مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در خصوص انتشار تصاویر مرگ میلیونها بچه ماهی در دریاچه هامون و حاشیه کوه خواجه در برخی کانال‌ها گفت: بعضی از ماهی‌هایی که در تالاب تلف شدند ارزش غذایی و اقتصادی ندارند.
کد خبر: ۷۶۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 29 July 2019

به گزارش خبرگزاری فارس اززاهدان، از روز گذشته تصاویر تلف شدن حجم زیادی بچه ماهی در دریاچه هامون و حاشیه کوه خواجه در فضای مجازی در حال انتشار است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان در این زمینه اظهار کرد: امسال بعد از سال ها خشکسالی آب بسیارخوبی وارد تالاب هامون شد همراه با آب شاهد ورود تناژ بالایی از صید ماهی ها بودیم.

وحید پورمردان ادامه داد: با ورود آب از افغانستان ماهی هایی در واقع وارد منطقه شد که موجب اشتغال برای صیادان شد که در ماه های گذشته وضعیت صید وصیادی رونق بسیار خوبی گرفته بود.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در کنار وردی آب ماهی هاکه باارزش اقتصادی بودند یک سری ماهی هایی به نام (هرز ماهی) که فاقد هرگونه ارزش غذایی و اقتصادی هستند هم وارد کشور شد که در ادوار گذشته همواره این اتفاق می افتاده که با ورود آب این ماهی می آمدند  و در واقع با گذشت زمان این چاله ها و گودی های تالاب هامون آب که تبخیر می شده این ماهی ها کف گودی ها می ماندند.

وی ادامه داد: متاسفانه عده ای از شهروندان که در واقع اطلاعی از ارزش غذایی این ماهی ها ندارند و نمی دانند این ماهی ها هرساله واردتالاب هامون می شده اقدام به گرفتن  ویدیو می کنند و از نزدیک لنز دوربین گوشی ها اندازه ماهی درشت به نظر می رسد اما درواقع طول این ماهی ها 10-12سانت بیشتر نیست.

وی بیان کرد: این ماهی  فاقد ارزش غذایی و شیلاتی و فقط کاربرد پودرماهی داره  بعد از خشک شدن تالاب هامون خیلی از حاشیه نشینان تالاب هجوم می آورند و این ماهی ها را جمع اوری می کنند و به کارخانه پودر ماهی می فروشند.

وی افزود: دستگاه های متولی از جمله سازمان شیلات می توانند به صورت تخصصی در این باره اظهار نظر کنند.

 

ماجرای حمله تمساح به کودک ۸ ساله

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این زمینه نیز گفت: بر خلاف هشدارهای داده شده به اهالی روستاهای مجاور زیستگاه تمساح متاسفانه بار دیگر کودکی به محل زیست گاندوها نزدیک و مورد حمله تمساح قرار گرفت.

پورمردان افزود: خوشبختانه آسیب دیدگی سطحی بوده و پای وی چند بخیه خورده و به زودی نیز از بیمارستان مرخص میگردد که همکاران و محیط بانان از ابتدای انتشار خبر کماکان همراه مصدوم هستند و مراحل رسیدگی به کودک را پیگیری می‌کند.

وی خواست: تا با توجه به بارش های اخیر و نزولات جوی خوبی که در جنوب استان شاهد آن بودیم و نیز زادآوری تمساح ها و تهاجمی بودن آنان در این فصل که احتمال بروز حوادث تلخ این چنینی را افزایش میدهد، به تابلوهای نصب شده در اطراف دریاچه ها، سدها، هوتک ها و رودخانه ها توجه نموده و از شنا کردن و نزدیک شدن به این مناطق جداً خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در خصوص انتشار برخی اخبار با موضوع مرگ تمساح در جنوب استان نیز اعلام داشت:  برخی با انتشار تصاویری از تلف شدن تمساح ها سعی در نشان دادن تهاجم اهالی روستاهای مجاور زیستگاهای تمساح به این جانور دارند که این موضوع ابداً صحیح نبوده و مردم فهیم منطقه درک بالایی از رفتارشناسی و ارزش این گونه ی منحصر به فرد دارند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده تلفات در انواع گونه های حیات وحش تنها پس از نمونه برداری، کالبد شکافی و بررسی کارشناسی میتوان در خصوص علت تلف شدن جاندار اظهار نظر قطعی کرد.

لازم به ذکر است در چند روز اخیر نیز دست دختر بچه اهل روستای کشاری طعمه تمساح شد.

 

تمساح ها در این فصل مهاجم بوده و از قلمرو و لانه های خود که در آن تخم گذاری نموده اند دفاع میکنند که نزدیک شدن هر موجودی از جمله انسان را هم به منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می پندارند.

کارگاه‌های آموزشی برای دهیاران، شوراها و اهالی محلی منطقه برگزار شده و ادامه دارد، همچنین تابلوهای خطر وجود تمساح در منطقه نیز در مناطق نصب شده اند اما متاسفانه مشکل کم آبی و استفاده از آب برکه هرازگاهی به قیمت جان اهالی تمام میشود که امیدواریم هرچه زودتر مشکل آب روستاهای منطقه حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار