وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از فریبکاری تازه آمریکا در تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم عادی ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «برخلاف ادعاهای فریبکارانه، مقررات جدید ایالات متحده، تروریسم اقتصادی علیه مردم عادی ایران را تشدید می‌کند. پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، پیش‌تر این توهم را بر زبان آورده است که مردم ایران اگر می‌خواهند چیزی برای خوردن داشته باشند، باید در برابر ایالات متحده تسلیم شوند. اکنون، وزارت خزانه‌داری آمریکا، نه فقط غذا، بلکه واردات دارو توسط ما را هدف قرار داده است.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مکانیزم جدیدی برای تسهیل صادرات مواد غذایی و دارو به ایران ایجاد کرده است. این وزارتخانه با تکرار ادعای تلاش‌های دولت این کشور برای منزوی کردن جمهوری اسلامی اعلام کرد که از این طریق، راهی برای تضمین تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران ایجاد کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این مکانیزم به جامعه بین‌المللی کمک می‌کند تا به دادوستد برای حمایت از مردم ایران ادامه دهد؛ بدون آنکه سرمایه‌های مربوط به آن به دست دولت ایران بیفتد.

با این حال بسیاری از کارشناسانی که سابقه همکاری با دولت‌های مختلف آمریکا در زمینه تحریم ایران را داشته‌اند، می‌گویند که مکانیزم جدید موسوم به «شفاف‌سازی» که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ایران اعلام شد، بیش از آنکه در راستای تسهیل مبادلات بشردوستانه صادرات غذا و دارو به ایران باشد، به عنوان مکانیزمی برای جمع‌آوری اطلاعات برای دولت عمل خواهد کرد تا از این طریق بتواند زمینه را برای اعمال تحریم‌های جدیدتر فراهم کند.