سخنگوی ستاد شناسایی بسته معیشتی درباره تعیین تکلیف جاماندگان بسته معیشتی توضیح داد.
کد خبر: ۸۱۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 04 January 2020

تقریبا ۱۰ سال پیش بود که دولت طرح دریافت کمک نقدی به مردم را آغاز کرد و حالا پس از گذشت یک دهه از توزیع یارانه به برخی از اقشار کم و متوسط درآمد، این بار دولت طرح جدیدی تحت عنوان بسته حمایت معیشتی را ارائه کرده که همانند روز‌های ابتدایی اجرای طرح یارانه با حواشی و علامت سوال‌های متعددی روبرو است.در روز‌های پایانی آبان ۹۸ و همزمان با اصلاح نرخ بنزین، رئیس سازمان برنامه و بودجه از مابه التفاوت افزایش نرخ بنزین به ۶۰ میلیون نفر یعنی ۱۸ میلیون خانوار خبر داد و ربیعی، سخنگوی دولت هم بیان کرد که این خانوار‌ها شناسایی شده اند و تمام مبالغ مابه التفاوت، به حساب آن‌ها که از اقشار کم درآمد جامعه هستند واریز خواهد شد.

در مرحله اول توزیع، به حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه نقدی دوم اختصاص یافت و افراد دیگر به دلیل نداشتن شرایط لازم از دریافت آن محروم شدند و این خود، شروعی برای برخی از گمانه زنی‌ها بود چرا که افرادی با وجود داشتن درآمد بالا مشمول این بسته شدند، اما ثبت نام و تعلق این بسته به افرادی که حتی زیر خط فقر درآمدی بودند با، اما و اگر‌های متعددی روبرو شد.

با آغاز طرح ثبت نام و توزیع بسته معیشتی به شهروندان، احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مواردی چون؛ داشتن خودرو با قیمت بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان، واحد مسکونی به ارزش بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومان در تهران و ۹۰۰ میلیون تومان در شهرستان ها، حکم حقوقی بالاتر از ۵ میلیون تومان و... به عنوان ملاک‌های فاقد برخورداری از بسته حمایت معیشتی نام برد و در ادامه، از شهروندان خواسته شد با شماره گیری کد# ۶۳۶۹* درخواست خود را ثبت کنند تا از طریق یک پیامک متوجه شوند که مشمول دریافت این بسته شده اند یا خیر؟!

با باز شدن سامانه و آغاز ثبت نام این طرح در مرحله اول، برخی از شهروندان ورود دولت به ریز حساب‌های بانکی افراد به منظور شناسایی موقعیت مالی آن‌ها و محروم شدن از دریافت بسته در صورت عدم اجازه انجام این کار را منصفانه و درست نمی‌دانستند که از میان آن‌ها می‌توان به سرایدار یک مجتمع مسکونی اشاره کرد. او با اعتراض به این موضوع گفت: "ساکنان مجتمع، همه هزینه‌های قبض‌ها و شارژ ساختمون رو به کارت بانکی من واریز می‌کنن و تراکنش حساب من بالاس. به همین خاطر، وقتی برای بسته معیشتی ثبت نام کردم، گفتن که بهم تعلق نمی‌گیره. "

از ترافیک سنگین ثبت نام بسته معیشتی تا بلاتکلیفی شهروندان

گلایه شهروندان به همین جا ختم نشد و ترافیک سنگین به وجود آمده در فرایند ثبت نام، دریافت نکردن کد رهگیری و بلاتکلیفی‌های حاصل از آن نیز بخش دیگری از اعتراض‌های مردمی بود که خامی و توجه نکردن به تمامی ابعاد این طرح را نشان می‌داد؛ به طوری که موج دیگری از اعتراض ها، از طرف بازنشستگان و زوجین جوان راه افتاد.

افرادی که به تازگی ازدواج کرده و نه تنها پیش از این، از دریافت یارانه محروم بودند بلکه علی رغم مستقل شدن هم، شامل دریافت بسته حمایت معیشتی نشدند. پس از آن بود که موضوع نحوه ارائه این بسته حمایتی به زوجین تازه ازدواج کرده تیتر برخی از رسانه‌ها شد و سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح بسته حمایت معیشتی وزارت رفاه هم اعلام کرد: زوجین جوان، اگر هنوز یارانه شان را از خانواده جدا نکرده اند و یارانه شان وصل است مشکلی وجود ندارد؛ امّا اگر یارانه آن‌ها قطع شده باشد یا قصد داشته باشند حساب یارانه خود را تفکیک کنند باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و تشکیل پرونده بدهند و مراحل لازم را طی کرده و سپس اطلاعات خود را با ذکر دلیل در سامانه‌ای که اعلام خواهیم کرد، وارد کنند تا مراحل لازم طی شود. به همین دلیل با یکی از زوجین تازه ازدواج کرده به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کردیم.

پس از مطرح کردن سوالی در رابطه با تشکیل پرونده برای دریافت یارانه و بسته معیشتی، یکی از کارمندان مرکز، در حالی که بخشنامه سامانه را به ما نشان داد، گفت: " ببینید. توی این بخشنامه هنوز درمورد اعلام مراجعین متقاضی طرح معیشتی به پلیس +۱۰ که توی رسانه اعلام شده دستورالعملی داده نشده. شما باید برید بخشداری و اگه پاسخگو نبودن به وزارت رفاه مراجعه کنین. "

با مراجعه به بخشداری با برگه‌ای با مضمون "این ارگان صرفا جهت جداسازی یارانه است. جهت برقراری یارانه قطع شده فقط به وزارت رفاه مراجعه شود. " و شماره تماس وزارتخانه روبرو شدیم که علی رغم تماس با آن و در صف انتظار بودن ربع ساعته، هیچ گونه پاسخی دریافت نکردیم.

به همین منظور راهی وزارت رفاه شدیم تا از کَم و کِیف موضوع مطلّع شویم. یکی از افراد حاضر در این وزارتخانه ما را به مسئول پاسخگویی به سوالات بسته حمایت معیشتی ارجاع داد و او در رابطه با ارائه بسته معیشتی به زوج‌های جوانی که به تازگی ازدواج کرده اند و یارانه دریافت نمی‌کنند پاسخ داد: " این افراد میتونن از دی ماه از طریق سایتی که متعاقبا اعلام میشه برای ثبت نامشون اقدام کنن که این سامانه با قبلی فرق می‌کنه و برای یک هفته تا ده روز باز است. "

پاسخ سخنگوی ستاد شناسایی بسته معیشتی به برخی از ابهامات این طرح

برای اطلاع از جزئیات بیشتر با حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی طرح بسته معیشتی گفتگو کردیم.

وی  اظهار کرد: در بازه زمانی ۳ تا ۲۰ آذر افرادی که بسته معیشتی را دریافت نکردند و در کد #۶۳۶۹* ثبت کردند بسته معیشتی را دریافت کردند که این افراد ۴ میلیون ۹۰۰ هزار خانوار بودند.

میرزایی با بیان اینکه افراد می‌توانند در سامانه hemayat.mcls.gov.ir شماره ملی و شماره حساب واریزی یارانه وارد کنند، افزود: تاکنون ۳ میلیون ۷۰ هزار ۵۳۱ خانوار درخواست خود را ثبت کردند.

وی افزود: تعداد ۴۱۹ هزار ۳۰۴ خانوار که بالغ بر یک میلیون ۲۲۷ هزار ۱۹۱ نفر هستند در مرحله جدید مشمول دریافت بسته حمایت معیشتی شدند.

  سخنگوی ستاد شناسایی طرح بسته معیشتی ادامه داد: در این خصوص دو اقدام انجام دادیم ابتدا برای آن‌ها پیامک ارسال کردیم که خانوار شما مشمول است و کمک معیشتی به حساب آن‌ها واریز می‌شود و بعد لیست را به سازمان برنامه و بودجه تحویل دادیم.

میرزایی بیان کرد: افرادی که یارانه و حمایت معیشتی دریافت نمی‌کنند، می توانند از تاریخ ۱۰ دی تا ۲۴ دی مهلت ثبت نام دارند به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و بخش ثبت خانوار جدید را کلیک و اطلاعات سرپرست خانوار را ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن ها باید شماره ملی، جنسیت، سال تولد سرپرست خانوار و یک شماره تلفن همراه را در سایت وارد کنند و قدم‌های بعدی برای آن‌ها پیامک می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان دی ماه مشخص می‌شود که این افراد مشمول دریافت کمک معیشتی هستند یا خیر، بیان کرد:  کسانی که درخواست داده بودند، اما مشمول نشده بود از دوشنبه (۱۶ دی‌ماه) می‌تواند علت مشمول نشدنشان را متوجه شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار