کد خبر: ۷۸۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 28 September 2019
 

«عمران خان»، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دولت هند را از بابت وضعیت منطقه کشمیر مورد انتقاد قرار داده و با متهم کردن نارندرا مودی به ارتکاب “بی‌رحمی” در این منطقه مسلمان‌نشین، نسبت به بروز یک فاجعه جنگ احتمالی میان این دو کشور هشدار داد؛ همتای هندی او اما در سخنرانی در این مجمع حتی نامی از کشمیر نبرد.

به گزارش ایسنا، عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با برگزاری تظاهرات حامیان و معترضان به سیاست‌های هند در کشمیر در مقابل مقر این سازمان در نیویورک، هشدار داد، اقدامات دولت هند در بخش کشمیر تحت کنترل این کشور ناشی از “کوته‌فکری” بوده و ممکن است منتهی به یک “حمام خون” شود.

این در حالی است که نارندرا مودی در سخنرانی خود خطاب به رهبران کشورهای جهان که یک ساعت زودتر از عمران‌خان ایراد شد، موضوعات متفاوتی مطرح کرد. او ضمن مطرح کردن موضوع تهدید تروریسم که از بهانه‌های دولتش برای دست زدن به یک سرکوب گسترده در منطقه کشمیر بوده، اما هرگز در این سخنرانی کلمه کشمیر را ذکر نکرد و عمده تمرکزش را بر موضوع توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های هند گذاشت.

عمران‌خان اما در سخنرانی خود خاطر نشان کرد: این دیوانگی است که فکر کنیم کشمیری‌ها که در اثر حکومت‌نظامی‌ و ترس از اذیت‌و آزار نیروهای هندی در خانه باقی‌ مانده‌اند از چنین وضعیتی بی‌تفاوت و به سادگی عبور کرده و خیلی عادی به زندگی روزمره خود بازگردند. من خودم را مثل یک کشمیری در آن وضعیت تصور می‌کنم. وضعیتی که برای ۵۵ روز در خانه محبوس بوده‌ام و در سرزمین من تجاوزهایی صورت گرفته و ارتش و سربازان هندی به زور وارد خانه‌ها می‌شوند. آیا من می‌خواهم این تحقیر را تحمل کنم؟ آیا در آن صورت من نخواهم خواست که سلاح به دست بگیرم؟

عمران‌خان با تاکید بر اینکه سازمان ملل نسبت به نشان دادن یک مداخله قدرتمند در این مشکل مسئولیت دارد گفت: هرگونه انفعال نسبت به موضوع کشمیر نتایجی بد در پی خواهد داشت.

عمران‌خان بیان کرد: وقتی یک کشور مسلح به سلاح هسته‌ای بخواهد تا پایان کار بجنگد این موضوع تبعاتی فراتر از مرزهای کشورها خواهد داشت و تبعات آن متوجه جهان خواهد بود. این یک تهدید نیست. این یک نگرانی معقول است. ما داریم به چه سمتی می‌رویم؟

در عین حال نخست وزیر هند نیز در سخنرانی خود گفت: موضوع مبارزه با تروریسم مساله‌ای است که تنها با مشارکت بین‌المللی به موفقیت می‌انجامد.

او اظهار کرد: عدم وجود وحدت در میان ما در مساله‌ مبارزه با تروریسم تنها باعث تضعیف اصول اساسی تشکیل سازمان ملل می‌شود. یک جهان چند تکه شده به نفع هیچ کس نیست.

نارندرا مودی پیش از این از تصمیم خود برای محروم ساختن کشمیر از خودمختاری محدودی که سال‌ها این منطقه از آن برخوردار بود به عنوان آنچه که او اقدامی برای آزادساختن این منطقه از جدایی‌طلبی خوانده، دفاع کرده است.

عمران‌خان خاطر نشان کرد: نخست‌وزیر هند قرار است بعد از برداشتن حکومت نظامی در کشمیر چه کار کند؟ آیا او فکر می‌کند مردم کشمیر به آرامی قرار است وضعیت موجود را قبول کنند؟ چیزی که قرار است بعد از برداشتن حکومت نظامی در کشمیر رخ دهد یک حمام خون خواهد بود. آنها به خیابان‌ها خواهند ریخت. در آن موقع نظامیان آنها(هند) چه کار خواهند کرد؟ آنها به سمتشان تیراندازی خواهند کرد و سپس کشمیری‌ها رادیکال‌تر خواهند شد.

با این حال نخست وزیر هند بدون ذکر نام کشمیر در سخنرانی‌اش عنوان کرد: ما به کشوری تعلق داریم که به جهان جنگ اعطا نکرده بلکه پیام صلح بودا را اعطا کرده و به همین دلیل است که با صدایی جدی و خشمگینانه به جهان نسبت به شرارت تروریسم هشدار می‌دهیم.

وجود تفاوت‌هایی در سخنرانی مودی و عمران‌خان تعجب‌آور بود. در حالی که نخست وزیر هند صرفا از روی یک متن از پیش آماده شده سخنرانی کرد اما عمران‌خان در سخنرانی خود تقریبا فی‌البداهه عمل کرد. با وجود آنکه سازمان ملل دقایقی بعد از اتمام سخنرانی مودی، متن مربوط به این سخنرانی وی را توزیع کرد، اما متن سخنرانی عمران‌خان تقریبا تا حدود دو ساعت بعد از اتمام سخنرانی او منتشر نشد.

همزمان با سخنرانی رهبران هند و پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل تعداد زیادی از معترضان مخالف و موافق سیاست‌های هند در کشمیر تجمعاتی را در خیابان مقابل مقر سازمان ملل تشکیل دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار