کد خبر: ۷۶۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴ 28 July 2019

در ماه‌های اخیر قیمت کالا‌ها به شدت افزایش یافته اند و همین عامل موجب شده است تا نرخ تورم متناسب با این افزایش قیمت کالاها، افزایش یابد و از بازه تک رقمی بودن خارج شود. این افزایش قیمت کالا‌ها در استان‌های مختلف متفاوت بوده و در نتیجه نرخ تورم محاسباتی برای استان‌های مختلف نیز متفاوت خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک، در ماه‌های اخیر و با افزایش قیمت ارز‌های خارجی، قیمت کالا‌های وارداتی و به فراخور آن قیمت کالا‌های داخلی رشد چشمگیری را داشته اند. این رشد چشمگیر قیمت کالا‌ها در حالی رخ داده است که دولت تلاش‌هایی را برای جلوگیری از ورود تکانه‌های بازار ارز به بازار کالا‌ها و خدمات ترتیب داد، اما آن گونه که باید این اقدامات موثر واقع نشد و عملاً یک جهش قیمتی را در کالا‌ها شاهد بودیم.

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته شده است، نرخ تورم در استان‌های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. از این رو با توجه به همین گزارش می‌توان به این پرسش پاسخ داد که گران‌ترین و ارزان‌ترین استان کشور برای زندگی کدام استان‌ها بوده اند؟

قبل از این که به این پرسش پاسخ داده شود باید در ابتدا نرخ تورم را تعریف نمود، چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالا‌ها و خدمات را در نظر می‌گیرد که در این سبد ۴۷۵ قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می‌کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.حالا طبق گزارش مرکز آمار ایران، در مهر ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (۱۳۹۵=۱۰۰) به ۱۴۴.۱ رسید که این عدد نسبت به ماه قبل ۷.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های کشور ۷.۱ درصد بوده است.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان ایلام با ۹.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قم با ۵ درصد افزایش بوده است.درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ۳۲.۸ درصد بوده است.بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه باز هم متعلق به استان ایلام (۳۹.۹ درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمان (۲۶.۱ درصد) بوده است.نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۷ برای خانوار‌های کشور به عدد ۱۳.۴ درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان با نرخ تورم ۱۶.۶ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان کرمان با نرخ تورم ۱۰.۴ درصد می‌باشد.

این اعداد بیانگر آن است که خانوار‌های ساکن استان لرستان به طور متوسط ۳.۲ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان کرمان به طور متوسط ۳ درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند؛ بنابراین ارزان‌ترین استان برای زندگی استان کرمان و گران‌ترین استان برای زندگی استان لرستان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار