کد خبر: ۸۰۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 02 December 2019

آمار مبتلایان به بیماری آنفولانزا در کشور بیشتر می شود و این مسئله بسیار نگران کننده ای است چرا که نوع شدید این بیماری قربانی هم می گیرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از جام جم آنلاین، می توان از آنفولانزا پیشگیری کرد و پیش از آنکه به مرحله شدیدی برسد به سرعت آن را کنترل کرد.

در اینباره خلیل رزاقی پزشک داخلی به جام جم آنلاین گفت: آنفولانزا یا خفیف است و یا شدید. نوع شدید آن می تواند منجر به مرگ افراد هم بشود. این بیماری از سرماخوردگی به وجود می آید و علائم متعددی دارد.

رزاقی افزود: بیماری آنفولانزا علائم مختلفی دارد. عموما علائم این بیماری تب و لرز، سرفه، سوزش گلو، اسهال و استفراغ، سردرد، گرفتگی و دردناک شدن بدن و آبریزش بینی و یا کیپ شدن بینی هستند.

این پزشک تاکید کرد: اگر دوره بیماری طول کشید این موضوع بسیار خطرناک است چرا که می توان جان افراد را تهدید کند. آنفولانزا در صورت تداوم می تواند منجر به التهابات قلبی، مغزی و عضله ای شود و در مجموع در چند عضو بدن نارسایی ایجاد کند.

وی افزود: ما با یک عفونت ویروسی در بیماری آنفولانزا روبرو هستیم که واکنش های التهابی شدید در بدن فرد بیمار به وجود می آورد و مسمومیت عفونی به وجود می آورد که ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود.

رزاقی با بیان اینکه آنفولانزای شدید دیگر بیماری های موجود در بدن فرد همانند آسم را تشدید می کند گفت: افراد بالای ۶۵ سال، خانم های باردار، کودکان زیر ۵ سال بیشتر به آنفولانزا مبتلا می شوند. افرادی هم که آسم ، دیابت و یا بیماری های قلبی نیز دارند باید بسیار مراقب باشند تا آنفولانزا نگیرند و به محض اینکه نخستین علائم آن را در بدن خود مشاهده کردند به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

این پزشک داخلی در ادامه گفت: در مجموع افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید مراقب باشند.

این پزشک داخلی بیان داشت: ویروس آنفولانزا شامل سه نوع A، B، و C است. این ویروس ها از طریق مستقیم و غیرمستقیم گسترش پیدا می کنند.

وی با هشدار در رابطه با آنفولانزا در کودکان گفت: بروز آنفولانزا در بدن کودکان به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد. گریه بدون اشک، صورت کبود، تنفس تند، تب شدید از این علائم هستند.

رزاقی با بیان اینکه سرگیجه، بدن درد ، ادرار نکردن و ... از دیگر علائم آنفولانزا در بزرگسالان محسوب می شوند نیز گفت: به سرعت باید آنفولانزا را کنترل کرد، اگر چنین اتفاقی نیفتاد فرد ممکن است به نارسایی های اعضای مختلف بدن مبتلا شود. ذات الریه نیز شدیدترین مشکل این بیماری است که گاهی اوقات منجر به مرگ افراد هم می شود.

وی یادآور شد: گرفتن جلوی بینی و دهان هنگام عطسه بدیهی ترین چیزی است که یک فرد مبتلا به آنفولانزا باید رعایت کند. معمولا یک فرد مبتلا به این بیماری یک روز پیش از ظهور علائم و پنج روز پس از آن ناقل بیماری است و هم خودش و هم دیگران باید رعایت کند.

این پزشک با تاکید بر استفاده از ماسک گفت: واکسن های تب فصلی بدن را از ویروس آنفولانزا حفظ می کند. این واکسن می تواند به صورت تزریقی باشد و یا اسپری. البته این واکسن و اسپری برای خانم های باردار، کودکان و افراد مبتلا به آسم پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه با شستن مداوم دست ها و گرفتن جلوی دهان و بینی و البته دوری کردن از محیط های شلوغ می توان از آنفولانزا پیشگیری کرد گفت: افراد مبتلا به این بیماری باید مایعات زیاد بخورند. مصرف دارو هم دقیقا باید بر اساس دستور پزشک باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار