پیشرفت تکنولوژی آثار مختلفی بر زندگی افراد دارد، این آثار را می‌توان در شیوه و آداب غذا خوردن و تغییر در نوع مواد غذایی و حتی عادات مرسوم به عینه مشاهده کرد؛ افزایش تمایل به مصرف غذاهای کنسرو شده، یکی از این تغییرات است.
کد خبر: ۸۰۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ 16 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:یک کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با اشاره به افزایش تمایل افراد و خانواده‌ها به استفاده از محصولات کنسرو شده، خواستار توجه اکید به توصیه‌های بهداشتی در این خصوص شد.

 الهام باباعلی دوشنبه 25 آذر در یک کارگاه آموزشی، گفت: برای گرم کردن مواد غذایی کنسرو شده، قوطی کنسرو چه به صورت در بسته و چه باز شده، نباید به شکل مستقیم روی شعله قرار داده شود، زیرا ممکن است براثر حرارت زیاد لحیم جداره قوطی ذوب و ذرات فلز وارد ماده غذایی شود.

او ادامه داد: این موضوع به ویژه در مورد قوطی‌های کنسرو باز شده اهمیت دارد زیرا قراردادن این قوطی‌ها روی شعله مستقیم اجاق خوراک پزی، منجر به افزایش سرعت فعل و انفعالات شیمیایی بین ماده غذایی و جداره داخل قوطی که در اثر باز شدن آسیب دیده و اندود آن از بین رفته می شود.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی خاطرنشان کرد: شهروندان قبل از مصرف کنسروها برای از بین بردن سم خطرناک «بوتولیسم» احتمالی موجود در مواد غذایی کنسرو شده قوطی های کنسرو دست کم به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشانده شود.

او گفت: پس از باز کردن قوطی کنسرو محتویات آن به سرعت خارج و در ظرف دیگری ریخته شود، چرا که ممکن است ماده غذایی بعد از باز کردن درب قوطی در مجاورت اکسیژن هوا با جداره داخل قوطی، هر چند که اندود هم شده باشد وارد واکنش شود.

این کارشناس ایمنی موادغذایی گفت: برای نگهداری مازاد محتویات قوطی کنسرو بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کرده و در یخچال نگهداری شود و زمان مصرف دوباره، محصول باید مجدد حرارت داده شود.

او اضافه کرد: در صورت وجود زنگ زدگی در سطح خارجی قوطی ها احتمال سوراخ بودن و فساد محتویات آن وجود دارد. بنابراین از مصرف این چنین کنسروهایی باید خودداری شود. ایجاد حالت زنگ زدگی در سطح از سویی دیگر، احتمال سوراخ بودن بدنه و باز شدن درزها در منطقه زنگ زدگی وجود دارد.

این کارشناس ارشد ایمنی مواد غذایی گفت: نشت مواد غذایی داخل قوطی به ویژه در مورد قوطی هایی که ضربه دیده اند موجب تماس محتویات با هوای خارج و در نتیجه فساد و سمیت آن می شود و لازم است از مصرف آن خودداری شود.

او خاطرنشان کرد: کنسروها را می توان قبل از باز شدن برای مدت طولانی در شرایط محیطی نگهداری کرد، مشروط بر اینکه با رعایت کامل اصول کامل بهداشتی تهیه شده باشند. البته محتویات کنسرو در داخل قوطی به تدریج با یکدیگر و حتی با جداره داخلی قوطی وارد فعل و انفعالات شیمیایی می شود، بنابراین مصرف کنسروهایی که سال ها مانده اند صحیح نیست، این چنین کنسرو هایی اغلب با بوی کهنگی و مزه تند و نامطبوعی همراه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار