کد خبر: ۸۰۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱ 02 December 2019
دنیای اقتصاد: لیست اقلام معاف از ثبت سفارش واردات در مناطق آزاد اعلام شد. گمرک ایران فهرستی از ۷۶ قلم کالا برای واردات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را منتشر کرد که به شرط مصرف در خط تولید واحدهای فعال صنعتی مستقر در این مناطق، واردات آنها معاف از ثبت سفارش خواهد بود.

گمرک ایران در موافقت با تعرفه‌های پیشنهادی مناطق آزاد، فهرست ۷۶ قلم کالای وارداتی معاف از ثبت سفارش برای واردات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را منتشر کرد. بر این اساس واردات مواد اولیه تولیدی و واسطه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز واحدهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شامل ۷۶ردیف تعرفه دیگر به ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز نداشته و واردات آنها صرفا منوط به رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهد بود.

البته گمرک ایران موافقت با تعرفه‌های پیشنهادی مناطق آزاد برای معافیت واردات این ۷۶ قلم کالای وارداتی را به مصرف این کالاها در خط تولید واحدهای فعال صنعتی مستقر در مناطق آزاد و تا سقف نیاز آنها مطابق پروانه بهره‌برداری مشروط کرده است.  در ادامه این گزارش به برخی کالاهای گنجانده شده در این فهرست به‌صورت طبقه‌بندی شده اشاره شده است. براساس جداولی که از سوی گمرک ایران منتشر شده است، چند نوع کالا در دسته‌بندی‌های مختلف برای معافیت‌ها معرفی شده‌اند. گروه‌های کالایی را می‌توان به «معادن و صنایع معدنی»، «غیرفلزی‌ها»، «نساجی، پوشاک و سلولزی»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «خودرو و نیروی محرکه» و «برق و الکترونیک» طبقه‌بندی کرد.

در گروه معادن و صنایع معدنی می‌توان به لیست کالاهایی همچون «منگنز و کنسانتره آن»، «میعانات گازی»، «گرافیت»، «رینگ گرافیت»، «الیاف نسوز»، «نسوزها»، «قطعات سرامیکی»، «مواد نسوز کوره»، «فرو منگنز پرکربن»، «فرو سیلیکو منگنز»، «ورق فولادی»، «ورق به عرض بیشتر از ۱۸۵۰ میلی‌متر»، «آهنگری شده» و انواع پروفیل اشاره کرد. همچنین در گروه غیرفلزی‌ها می‌توان به «سدیم لوریل سولفات»، «اسپری فعال‌کننده»، «کش» و «پمپ» اشاره کرد. اما در گروه «نساجی، پوشاک و سلولزی» چه محصولاتی جانمایی شده‌اند؟ مطابق با ارزیابی‌ها «ورق ام دی اف خام»، «ورق اچ دی اف خام»، «ام دی اف خام»، «تخته چند لایه»، «پالت‌های ساده، پالت‌های صندوقی و سایر تخته‌های بارگیری؛ حلقه‌های اتصالی پالت از چوب»، «دوک‌مقوایی»، «منسوج‌ نبافته»، «طناب»، «اجزا و قطعات فوتبال دستی-آدمک و قطعات ایرهاکی-دیسک ایرهاکی» از جمله کالایی هستند که در لیست معافیت‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد کالایی همچون «دو زمانه بین ۵۰ تا ۲۵۰ سی‌سی»، «دو زمانه بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی»، «پوسته یاتاقان، توام شده با بلبرینگ یا رولربیربنگ»، «کلاچ و کوپلینگ محور (از جمله قفل گاردن)»، «چرخ‌های دندانه‌دار، چرخک زنجیر خور و سایر ادوات انتقال نیرو عرضه شده به‌طور مجزا؛ اجزاء و قطعات»، «درزگیر واشر»، «مکانیکال سیال»، «کامیون‌های جرثقیل»، «جعبه‌دنده کامیون»، «ترمز جلو و عقب»، «پدال»، «سیستم دنده»، «اجزا و قطعات محور تریلی» و «اجزا و قطعات صندلی» در فهرست گروه خودرو و نیروی محرکه قرار گرفته‌اند. در لیست گروه ماشین‌آلات و تجهیزات هم نام کالایی هچون «اجزا و قطعات دستگاه بسته‌بندی»، «وینچ»، «اجزا و قطعات دستگاه آب»، «اجزا و قطعات چرثقیل سقفی»، و «کاسه نمدهای مقاوم در برابر خوردگی UF۶» دیده می‌شود. اما در گروه برق و الکترونیک چه کالاهایی مشمول معافیت‌ها شدند؟ بر این اساس کالاهایی مانند «باتری نیکل کادمیوم»، «بوق»، «دستگاه تجزیه گاز یا دود» و «کیلومتر برای موتور‌سیکلت» در این لیست جانمایی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار