پگاه آهنگرانی در گفت‌وگویی تازه به انتقاد از بازیگرانی که در فضای مجازی درباره هر چیزی اظهارنظر می‌کنند، پرداخت.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ 26 January 2020
در روزهای اخیر بازهم تعدادی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی خبرساز شدند. مهناز افشار توییتی درباره پگاه آهنگرانی منتشر کرد که باعث حواشی زیادی شد.

چندوقتی است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستر حواشی اجتماعی در کشورمان شده است، یعنی شبکه‌هایی که به خودی خود می‌توانند سبب اتفاقات مفیدی باشند، وسیله‌ای برای انتشار حاشیه‌های نازل و بعضاً دروغ‌هایی شاخ‌دار شده است. در ایام دهه اول محرم بود که یکی از بازیگران درجه دو تلویزیون پستی منتشر کرد که حاشیه‌ساز شد. قبل‌تر هم موارد زیادی از این دست رخ داده بود؛ اما در روزهای اخیر جنجال مجازی دیگری ایجاد شد که البته این‌بار میان خود سلبریتی‌ها بود.

مصاحبه‌جنجالی‌آهنگرانی
خانم پگاه آهنگرانی از بازیگران شناخته‌شده سینماست. او فرزند خانم منیژه حکمت از فیلمسازان ایرانی است. پگاه آهنگرانی اوایل ماه جاری از ممنوع‌الخروجی خود خبر داده بود. این بازیگر سینما و تئاتر که به‌عنوان داور به دعوت جشنواره «باتومی» گرجستان، قرار بود در این رویداد سینمایی شرکت کند، متوجه شد که ممنوع‌الخروج شده است. این اتفاق به‌دلیل پرونده‌ای است که بعد از حوادث ۸۸ در قوه‌قضاییه داشته و به موجب آن به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و اکنون حکم در پروسه اجرا قرار گرفته است. چندی پیش دادستان تهران هم در این زمینه گفته بود آهنگرانی به‌دلایل اتهام امنیتی و جرم عمومی ممنوع‌الخروج شده است؛ اما پگاه آهنگرانی بازهم خبرساز شد. این‌بار او طی یک مصاحبه تصویری صحبت‌هایی کرد که گویا خوشایند برخی از سلبریتی‌ها نبود. پگاه آهنگرانی در گفت‌وگویی تازه به انتقاد از بازیگرانی که در فضای مجازی درباره هر چیزی اظهارنظر می‌کنند، پرداخت.
 
پگاه آهنگرانی این روزها در فضای مجازی فعالیتی ندارد و درباره چیزی هم اظهارنظر نمی‌کند. او که چند سال پیش از بازیگران فعال در این میدان بود، می‌گوید: «خیلی وقت است که نه در فضای مجازی هستم، نه از کسی حمایت کرده‌ام و نه حرفی زده‌ام.» او می‌گوید این رفتار از سر ترس نیست: «این از سر ترس نیست زیرا حمایت از چهره‌های سیاسی ترسی که ندارد هیچ، اتفاقاً بعداً امتیازاتی هم می‌توانی بگیری.» آهنگرانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تصویری با خبر فوری می‌گوید: «مگر ما که هستیم و چه برتری نسبت به دیگر مَردم داریم که باید راجع به همه‌چیز نظر دهیم؟»
 
او کمپین‌هایی که بازیگران راه می‌اندازند را هم بی‌فایده می‌داند، چون مردم واقعاً به آن احساس نیاز نکرده‌اند و فقط به‌دلیل هواداری از یک بازیگر به آن پیوسته‌اند، پس در نهایت عمر کوتاهی هم خواهد داشت. بازیگر «دختری با کفش‌های کتانی» همچنین از احساس توهمی گفت که بازیگران در نتیجه داشتن چند میلیون فالوئر در فضای مجازی پیدا می‌کنند: «بازیگران فکر کرده‌اند چون چند میلیون فالوئر دارند، حق دارند راجع به همه‌چیز حرف بزنند.»

ماجرای «مهناز»،«پگاه» و «منیژه»
اما این‌ها پایان ماجرا نبود. مهناز افشار که خودش چندماه پیش به‌دلیل توییت خاصی که داشت، خبرساز شده و حتی کارش به بازخواست قضایی کشیده شده بود، مدتی است خارج از کشور به سر می‌برد. این باعث شده نه‌تنها پرونده قضایی‌اش باز بماند، بلکه نتواند تیم سازنده «قسم» را در زمان اکران این فیلم همراهی کند.
 
حالا و پس از انتشار مصاحبه پگاه آهنگرانی درباره فعالیت مجازی سلبریتی‌ها، مهناز افشار توییتی دراین‌باره منتشر کرد و نوشت: «پگاه آهنگرانی عزیزم، پیغامت رو همه شنیدن. امیدوارم هرچه زودتر حکم ممنوع‌الخروجی‌ات لغو شود.» سپس منیژه حکمت، کارگردان سینما و مادر پگاه آهنگرانی، بازیگر، در واکنش به توییت مهناز افشار درباره دخترش نوشت: «مهناز جان قصد جواب نداشتم ولی پگاه گفت این پیغام رو بهت بدم؛ اول اینکه این مصاحبه برای دو سال و اندی پیش است، پس نه به ممنوع‌الخروجی من ربط دارد و نه به‌خاطر عافیت‌طلبی است و به غلط این شائبه را جا نیندازید که پگاه عافیت‌طلب یا به هر طریقی به‌دنبال رفع ممنوع‌الخروجی بود.»

مرور همین ماجرای اخیر نشان‌دهنده میزان سست بودن فعالیت برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی است. از طرفی، یک بازیگر درباره فعالیت چهره‌ها در فضای مجازی مصاحبه‌ای کرده و نظرش را گفته است. حالا این نظر کمی برخلاف جریان مرسوم و با مضمونی انتقادی بوده است. در مقابل بازیگر دیگری که اتفاقاً به لحاظ نگرش سیاسی و اجتماعی از آن یکی دور نیست، توییتی منتشر کرده که به صورت کنایه‌آمیز نظر او که در قالب مصاحبه بیان شده را نه از روی صداقت که فقط برای رهایی از ممنوع‌الخروجی دانسته است.
 
چه تعاملات ناپسندی! تا پیش از این گمان می‌کردیم سلبریتی‌ها فقط به غیر از خودشان انگ‌هایی از این دست می‌زنند و هر نظر مخالفی را با نیتی خاص می‌دانند؛ اما حالا شاهدیم که بازیگری مثل مهناز افشار حتی در مقابل مصاحبه یک هم‌صنفی هم طاقت ندارد و سریعاً در مقابلش موضع‌گیری منفی می‌کند. اگر از اتهام‌زنی به یک هم‌صنف بگذریم، نکته بعدی توییت مهناز افشار درباره اشتباه اوست. طبق ادعای منیژه حکمت، مصاحبه فوق مربوط به دو سال پیش است ولی مهناز افشار با تصور اینکه این گفت‌وگو، جدید و پس از ممنوع‌الخروجی آهنگرانی است این قضاوت را انجام داده است؛ اما مرور مورد اخیر چه ارزشی دارد که سوژه یک گزارش شده است؟
 
همان‌طور که گفته شد، شبکه‌های اجتماعی درکنار تمام مزایا، تهدیداتی نیز دارند، یعنی کاربر اگر فردی اهل تأمل نباشد، ممکن است درگیر و حتی مسخ سرعت انتشار و موج‌های مجازی در آن شود. این آسیب منحصر به سلبریتی‌ها نیست اما قطعاً برای آن‌ها از دیگران خطرناک‌تر است. یادمان نرود سلبریتی‌ها به‌دلیل داشتن فالوئر زیاد بعضاً دچار اشتباه محاسباتی در شناخت جایگاه علمی و اجتماعی خود می‌شوند، یعنی ممکن است فالوئر زیاد به آن‌ها القا کند که لزوماً از اطلاعات و سواد لازم برای اظهارنظر درباره همه مسائل برخوردار هستند. همین می‌شود که شرایطی در فضای مجازی فارسی به وجود می‌آید که تقریباً هفته‌ای نیست که یک سلبریتی پست یا توییتی منتشر نکند که خبرساز نشود؛ از ترانه علیدوستی و مهناز افشار تا فلان فوتبالیست که تحت‌تاثیر غرور شخصی و موج‌های مجازی است.


منبع: صبح نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار