کد خبر: ۸۱۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲ 19 January 2020

ردپای خرس "مم بلوچی" به دنبال وقوع بارش‌های رحمت الهی که نوید دهنده حیات و سرزندگی است در ارتفاعات ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان یافت شد.

با توجه به اینکه ارتفاعات رشته کوه بیرک از روزهای قبل پوشیده از برف بوده، شرایط برای حضور جاندارانی مانند خرس سیاه بلوچی فراهم شده است.

بارش‌های برف و باران در خاش و حوزه ایرندگان سبب با نشاط شدن طبیعت منطقه شده و با توجه به گرمای هوای ایرندگان رویش گیاهان دارویی و خوراکی پیش از بهار نوید دهنده سالی آباد است.

یافت شدن آثاری از حیات خرس سیاه و دیگر حیوانات وحشی و با نشاط شدن طبیعت با رویش انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند قارچ و سبزی کوهی امید به آبادانی منطقه را برای مردم خاش زنده کرده است.

بخشدار ایرندگان خاش اظهار داشت: با توجه به اینکه ارتفاعات بیرک محلی مناسب برای گردش و لذت بردن از طبیعت است، انتظار داریم گردشگران به طبیعت و حیات وحش احترام گذاشته و برای حیواناتی مانند خرس سیاه ایجاد مزاحمت نکنند تا از خشم حیوانات وحشی در امان باشند.

عنایت ایرندگانی افزود: ایرندگان و کوه بیرک از نقاط بکر و منحصربفرد گردشگری، تفریحی و سیاحتی در شهرستان خاش هستند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی به منازل، کشاورزی، دام‌ها و زندگی مردم خسارت وارد شده است، گفت: آسیب دیدن زیرساخت‌های خدماتی در کنار خسارت وارد شدن به زندگی مردم جبران ناپذیر بوده و به حمایت‌های ملی نیاز داریم.

خرس سیاه بلوچی که به زبان محلی «مَم» گفته می‌شود از جمله‌ گونه‌های پراهمیت، کمیاب، در خطر انقراض و البته ناشناخته که در زیستگاه خود در مناطق کوهستانی جنوب شرقی ایران شامل استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ندرت دیده می‌شود.

 ارتفاعات بیرک ایرندگان و رشته کوه سیاه بند خاش از زیستگاه‌های مهم این گونه محصربفرد جانوری به شمار می‌روند.

حفظ گونه‌های کمیاب نیازمند مراقبت‌های ویژه و همکاری مردم با رعایت توصیه‌های محیط بانان است به همین سبب از مردم انتظار است چنانچه فرد یا افرادی را مشاهده کردند که قصد آسیب رساندن یا شکار غیرمجاز حیوانات وحشی را دارند به نزدیکترین پاسگاه انتظامی یا محیط بانی اطلاع دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار