کد خبر: ۷۹۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵ 22 October 2019
در صف های تشكيل شده رده های سنی مختلف اعم از زن و مرد پير و جوان با فرزندانشان ديده می شوند كه به علت کمبود یا بهتر است بگوییم نبود سیلندر گاز در سطح شهر و عدم پاسخگویی مناسب از سوی تلفن گویا و سایت شرکت پرسی ایرانگاز با در دست داشتن یک یا دو سیلندر خالی در انتظار  رسیدن ماشین حمل این محموله حیاتی به سر می بردند تا بلکه بتوانند بعد از 5-4 روز معطلی و بالا پایین کردن خیابان های شهر سیلندر گاز منزل خود را در یافت کنند.

تراژدی تکراری شلوغی صف های گاز در آستانه زمستان امری طبیعی در سیستان وبلوچستان به شمار می رود که مردمان صبور این دیار اگر چه کمرشان زیر سنگینی این کپسول ها خم شده اما با آن خو گرفته اند در این میان آنچه روح و روان آنان را به بازی گرفته وعده مسئولان امر مبنی بر "با کمبود گاز در زمستان مواجه نیستیم"، است که در سایه همت تلاش این دست اندرکاران، این روزها با گشت و گذری در معابر شهر نظاره گر صف های طولانی در خیابان ها و هجوم یکباره جمعیت به سمت اولین ماشین حمل سیلندر گاز خواهید بود که این خود نشان از عدم تحقق وعده این تلاشگران است و بس.
 

یکی از شهروندان زاهدانی که حدودا 45 دقیقه در صف انتظار به سر می برد در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: سه هفته پیش با سامانه تلفن گویا شرکت گاز تماس گرفتم اما با گذشت این مدت زمان طولانی هنوز برایمان کپسولی ارسال نکرده اند بر این اساس مجبور شدم خیابان های شهر را برای یافتن ماشین حمل گاز بالا و پایین کنم که دست آخر در میدان امام رضا(ع) موفق به یافتم این ماشین شدم و همچنان منتظر رسیدن نوبت.

وی بیان کرد: جای تعجب است که مردم برای دریافت یک کپسول باید کلی سختی را تحمل کنند اما در بازار آزاد در مقابل هر دکه به راحتی سیلندرهای گاز روزانه تعویض می شوند.

این گفته شهروند زاهدانی در حالی است که مردم روزانه برای تهیه یک سیلندر گاز باید در صف های طولانی چشم به راه شنیدن صدای ماشین حمل گاز باشند و یا آنکه پس از مایوس شدن از اپراتور های شرکت گاز راهی دکه ها و مغازه های سطح شهر شوند و هر کپسول را به قیمت 20-15 هزار تومان خریداری کنند.
 

 
آن طرف قضیه نیز افزایش قیمت سیلندر گاز است که  به گفته برخی از شهروندان از 6 هزار و 900 تومان به 7 هزار و 800 تومان تغییریافته و خود عاملی برای افزایش سیلندرهای گاز در بازار آزاد و کسب و کار داغی که دلالان برای خود راه انداخته اند، شده است به گونه ای که افزایش بی رویه قیمت هادر بازار آزاد گاز که سودجویان در حال ربودن گوی سبقت قیمت از یکدیگر هستند صدای نارضایتی مردم را دو چندان کرده است.
 
ناگفته نماند بخش اعظم این نابسامانی ها ناشی از توزیع نامناسب و نقص نظارت بر توزیع و افتادن پخش این محصول در ورطه واسطه‌گری است که می طلبد مسئولان امر در آستانه فصل سرما از خواب زمستانی بیدار شوند و چاره ای اساسی بیاندیشند چرا که مستندات شلوغی صف ها حاکی از آن است شهروندان بارها در پی دریافت سیلندهای ۱۱ کیلوگرمی دست خالی بازگشته اند اما در بازار آزاد ماجرا چیزی جز این است.
 
 
فرماندار زاهدان پاسخگو نبود
در تماسی که خبرنگار عصرهامون برای چرایی این ماجرا با "ابوذر مهدی نخعی، فرماندار زاهدان" داشت وی پاسخگو نبود که تلاش خبرنگار ما برای ارتباط با این مسئول همچنان ادامه دارد.
 
  باید هر سه شرکت پرسی ایران گاز، اتان گاز و الیاس گاز فعال باشند
شه بخش، مدیر شرکت پرسی و ایران گاز زاهدان هم در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: از آنجایی که شرکت های پرسی ایران گاز، اتان گاز و الیاس گاز در زاهدان نسبت به حمل گاز اقدام و توزیع شهری را بر عهده دارند باید هر سه شرکت فعال باشند و طبق مصوبات کمیته بازار در حیطه ایستگاه هایی که مشخص شده حضور داشته باشند و نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

وی افزود: در 6 ماهه دوم شرکت پرسی گاز ایران نسبت به این کار اقدام کرده و تنها جوابگو است که در این راستا باید همه شرکت ها اقدام کنند و پاسخگو باشند.
 

 
به گفته این مسئول، روزانه بیش از 140 تن گاز برای توزیع به سه ایستگاه فلکه امام رضا(ع)، زیباشهر و فلکه کارگر این شهر ارسال می شود و در وضعیتی که گاز به موقع از پالایشگاه برسد در سریعترین زمان توزیع می شود و اگرجایی صف ایجاد می شود بیشتر به خاطر دیر رسیدن خودروهای توزیع به ایستگاه است که برای حل این مشکل، تعداد خودروهای ایستگاه از چهار به هشت خودرو افزایش می یابد.

با این تفاسیر اما زمانی تراژدی تکراری صف های طولانی سیلندر گاز در زاهدان به پایان خواهد رسید که بخش اندکی از مردم نه؛ بلکه تمام شهر دسترسی به گاز شهری داشته باشد./عصرهامون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار