« تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور ممنوع شود» مطالبه ای بود که حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق روز پنجشنبه دهم مرداد در گردهمایی ملی نقش حقوقدانان، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری بیان کرد.

به گزارش خبرنگار الف، وی ضمن آنکه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور را تهیه و تصویب کنند ، گفت که هم اینک چند درصد فرزندان مسئولان نظام در خارج از کشور تحصیل می کنند؟ برخی افراد می گویند بچه ها آزادند هر جا تحصیل کنند چرا این فرصت و آزادی برای دیگر اقشار جامعه مهیا نیست؟ آیا نظام اسلامی دنبال این اهداف بود؟.نماینده های انقلابی خانه ملت طرحی برای تصویب در صحن مجلس ارائه بدهند تا بر اساس آن فرزندان مسولان نظام مجاز به تحصیل در خارج از کشور نباشند.شاید عده ای بگویند تحصیل در خارج از کشور حق افراد است، ایرادی ندارد، پس پدرش نباید مسئولتی داشته باشد».

همزمان خبری منتشر شد که شش فرزند مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در خارج از کشور هستند.

شهردار قم هم با تائید این خبر گفت: اگر فرزندانم برای تحصیل علم و دانش به خارج از کشور رفته‌اند، همگی به عنوان سفیران گویا برای نظام بوده‌اند. فرزندانم بعد از تحصیلات عالی در آمریکا، می‌خواهند در قم تحصیلات خود را دنبال کنند.

این اظهارات زمانی مطرح شد که مجلس تعطیل و نمایندگان در حوزه انتخابیه بودند. اما شنبه و یکشنبه گذشته مجلس جلسه داشت و  زمزمه تهیه 2 طرح در مجلس شنیده شد.

«طرح ممنوعیت پذیرش مسئولیت در سطوح مختلف در جمهوری اسلامی ایران برای کسانی که اعضای درجه یک خانواده آنها در کشورهای متخاصم حضور دارند».

این طرح از سوی حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم تهیه شده که بر اساس آن هر کسی که مسئول است و پست و مقامی در کشور دارد در هر سطح مدیریتی از جمله اداره کل، معاونت، وزارت، نمایندگی، ریاست جمهوری و … نباید بستگان درجه یک آنها از جمله برادر، خواهر، فرزند، همسر، پدر و مادر در کشورهای متخاصم با نظام جمهوری اسلامی ایران حضور یا اقامت داشته باشند.

بر اساس این طرح، کشورهای متخاصم شامل کشورهایی می شوند که علیه منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنند اما تشخیص کشورهای متخاصم بر عهده شورای عالی امنیت ملی خواهد بود و این شورا باید هر ساله لیست کشورهای متخاصم را اعلام کند.

این طرح 2 فوریتی قرار است تحویل هیئت رئیسه مجلس شود.

اما طرح دیگری تحت عنوان «الزام بازگشت اعضای خانواده مسئولان به کشور» هم در مجلس تهیه شد.

این طرح از سوی سید حسن نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس تدوین شده و دارای یک ماده واحده و یک تبصره است.

بر اساس این طرح کلیه اعضای درجه یک خانواده مسئولین کشور از جمله فرزند، همسر، پدر، مادر، برادر و خواهر، به هر دلیلی در خارج از کشور هستند، ظرف سه ماه باید به داخل کشور برگردند، در غیر این صورت، آن مسئول باید از سمت خود استعفا بدهد.

شمولیت این قانون هم شامل همه مدیران سیاسی، حرفه ای و دولتی است.در تبصره ماده واحده این طرح آمده مامورین دولتی و دانشجویانی که بورسیه تحصیلی وزارت علوم هستند و اساتیدی که فرصت مطالعاتی دارند از این قانون مستثنی می‌شوند.

این طرح که 2 فوریتی است، تا روز یکشنبه گذشته به امضای 40 نماینده هم رسید و تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

این 2 طرح هنوز مراحل ابتدایی قانونگذاری را طی می کنند و باید در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

احتمال دارد این 2 طرح ادغام شود و یک طرح جامع تدوین و تصویب شود تا تکلیف فرزندان مقامات در خارج از کشور یا تکلیف پست و مقام آنها در داخل مشخص شود.