آیا فردوسی‌پور به صداوسیما بازمی‌گردد؟ با وجود عدم استقبال مخاطبان از برنامه فوتبال برتر و حواشی زیادی که این برنامه در پی داشت، جای خالی یک برنامه حرفه‌ای و قدرتمند در فوتبال ایران خالی است.
کد خبر: ۸۰۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 28 November 2019

اعتمادآنلاین|‌ عادل فردوسی‌پور کجاست؟ این سوالی است که ذهن دوستداران این مجری تلویزیون و برنامه نود را به خود مشغول کرده است. فردوسی‌پور درست 20 سال قبل برنامه‌ای را راه‌اندازی کرد که بعدها به پربیننده‌ترین برنامه صداوسیما تبدیل شد. برنامه‌ای که دوشنبه‌شب‌ها روی آنتن شبکه سه سیما می‌رفت و سعی داشت با نگاهی انتقادی و موشکافانه مشکلات و معضلات فوتبال ایران را بررسی کند. هرچند در این سال‌ها فردوسی‌پور دوستان و دشمنان زیادی پیدا کرد و بارها شایعه تعطیلی این برنامه به گوش رسید، اما مدیر قبلی شبکه سه، یعنی علی‌اصغر پورمحمدی، با حمایت‌های همیشگی‌اش از او و برنامه نود باعث ماندگاری‌اش در تلویزیون شد.


پنجم اردیبهشت 1397 علی فروغی جانشین پورمحمدی شد. او که پیش از این رئیس مرکز بسیج رسانه ملی بود، تغییرات زیادی در شبکه سه سیما پدید آورد. هرچند این تغییرات با واکنش‌های منفی زیادی همراه بود، اما او همچنان اصرار داشت تا برخی از برنامه‌های محبوب شبکه را تعطیل کند. فروغی تلاش کرد یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های سیما را آن‌طور که دوست دارد ساماندهی کند. یکی از تصمیمات فروغی پایان دادن به برنامه نود بود. اولین توقف در پخش این برنامه 23 مهرماه 1397 رخ داد. 30 مهرماه هم روابط عمومی شبکه سوم سیما در اطلاعیه‌ای نوشت: «با عنایت به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.» همان زمان بود که شایعه اختلاف فروغی و فردوسی‌پور به گوش رسید.

 هرچند فروغی اعلام کرد هیچ مشکلی با این مجری ندارد، اما نخستین نشانه‌های این درگیری در جریان رای‌گیری بهترین برنامه صداوسیما نمایان شد. جایی که مردم صداوسیما را متهم به تقلب در رای‌گیری کردند. نود به همراه مسابقه برنده‌باش رقابت سختی برای کسب عنوان بهترین برنامه شبکه سه سیما داشتند. در حالی‌ که برنامه نود در نظرسنجی برترین‌های صداوسیما در رتبه اول بود، به‌یکباره برنده‌باش از این برنامه پیشی گرفت.

 این اتفاق در حالی‌ رخ داد که تعداد زیادی از مخاطبان از رای بدون اطلاع آنها به برنامه «برنده‌باش» خبر دادند. این مخاطبان اعلام کردند پیامک‌هایی مبنی بر شرکت در جشنواره صداوسیما و رای به برنامه «برنده‌باش» ارسال‌ شده در حالی‌ که تعدادی از آنها اصلاً در این نظرسنجی شرکت نکرده بودند. همین اتفاق سبب شد رای‌های مشکوک برنامه برنده‌باش حذف و دوباره برنامه نود صدرنشین نظرسنجی شود. درست چند روز بعد از انتخاب برنامه نود به‌ عنوان بهترین برنامه شبکه سه، با دستور فروغی برنامه نود از جدول پخش برنامه‌های شبکه سه خارج شد. کمتر از یک ماه بعد حمیدرضا علی عسگری، بازیکن سابق پرسپولیس، در ویدئویی به نقل از رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرد که برنامه 90 دیگر پخش نمی‌شود.


فردوسی‌پور تهیه‌کننده برنامه فوتبال 120 در شبکه ورزش بود. او بعد از پایان پروژه نود در شبکه سه به شبکه ورزش رفت و فعالیتش را در آنجا ادامه داد؛ اما این بار پشت دوربین. او در این برنامه یک‌ بار جلوی دوربین رفت و با ژاوی اسطوره بارسلونا مصاحبه کرد. او طی این روزها سکوت کرد تا شرایط از اینکه هست بدتر نشود. هرچند حاشیه دست از سر این مجری تلویزیون برنمی‌دارد.


بیستم تیرماه، سالن همایش‌های برج میلاد میزبان نوزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ بود. عادل فردوسی‌پور در این مراسم به‌ عنوان بهترین چهره تلویزیونی سال 97 انتخاب شد. انتخابی که می‌توان گفت مهم‌ترین اتفاق برای مجری نود بود، تا بعد از چند ماه سکوت دوباره صدایش شنیده شود. فردوسی‌پور در این مراسم آن‌قدر تشویق شد که حتی نتوانست از مجریان برنامه، داوران و مردم تشکر کند چون با هر جمله‌ جمعیت شروع به تشویق او و برنامه نود می‌کردند.


بعد از پایان برنامه نود بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند فردوسی‌پور می‌تواند کارش را در خارج از ایران دنبال کند، اتفاقی که تا به امروز رخ نداده است. در روزهای گذشته اما خبری در فضای مجازی، به‌ طور خاص در تلگرام و توییتر، دست‌به‌دست می‌شود؛ خبری مبنی بر اینکه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای به عادل فردوسی‌پور پیشنهاد همکاری با دستمزدی 20 هزار پوندی برای هر ماه داده است. البته عادل فردوسی‌پور خیلی زود به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «این خبر صحت ندارد. هیچ‌گونه تماسی از این شبکه با من گرفته نشده و اگر هم‌ چنین پیشنهادی مطرح می‌شد واضح است که آن را نمی‌پذیرفتم و پاسخم منفی بود.»


صمد مرفاوی، پیشکسوت فوتبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره پایان یافتن برنامه نود و تاثیری که بر فوتبال ایران گذاشته گفت: «برنامه نود تاثیرات مثبت زیادی در فوتبال ایران داشت. این برنامه تلاش داشت نقاط منفی فوتبال ایران را بررسی کند و راهکاری برای رفع این مشکلات به دست آورد. بی‌شک این برنامه جنبه‌های منفی هم داشت، اما جنبه مثبت آن بیشتر بود. پرداختن به مسائل و مشکلات داوری، مشکلات فدراسیون و باشگاه‌ها، بی‌برنامه بودن مسابقات لیگ و بحث فساد در فوتبال نقاط مثبت برنامه نود بود.»

 

او در ادامه گفت: «برنامه فوتبال برتر هم نتوانست جانشین خوبی برای برنامه نود شود. متاسفانه فوتبال برتر ساختاری آماتور دارد و همین موضوع باعث شده جای خالی فردوسی‌پور و برنامه نود در فوتبال ایران حس شود. نود به خاطر سابقه‌ای که داشت خیلی حرفه‌ای‌تر ساخته می‌شد.»


در آخر سوالی که باید پاسخ داده شود این است که آیا فردوسی‌پور به صداوسیما بازمی‌گردد؟ با وجود عدم استقبال مخاطبان از برنامه فوتبال برتر و حواشی زیادی که این برنامه در پی داشت، جای خالی یک برنامه حرفه‌ای و قدرتمند در فوتبال ایران خالی است. برنامه‌ای که بتواند مشکلات فوتبال ایران را به‌ نقد بگذارد و سعی در رشد فوتبال ایران داشته باشد.

 صمد مرفاوی در پایان صحبت‌هایش با اعتمادآنلاین در همین‌باره گفت: «امیدوارم یک برنامه خوب فوتبالی با شاخصه‌های نود در صداوسیما ساخته شود یا همین برنامه با برطرف کردن نقطه‌ضعف‌هایش دوباره به تلویزیون بازگردد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار