مدیر کل اداره موزه‌های کشور با اشاره به توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه گفت: قطعاً برنامه‌های توسعه‌ای کشور، ساخت موزه در سواحل مکران را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۸۱۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶ 07 February 2020

محمد‌رضا کارگر در گفتگو با خبرنگار مانا بر ضرورت ساخت موزه در نوار ساحلی جنوب کشور در راستای معرفی هر چه بیشتر تاریخ و فرهنگ این مناطق تأکید کرد و بیان داشت: طی سال‌های اخیر توجه به تاریخ و میراث خلیج فارس بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل اداره موزه‌های کشور ادامه داد: در همین راستا نیز توجه به ایجاد موزه مرتبط با تاریخ خلیج فارس در برخی از شهر‌های جنوبی کشور صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به عناوین مختلف اشاراتی به حوزه میراث خلیج فارس در تمام موزه‌های کشور داشته ایم چرا که خلیج فارس در طول هزاران سال تأثیر زیادی در فرهنگ و تمدن ایران به خصوص در مناطقی که در حاشیه خلیج فارس قرار داشته، گذاشته است.

تاریخ ایران مدیون خلیج فارس است

کارگر با تأکید بر اینکه تاریخ ایران مدیون خلیج فارس است، اظهار داشت: ارتباطاتی که طی هزاران سال در حوزۀ خلیج فارس به واسطه این آبراه مشترک بین ما و سایر تمدن‌های دیگر به وجود آمده باعث شده تا ایران از طریق خلیج فارس تأثیرات زیادی را از سایر تمدن‌ها بپذیرد و نیز به طور متقابل تأثیراتی را نیز بر سایر تمدن‌ها بگذاریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون موزه منطقه‌ای بوشهر با محوریت میراث خلیج فارس در دست ایجاد است، بیان داشت: هم اکنون برنامه جدیدی برای ساخت موزه مرتبط با خلیج فارس نداریم، اما تلاش می‌کنیم تا موضوعات مرتبط با میراث خلیح فارس و دریای مکران را در موزه‌های کشور در قالب نمایشگاه برگزار کنیم.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به توسعه سواحل مکران در برنامه ششم توسعه گفت: قطعاً برنامه‌های توسعه‌ای کشور، ساخت موزه در سواحل مکران را به دنبال خواهد داشت.

به گفته کارگر، با ساخت موزه در سواحل مکران می‌توان بیش از پیش تاریخ و فرهنگ ساحل‌نشینان این منطقه غنی تاریخی را به همگان به ویژه گردشگران خارجی و داخلی معرفی کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بدون شک هر توسعه ای که امروزه در کشور صورت می‌گیرد بدون توجه و محوریت نقش موزه، انجام آن محال به نظر می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنا به ابلاغ‌های اداره کل موزه‌های کشور، در همه پروژه‌های توسعه‌ای که در کشور در حال انجام است، پروژه ایجاد موزه در نظر گرفته شده است.

کارگر با تاکید بر اینکه نقش موزه‌ها در ایجاد توسعه پایدار بسیار با اهمیت است، اذعان داشت: ساخت موزه علاوه بر اهمیت و نقش آن در جذب گردشگران، باعث غنا بخشیدن به وقت گردشگرانی می‌شود که به سواحل مکران سفر کرده اند.

مدیر کل اداره موزه‌های کشور، یادآور شد: از سوی دیگر ساخت موزه باعث افزایش ماندگاری و اقامت بیشتر گردشگران در این مناطق خواهد شد.

وی در ادامه گفته‌های خود به توسعه در جزایر خلیج فارس و مناطق آزاد اشاره کرد و بیان داشت: ساخت موزه در مناطق آزاد به عهده سازمان مناطق آزاد است، اما در زمینه میراث فرهنگی و ساخت موزه این سازمان همکاری تنگاتنگی با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

کارگر اظهار امیدواری کرد: با توسعه ساخت و ایجاد موزه در مناطق مختلف کشور بتوانیم تاریخ غنی خلیج فارس و دریای مکران را به عموم مردم به ویژه گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار