به نظر می‌رسد بیانیه سفیر انگلیس در تهران که روز گذشته منتشر شد به دلیل اهانت آمیز بودن نیازمند واکنش های مناسبی نسبت به آن است تا آقای سفیر بداند برای سخن گفتن با مسئولان و ملت ایران چه ادبیاتی را به خدمت بگیرد.

جناب آقای راب مک ایر!

درباره حمله به نفتکش ها در دریا همان حرفهای آمریکایی ها و سردمداران مرتجع عربستان را تکرار کرده و به صراحت ایران را عامل حمله معرفی کرده اید. به شما در ایران این فرصت داده خواهد شد که در مقابل رسانه ها مستندات خود را برای این اتهام ارائه نماید.

جناب سفیر در مصاحبه‌ای دیگر گفته اید: کاری که ما می کنیم این است که تلاش می کنیم اطمینان حاصل کنیم که ایران مزایایی که در چارچوب برجام باید از آنها برخوردار باشد بدست آورد.

اولاً بفرمایید کدام مزایا، دوماً کدام تلاش شما و دولت انگلیس به ثمر نشسته است؟ و سوماً مگر بدون اجازه آمریکا می توانید این کار را انجام دهید؟

آقای مک ایر شما به خودتان حق می دهید از این عبارت استفاده کنید که:«تا زمانی که ایران به برجام متعهد باشد به آن پایبند می مانیم».

1- می شود بفرمائید چه پایبندی به برجام جز کرنش در برابر زورگویی های آمریکا داشته اید؟ و به کدام یک از تعهدات خود عمل کرده اید؟

2- چگونه است شما می توانید از گزاره فوق استفاده کنید اما ایران که «هیچ» آورده ای از برجام نداشته و بیش از یک سال از خروج آمریکا و تحریم های جدید و وعده های دروغین اروپا گذشته، نمی تواند بگوید: طبق بند 26 و 36 برجام بدلیل عدم انجام تعهدات توسط طرف مقابل اقدام به کاهش تعهدات خود خواهیم کرد.

ایران به گواه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود پس از برجام پایبند بوده است. توافق برجام چند جانبه بوده و هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفته اند. آمریکا با خروجش از برجام از عمل به تعهداتش سر باز زد و اروپا نیز با تسلیم در مقابل آمریکا به هیچ تعهدی در قبال ایران عمل نکرد. آنچه مردم ما شنیده اند و دیده اند جز حرفهای فریبنده ،بیانیه های زیبا و وعده های توخالی نبوده است.

جمهوری اسلامی تا امروز نشان داده است به عهد خود وفادار بوده است عهدی مشروط به عمل مثبت طرفهای مقابل. امیدوارم مسئولان کشور بر اساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی در تاریخ اعلام شده گام دوم کاهش تعهدات ایران را محکم و استوار بردارند. تا دنیا بداند عصر فریبکاری آمریکا و اروپا به پایان رسیده است.

نوشته اید: «ما متوجه هستیم که اوضاع اقتصادی ایران در حال وخیم شدن است و باز با گفتار درمانی گفته اید:« در حال تلاش گسترده با ایران و شرکای اروپایی مان هستیم تا راه حل هایی پیدا کنیم تا بتوانیم از برقراری تجارت بین دو طرف حمایت کنیم».

جناب سفیر می شود بفرمایید این تلاش ها به کجا رسیده است و اینستکس جز هفت حرف چه چیز دیگری را با خود حمل می کند؟ اگر اروپا قادر بود بدون واهمه از آمریکا و فرد نامتعادلی چون ترامپ تصمیم بگیرد تاکنون انجام شده بود.

آقای مک ایر! هنگام انتصابتان به سفارت بریتانیا در تهران گفته اید:دنبال تبدیل خاورمیانه به مکانی امن‌تر و باثبات‌تر، حیاتی هستید .وبدنبال همکاری برای دست‌یابی به راه‌حل‌های سیاسی برای درگیری‌ها در یمن، سوریه و دیگر نقاط.»

آیا راه ایجاد امنیت در منطقه از تحریم نفتی ایران میگذرد؟

آیا راه پایان دادن به فاجعه انسانی و جلوگیری از جنایت جنگی مرتجعان سعودی در یمن حمایت از پادشاهان این کشور است . آیا با ایراد اتهامات بی‌اساس در بیانیه صادره از سوی دولتهای واشنگتن، لندن، ابوظبی و ریاض علیه تهران میتوانید منطقه را امن نگهدارید؟

آیا دلارهای گاو شیر ده منطقه ارزش این را دارد که چشمهایتان را بر روی جنایات جنگی در یمن ببندید و در بیانیه مشترک بنویسید:ما همچنین نگرانی خود را نسبت به تشدید حملات حوثی‌ها علیه عربستان سعودی با استفاده از موشک‌های ساخت ایران و پهباد‌های بدون سرنشین را ابراز می‌کنیم.

آقای سفیر!

علیرغم برخورداری از سوابق امنیتی، نظامی و دیپلماتیک نشان دادیدد که ناتوان از تحلیل شرایط واقعی ایران و مردمان آن هستید. امروز تروریست‌هایی که دستشان به خون مردم ایران آغشته است در کاخ سفید با بکارگیری افرادی نظیر جان بولتون به ترامپ خط می‌دهند.مراقب باشید تحت تاثیر جریاناتی از این دست تصمیم به نوشتن بیانیه نگیرید.