روایت مجید انصاری از موافقت رهبری با نقش مجلس در قانون انتخابات

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در میانه گفت‌وگو با ایران، موضوع جالبی را شاید برای اولین بار رسانه‌ای کرد: «بعد از انتخابات دوره هشتم وزیر اطلاعات آقای اژه‌ای و وزیر کشور آقای‌ پورمحمدی نامه‌ای به رهبری نوشتند و هر کدام دلایلی آوردند که قانون انتخابات مجلس نقایصی دارد و این مجلس چون منافع خودشان مطرح است هر روز قانون را دستکاری می‌کنند و شما اجازه دهید قانون انتخاب مجلس از دست مجلس خارج شود و بیاید در مجمع تشخیص قانونگذاری شود به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی.

اگر این اتفاق می‌افتاد به این معنا بود که قانون انتخابات به عنوان یکی از قوانین مادر کشور که ابزار اعمال حاکمیت مردم است   در کل از مجلس خارج می‌شد و تا ابد به دست مجمع تشخیص که یک نهاد انتصابی است می‌افتاد. رهبری اصل درخواست را نپذیرفتند اما فرمودند در خود مجمع بحث کنید که آیا این مصداق «معضل» است یا نه و به من مشورت دهید.

موضوع به مجمع آمد و بحث‌های زیادی انجام شد. در آن زمان مهندس موسوی هم عضو مجمع بودند. من و ایشان بشدت با این موضوع مخالف بودیم. گفتم اولاً این معضل نیست که مجمع بخواهد درباره آن تصمیم بگیرد، ثانیاً این یک قانون مادر است و درست نیست انجام شود. اما فضای آن زمان به گونه‌ای بود که وقتی رأی‌گیری انجام شد غیر از من و مهندس موسوی بقیه اعضا رأی دادند که این معضل است.

مرحوم آقای هاشمی هم موافق بودند که این موضوع یک معضل است. مصوبه مجمع به رهبری اعلام شد و ایشان فرمودند نوار مشروح مذاکرات را برای من بیاورید. در آخر با بررسی گفت وگوها ایشان نظر اقلیت مجمع که ۲ نفر بودیم را بر نظر اکثریت ترجیح دادند.»

***

عارف برای تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان رایزنی می‌کند

شرق نوشت: «رایزنی‌های غیررسمی اصلاح‌طلبان ادامه دارد؛ این آخرین خبر از یازدهمین انتخابات مجلس است؛ در‌حالی‌که جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور دبیرکل‌های احزاب اصلاح‌‌طلب برگزار شده و بحث‌های زیادی درباره آن شکل گرفته است.

رد‌صلاحیت‌های گسترده اما اصلاح‌طلبان را به سوی رایزنی‌های غیررسمی کشانده؛ جلساتی غیر‌رسمی که البته انتقادهای علنی اخیر به شورای نگهبان نیز در آن مطرح شده است. طبق اخبار رسیده، محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی، در همین راستا جلساتی با نهادها و افراد ذی‌ربط داشته است؛ از فقها و حقوق‌دان‌های شورای نگهبان گرفته تا رئیس دستگاه قضا. تلاش‌ها برای تغییر فضای انتخابات حتی تا پاستور هم پیش رفته است. 

شنیده‌ها حاکی از آن است که در جلسات عارف، انتقادهای اصلاح‌طلبان به عملکرد شورای نگهبان مطرح شده است. این دیدارها با رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس نیز ادامه داشته است. علی لاریجانی نیز گویا بعد از این جلسات بود که به عملکرد شورای نگهبان انتقاد کرد.

شنیده‌ها حاکی از ایجاد بارقه‌هایی برای تأیید صلاحیت چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب بعد از اعتراض‌ها است. طبق اخبار موثق، شورای عالی سیاست‌گذاری اتخاذ تصمیم نهایی درباره انتخابات را به دوازدهمین روز ماه جاری موکول کرده است و تا آن روز باید صبر کرد. هرچند احتمال تحریم انتخابات منتفی دانسته شده، اما احتمال ارائه‌ندادن لیست انتخاباتی در بسیاری از حوزه‌ها بسیار بالاست.»

بیشتر بخوانید:

رایزنی عارف با شورای نگهبان، لاریجانی، رئیسی و واعظی

***

علت عجیب ردصلاحیت علی مطهری

مدتی پیش علی مطهری علت ردصلاحیتش توسط شورای نگهبان را عدم التزام عملی به نظام اعلام کرد. این اعلام رسانه‌ای باعث شد معاون پژوهشکده شورای نگهبان در یادداشتی تفاسیر عجیبی از عدم التزام عملی به نظام ارائه دهد. روز شنبه علی مطهری در یادداشتی یکی از مصادیق عدم التزام عملی به نظام را از نگاه شورای نگهبان روایت کرده است.

مطهری نوشته است: «به درخواست آن شورا روز جمعه چهارم بهمن به محل آن شورا آمدم و به حضور یکی از حقوقدان‌های آن شورا رسیدم. بعد از بحث کلی درباره روش بررسی صلاحیت‌ها، ایشان سه مورد را به عنوان نمونه برای عدم التزام عملی اینجانب به نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد که هیچ‌کدام وارد نبود. مثلاً گفت شما در نطق خود گفته‌اید «نهم دی اگر بنا باشد موجب تفرقه شود، دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است». گفتم درست است، الآن هم همین را می‌گویم. گفت شما باید همان جمله آقا را بگویید. گفتم من جمله خودم را گفته‌ام، جمله ایشان هم به جای خود. و البته از اینکه چنین نگاهی در یک عضو شورای نگهبان وجود دارد متأسف شدم.»

قاعدتا آموخته ایم که با روایتهای یکسویه  با احتیاط مواجه شویم . کما اینکه روز گذشته آقای واعظی رییس دفتر رییس جمهور ادعا کرد : نماینده‌ای را به خاطر حمایت از دولت و برجام رد صلاحیت کرده اند . از وی پرسیده شد آیا برای این ادعا سندی هم دارید ؟ پاسخ داد بروید از نماینده رشت بپرسید . وقتی خبرنگار الف با نماینده رشت تماس گرفت و موضوع را مطرح کرد او گفت: در این باره سخنی نخواهد گفت.

بیشتر بخوانید:

توضیحات مطهری درباره حضور در شورای نگهبان

 

جلسه خاتمی و ناطق با روحانی؛ از تکذیب تا تایید

چند روزی است خبر جلسه‌ای درباره انتخابات با حضور حسن روحانی، ناطق نوری و سیدمحمدخاتمی در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. برخی رسانه‌ها هم جزئیاتی از این دیدار منتشر کردند. انتشار این خبر با وتکنش‌های مختلفی همراه شد. نزدیکان دولت تلاش کردند اصل دیدار را تکذیب کنند. برگزاری چنین دیداری از سوی علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور تلویحا تکذیب شد.

معزی در توییتی نوشت: «تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به فیک نیوز، آبی گرم نخواهد شد. رییس‌جمهور نه امروز صبح و نه هیچ زمان دیگری، جلسه‌ انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت. گرچه روحانی وظیفه‌ خود می‌داند که همه‌ ارکان را برای خلق انتخاباتی رقابتی و پرشور متقاعد سازد.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور هم در توییتی نوشت: «آقایان در ذهنشان برای رئیس جمهور جلسه انتخاباتی طراحی‌می‌کنند. مکان را هم تعیین می‌کنند. شرکت‌کنندگان را هم مشخص می‌کنند. روز و ساعت را هم اعلام می‌کنند. دستور جلسه را هم تهیه می‌کنند. در پایان صورت مذاکرات را هم منتشر می‌کنند. آفرین به این همه خلاقیت!»

دفتر ناطق‌نوری با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات منتشرشده در برخی رسانه‌ها را تکذیب کرد اما درباره اصل جلسه سخنی به میان نیاورده است. در این اطلاعیه آمده است: «دفتر حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری داستان‌سرایی اخیر انتخاباتی برخی محافل دروغ‌پرداز و شایعه‌پراکن در خصوص محتوای جلسه‌ای با حضور برخی شخصیت‌ها را اقدامی ناشایست، غیر حرفه‌ای و قابل پیگرد قانونی می‌داند که هیچ سنخیتی با رفتار سیاسی منطبق بر اخلاق و ارزش‌های والای انسانی و اسلامی ندارد.»

اما جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از نزدیکان سیدمحمد خاتمی رویه‌ دیگری انتخاب کرد. اما اصل دیدار را تایید اما محتوای انتخاباتی را تکذیب کرد. جواد امام به ایرنا گفت: «آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته‌است. درواقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاده‌است.»

بیشتر بخوانید:

رئیس دولت اصلاحات و رئیس‌جمهور دیدار کردند

***

کرباسچی: مردم و تاریخ درباره زندگی بدون تشریفات مرحوم هاشمی قضاوت خواهند کرد

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند مرحوم هاشمی زندگی اشرافی داشت به جماران گفت: «زندگی آقای هاشمی مشخص بود و آنچه از خود برجای گذاشته نیز مشخص است. اینکه برخی با تبلیغات دروغ و جوسازی چنین القاء می‌کنند دلیل دیگری دارد. یک زمانی از من سوال می‌کردند چرا آقای هاشمی با این حجم از تبلیغات و دروغ مقابله نکرد؟ گفتم به نظرم ایشان هیچ‌گاه نمی‌خواست وقت خود را برای دفاع در برابر این گونه تخریب‌ها تلف کند و یا اینکه بخواهد جواب حرف باطلی را دهد. فکر می‌کرد این مسائل سرانجام در طول زمان و با عملکرد اشخاص روشن خواهد شد.

امروز هم که دیگر آقای هاشمی در میان ما نیست، آنچه به عنوان میراث از ایشان باقی مانده، روشن است. آنقدر راجع به کاخ نشینی آقای هاشمی صحبت کردند ولی امروز همان به زعم برخی‌ها کاخ، تبدیل به موزه شده و کافی است یک بار از آن بازدید کنید تا ببینید چه بُعدی از کاخ نشینی در آنجا وجود داشته است؟ اگر وضعیت زندگی آقای هاشمی با برخی افرادی که شعار کاخ نشینی ایشان را می‌دهند، مقایسه کنید معلوم خواهد شد که خود آنها در چه شرایط و موقعیتی زندگی می‌کنند.

به نظرم در تقوا، پرهیزکاری، فرهیختگی و زندگی بدون تشریفات آقای هاشمی، قضاوت عموم مردم و تاریخ مشابه تبلیغات و جوسازی‌های این چنینی نیست.»

***

برنده انتخابات مجلس از نظر زیباکلام

صادق زیباکلام درباره نحوه شکل‌گیری رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: در این انتخابات رقابتی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شکل نمی گیرد، زیرا اصلاح‌طلبان حضوری در انتخابات ندارند و شاید تعداد کمی کرسی در مجلس بدست آورند. اگر عارف در انتخابات شرکت می‌کرد، بعید بود حتی صدهزار رای هم بدست می‌آورد. رقابت دو قطبی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شکل نمی‌گیرد و جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد برنده واقعی این انتخابات هستند.

وی ادامه داد: در مجلس یازدهم نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان تاثیر گذار نیستند و بحث ترکیب مجلس بعدی درباره رقابت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست، بلکه بحث اصلی این است که تندروها ۱۵۰ کرسی بدست می‌ آورند یا ۲۰۰ کرسی؟ اصولگرایان سنتی هم در اقلیت خواهند بود. جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها هیات رئیسه و احیانا ریاست مجلس را بدست می آورند. شاید آقاتهرانی یا ذوالنور رئیس مجلس و زاکانی، الیاس نادران، نقوی حسینی، یامین پور یا رسایی اعضای هیات رئیسه شوند.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت جریان قالیباف در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: قالیبافی‌ها شاید در مشهد و چند شهر دیگر در استان خراسان وضعیت خوبی داشته باشند اما پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها اکثریت مجلس را خواهند داشت. طرفداران احمدی‌نژاد با پایداری‌ها رابطه بهتری دارند تا با قالیبافی‌ها. اتحاد اصلی بین پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها شکل گرفته است. قالیباف خیلی مورد اعتماد و تایید پایداری‌ها نیست. او سعی می‌کند خود را نواصولگرا و متفاوت معرفی کند، اما نه پایداری ها او را قبول دارند و نه احمدی‌نژادی‌ها. من برای قالیباف برای ریاست مجلس شانسی قائل نیستم./الف