرستان سرخس دارای 21 مرکز فعال پرورش ماهیان گرمابی با وسعت 114 هکتار است که شامل 6 مزرعه و 15 استخر ذخیره است که هر ساله 242 تن ماهی گرمابی تولید می‌کنند.

وی رهاسازی 160 هزار و 800 قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش، رهاسازی 31 هزار و 400 قطعه در استخر ذخیره دو منظوره را از دیگر اقدامات این اداره در حوزه شیلات شهرستان سرخس عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در پایان با بیان اینکه در سال گذشته واردات محصولات کشاورزی از مرز سرخس 807 هزار تن و ترانزیت محصولات 434 هزار تن بوده است، تصریح کرد: واحد قرنطینه گیاهی این اداره در سال گذشته، 14 هزار و 300 تن از محصولات کشاورزی را ضدعفونی کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار