با تلاش ماموران یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز طی هفته گذشته چهار گله بزرگ دام فاقد پروانه چرا از مراتع این استان خارج شدند.
کد خبر: ۷۶۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 13 July 2019

مهدی فتحی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از اقدامات جدید در حوزه مدیریت چرا در سال جاری، شاخ شماری دام های وارد شده به مراتع بوده تا دام ها با توجه به ظرفیت مراتع از این عرصه ها استفاده کنند.

با توجه به اهمیت پوشش گیاهی در حفظ منابع پایه (آب و خاک) و نقش اساسی آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و به منظور فراهم کردن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی، با هدف جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام به‌عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع استان البرز به اجرا درآمده است.

فرسایش خاک و افزایش احتمال سیل‌های بزرگ و مخرب، تغذیه ناکافی سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش تولیدات گیاهان دارویی، شیوع آفات در اراضی کشاورزی منطقه، بیابانی شدن عرصه‌ها و افزایش گرد و غبار نیز از اثرات منفی تخریب مراتع هستند.

به همین منظور شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره ۱۵۰۴ به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با تخریب تصرف در اراضی ملی، چرای غیرمجاز دام، قطع درختان و برخورد قانونی با متخلفان و همچنین آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع است.

برای هر مرتع ظرفیتی برای ورود دام ها تعریف و تعیین شده که به طور مثال برای مراتع آزاد بر ورود ۶۰۰ واحد دامی مجاز است.

اجرای پروژه مدیریت چرا و جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به منطقه از اهمیت زیادی برخوردار بوده که بر همین اساس مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی به همراه کارشناسان مربوطه در قالب اکیپ های گشت و مراقبت، منطقه را تحت نظارت و کنترل داشته و ضمن جلوگیری از ورود دام غیر مجاز با افراد متخلف نیز برخورد قانونی دارند.

فتحی افزود: صاحبان این چهار گله بدون توجه به اخطارها وارد مراتع البرز کوه در طالقان و تکیه سپهسالار جاده چالوس شده بودند که ماموران یگان حفاظت بعد از پیمایش بیش از هشت ساعت پیاده روی، به آنها رسیدند.

وی اضافه کرد: پس از هدایت این گله ها به پایین کوه، آنها را با کامیون به سامانه های مربوطه انتقال دادند.

این گله ها که بیش از چهار هزار واحد دامی بودند، برای گذران زمستان به مراتع قشلاقی خارج از استان رفته بودند و مالکان آنها قصد داشتند تا تابستان را در مناطق ییلاقی دور از دسترس و بدون مجوز سپری کنند.

البرز چند سالی است که به شدت طرح مدیریت چرا را پیگیری و اجرا می کند به طوریکه در سال جاری از ورود حدود ۲۲ هزار واحد دامی به مراتع این استان جلوگیری شده است.

با جدیتی که استان البرز در ا جرای این طرح داشت موفق شد به عنوان استان نمونه کشوری رتبه برتر در کنترل مراتع و مدیریت چرا داشته باشد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: این استان همچنان که شاهراه مواصلاتی چندین استان کشور است و راه های پرترددی دارد، ایل راه های آن نیز پرتردد است و به همین دلیل در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات چرای دام در مراتع با متخلفان طبق قوانین و مقررات رفتار خواهد شد و پروانه اشخاص خاطی ضمن معرفی به مراجع قضایی باطل و از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

فتحی افزود: سال گذشته هشت ایستگاه کنترل دام در مراتع این استان ایجاد شد که امسال تعداد آنها به ۱۰ ایستگاه افزایش یافته است.

معاون فنی منابع طبیعی البرز اضافه کرد: در اجرای طرح های مرتعداری به دنبال آن هستیم تا موضوع معیشت مرتعداران را پررنگتر کرده و به معرفی سایر کاربردهای مرتع بپردازیم که تا کنون موفقیت های خیلی خوبی نیز پیدا کرده ایم.

وی گفت: دامداران البرزی از دانش روز آگاه بوده و زمانیکه با آنها ارتباط برقرار می کنیم از متدها و روش های جدید به خوبی استقبال می کنند.

وی بدون اشاره به محل اجرای طرح، اظهار داشت: به همین منظور طرح الگویی جدید برای مراتع نوشته ایم تا تحولی در مرتعداری کشور ایجاد شود و این طرح در موضوعاتی همچون اکوتوریسم، طبیعت گردی، مدیریتی، گیاهان دارویی، بیابانگردی با شتر و رصد ستارگان اجرا می شود.

استان البرز دارای ۳۷۰ هزار هکتار مرتع است.

برچسب ها: مراتع ، کنترل دام ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار