کد خبر: ۷۵۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 22 June 2019

خروج ۴۰۰ پیمانکار نظامی آمریکا از عراق، گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره ایران، راهپیمایی گسترده اردنی‌ها در مخالفت با معامله قرن و حملات نیرو‌های یمنی به فرودگاه جیزان عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به عقب نشینی ترامپ از اظهارات تهاجمی خود علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی گفت، وی هیچ پیش‌شرطی برای مذاکره با ایران ندارد.

وی در این مصاحبه بار دیگر گفت، تمایل دارد با [آیت‌الله] علی خامنه‌ای، رهبر یا حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت‌وگو کند.

عقب نشینی ترامپ از اظهارات تهاجمی خود علیه ایران/خروج 400 پیمانکار نظامی آمریکا از عراق/گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره ایران/ راهپیمایی گسترده اردنی‌ها در مخالفت با معامله قرن

ترامپ اعلام کرد، برنامه موشکی ایران یکی از مسائلی است که باید درباره آن مذاکره شود و هرگونه توافق با تهران باید شامل موضوع موشک‌های بالستیک ایرانی نیز باشد.

خروج 400 پیمانکار نظامی آمریکا از عراق

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه گزارش داد، منابع نظامی عراق خبر دادند که نیروهای پیمانی نظامی آمریکا در پایگاه هوایی بلد عراق در حال آماده شدن برای ترک این پایگاه به دلیل «تهدیدهای امنیتی بالقوه» هستند.

این منابع به رسانه‌ها گفتند که حدود 400 نیروی پیمانی شرکت‌های لاکهید مارتین وسلیپورت گلوبال که در پایگاه هوایی بلد واقع در شمال بغداد حضور دارند، در دو مرحله این پایگاه را ترک می‌کنند.

این نیروهای پیمانی در امور آموزشی دخیل بوده و همچنین در خدمات پشتیبانی شامل پشتیابی امنیتی و حیاتی و همچنین دیگر عملیاتی پایه فعال بودند. آنها همچنین به نیروهای مسلح عراق در نگهداری از ناوگان جنگده‌های اف 16 این کشور کمک می‌کنند.

جمعه گذشته شلیک چند راکت به درون این پایگاه باعث آتش سوزی شد؛ اما تلفات جانی نداشت. روز دوشنبه نیز سه راکت به پایگاه التاجی در شمال غرب بغداد، جایی که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند شلیک شد.

روز چهارشنبه نیز یک راکت از نوع کاتیوشا در فاصله 100 متری مرکز شرکت نفتی اگزون موبیل عراق در شهر بصره در جنوب عراق اصابت کرد.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره ایران

کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره ثبات خاورمیانه و بازار نفت بحث و تبادل نظر کردند.

عقب نشینی ترامپ از اظهارات تهاجمی خود علیه ایران/خروج 400 پیمانکار نظامی آمریکا از عراق/گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره ایران/ راهپیمایی گسترده اردنی‌ها در مخالفت با معامله قرن

صبح پنج‌شنبه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی  آمریکایی در ساعات اولیه بامداد، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

راهپیمایی گسترده اردنی‌ها در مخالفت با معامله قرن

هزاران تن از شهروندان اردنی بعد از نماز جمعه در محکومیت طرح آمریکا برای به فراموشی سپردن مسأله فلسطین موسوم به معامله قرن در امان پایتخت این کشور راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی که جنبش اسلامی و تشکل‌های مردمی خواستار برگزاری آن شده بودند بر مخالفت خود با مشارکت اردن در کنفرانس بحرین تأکید کرده و از دولت خواستند مواضعی روشن و صریح در این خصوص اتخاذ کند.

شهروندان اردنی در شعارهای خود خواستار مقابله با معامله مشکوک قرن از طریق تمام امکانات موجود شده و بر ضرورت تلاش‌های مردمی برای جلوگیری از اجرایی شدن این معامله تأکید کردند.

معترضان اردنی از دولت خواستند که سفیر اردن را از سرزمین‌های اشغالی فراخوانده و سفیر اسرائیل را اخراج کند.

عقب نشینی ترامپ از اظهارات تهاجمی خود علیه ایران/خروج 400 پیمانکار نظامی آمریکا از عراق/گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و بن سلمان درباره ایران/ راهپیمایی گسترده اردنی‌ها در مخالفت با معامله قرن

اردنی‌ها همچنین  خواستار لغو توافق "وادی عربه" و قرارداد گازی با اسرائیل شده و درباره پیامدهای مشارکت در کنفرانس بحرین به عنوان اولین بخش معامله قرن هشدار دادند.

"عبدالله العکایله" رئیس فراکسیون الإصلاح در پارلمان اردن که در این راهپیمایی حضور داشت، گفت فلسطین برای فروش نیست.

وی بر ضرورت عدم مشارکت دولت اردن در کنفرانس منامه به منظور حمایت از برادران فلسطینی تأکید کرد و گفت، در صورت مشارکت دولت در این کنفرانس خواستار سلب اعتماد از دولت خواهد شد.

"أیمن الصفدی" وزیر خارجه اردن پیش از این گفته بود که کشورش همچنان در حال بررسی مشارکت در کنفرانس بحرین است.

حملات نیروهای یمنی به فرودگاه جیزان عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح وابسته به انصارالله اعلام کرد: جنگنده‌های این جنبش فرودگاه جیزان واقع در جنوب غرب عربستان را با حملات گسترده هدف قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح وابسته به انصارالله در بیانیه‌ای تأکید کرد: این جنبش طی حملات گسترده با پهپادها، سکوی پرتاب پهپادها و اهداف نظامی را در فرودگاه جیزان مورد هدف قرار داد و این عملیات به دقت اجرایی شده و موجب تعطیلی پروازهای این فرودگاه شد.

وی افزود: ما فناوری‌های پیشرفته‌ای داریم و سامانه‌های رهگیری آمریکا و دیگر سامانه‌های مستقر در عربستان نمی‌توانند با آنها مقابله کنند. انواع موشک‌های بالستیک، بالدار و پهپادهای ما می‌توانند هر گونه هدفی را در طول و عرض جغرافیایی عربستان هدف قرار دهند.

سریع در ادامه افزود: حملات ما به استان عسیر، نجران و جیزان محدود نخواهد شد و دشمن سعودی باید بداند که در صورت ادامه تنش‌ها، فضای بازدارندگی خود را افزایش خواهیم داد. ما توانایی تولید مستمر موشک‌ها و پهپادهایی را داریم که یمن را قادر می‌سازد، نه تنها برای ماه‌ها بلکه برای سال‌ها در برابر متجاوز ایستادگی کند.

سخنگوی نیروهای مسلح وابسته به انصارالله در پایان گفت: مادامی که دشمن متجاوز به محاصره و تشدید تنش‌های خود ادامه دهد ما حق واکنش نشان دادن را داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار