مدير جهاد كشاورزي سرباز گفت: برداشت ميوه استوايي و گرمسيري گواوا از سطح ۲۳۰هكتار باغات بارور اين شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۸۰۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶ 28 December 2019

 به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان سعيد نارويي گفت: سطح زير كشت اين ميوه گرمسيري كه بعد از انبه بيشترين سطح را به خود اختصاص داده ۲۷۰هكتار است كه ۲۳۰هكتار آن بارور ميباشد.

وي پيش بيني كرد امسال بيش از ۲هزار تن گواوا در شهرستان سرباز توليد شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان اظهار داشت: ميوه گواوا با داشتن طعم و عطر خاص كه در منطقه به زيتون محلي يا جام مشهور است بيشتر در صنايع دارويي، غذايي و صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي گفت: درختان بارور گواوا در شهريور ماه گل مي دهد و برداشت محصول آن از اواخر آبان آغاز و تا اواخر فروردين سال بعد ادامه دارد.

اين مقام مسئول گفت: ميوه گواوا برداشت شده در فصول سرد سال كه كمبود ميوه هاي نوبرانه محسوس است نقش مناسبي در تنظيم بازار ميوه دارد.

وي گفت: بيش از ۹۰ درصد از باغات گواوا در منطقه پيشين اين شهرستان قرار دارد و محصول برداشت شده علاوه بر مصرف داخلي به استان هاي همجوار سيستان و بلوچستان صادر مي شود.

نارويي تاكيد كرد نهال هاي مورد نياز توسعه باغات ميوه هاي گرمسيري در شهرستان توليد شده ودر برنامه داريم كشت گواواي پاكوتاه را در سرباز توسعه و مشكل برداشت اين محصول را مرتفع نماييم.

گوآوا نوعی گیاه گرمسیری با درختچه‌ای همیشه‌سبز از خانواده میرتاسه است که برگ‌های دربرابر هم دراز و بیضی شکل دارد. این درختچه بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است. گواوا درختچه‌ای همیشه سبز است و برگ‌های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل‌های آن خوشبو است. پوست تنه گواوا سبز یا قهوه‌ای متمایل به قرمز است. دارای ریشه‌های سطحی است ریشه می‌تواند به گونه عمقی و پرپشت گسترش پیدا کند. گل‌های آن سفید و خوشبو هستند و در بهمن و اسفند به گل می‌نشیند. میوه آن چیزی همانند به زیتون یا انار کوچک است. چرا که در بالای میوه تاجی از کاسبرگ‌ها قرار دارد. میوه آن گوشتدار است. دانه‌های آن مانند دانه‌های انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می‌خورند.

در مناطق جنوب ایران، به این میوه زیتون محلی نیز می‌گویند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
کجا می روند ما در بازار ندیدم که محصول ایرانی را بخریم ................................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
خودشون می خورنش،زیاد نیس
UiOPBGacrQj
|
Thailand
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
خیلی هم عالی
UdZPeFIpQwqabj
|
Thailand
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
توی تایلند هم هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار