کد خبر: ۷۶۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 21 July 2019

به گزارش عصرایران، روزنامه "نیویورک‌تایمز" آمریکا در گزارشی با تیتر" برخی تندروها در ایران خواستار گفتگو با ترامپ هستند" مصاحبه 1 ساعته تلفنی اخیر خود با محمود احمدی‌نژاد را بازتاب داده است.

احمدی‌نژاد در بخشی از این مصاحبه خواستار گفتگوی ایران و آمریکا بر سر مسایل مورد اختلاف شده و این موضوع را به نفع منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است.

او به نیویورک تایمز گفته است: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش و یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم."

احمدی‌نژاد گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کرده و اختلافات ۴۰ ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مسایل و مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده را حل و فصل کنند.

او گفته ایران باید از رویکرد تماس با میانجیگران اروپایی برای تاثیرگذاری آنها روی ترامپ دست بردارد و به طور مستقیم با خود ترامپ وارد دیالوگ شود و این کار ممکن است. از نظر احمدی‌نژاد اگر ترامپ در رویکرد فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند و برخی تحریم‌ها را بردارد زمینه برای چنین گفتگویی فراهم می‌شود.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: برای آغاز گفتگو آمریکا باید پیش‌قدم باشد و رویکرد (فشار حداکثری) خود را نسبت به ایران تغییر دهد. او گفته است: این درست نیست که شما گلوی کسی را محکم بفشارید و همزمان خواهان گفتگو با او شوید. مذاکره باید در شرایط آرام‌تر و محترمانه‌تری انجام شود.

در این زمینه باید گفت احمدی‌نژاد در حالی خواهان گفت‌وگوی مستقیم با ترامپ شده است که همانگونه که خودش گفته است در شرایط کنونی و با فشار حداکثری ترامپ به ایران، این درخواست معقول نیست. همانگونه که بارها توسط مسئولین مختلف کشور بیان شده است، ابتدا ترامپ باید به میز مذاکره برگردد و تحریم‌ها را معلق کند آنگاه شاید گزینه مذاکره قابل بررسی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار